Hög järnhalt i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rivulatus
    Användare
    • December 2002
    • 811

    Hög järnhalt i vattnet?

    Hejsan, hittar inget konkret bra att läsa på nätet om effekten i ett SA akvarium med tillförsel av vatten med högt järnvärde!

    Grejen är att vi funderar på att flytta ut på landet till ett hus med egen brunn som har höga halter av järn tydligen. Finns det något man kan göra och är det skadligt för fiskarna är min fråga?

    Är så fruktansvärt rädd om mina fiskar så vill gå händelserna i förväg så att det blir rätt från början..
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"
  • Rivulatus
    Användare
    • December 2002
    • 811

    #2
    Ingen som har erfarenhet? Tänkte börja med vattenberedningsmedel och minska mitt enda stora veckobyte till två mindre så växterna kan parera lite av järnhalterna.
    SA:

    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

    Kommentar

    • Ove Planstedt
      NCS Medlem
      • May 2006
      • 1816

      #3
      Jag bodde tidigare i ett hus med egen brunn med misstänkt hög järnhalt i vattnet. Vad jag kunde se så påverkades inte fiskarna av det.
      Jag hade bland annat Uaru amphiacanthoides samt jordätare och dvärgciklider. Kejsartetrorna samt Laetacara dorsigera lekte regelbundet. Jag tillsatte inget vattenberedningsmedel.

      Kommentar

      • oaken
        Användare
        • January 2008
        • 269

        #4
        Det är en intressant fråga. Vissa fiskar sägs ju återfinnas i miljöer med naturligt hög järnhalt i vattnet, bl.a. en del Melanorivulus och Betta channoides. En del hävdar att det till och med ska vara bra för dessa fiskars hälsa.

        Kommentar

        • wow
          Användare
          • October 2009
          • 66

          #5
          Vet att vissa som håller på med växter brukar experimentera med att sätta ner järnkulor i sanden. Rätt mängd järn ska tydligen göra att växterna mår bättre och växer snabbare, men om man sätter kulan föra nära rötterna på växten så ruttnar plantan.

          Så det är väl en fin gräns på hur mycket järn man kan ha i ett akvarium för att fiskar och växter ska må bra. Men jag antar att det är dricksvatten i brunnen? Om det är de så borde järnhalten inte vara farligt hög och skulle nog fungera i ett akvarium utan problem.

          Kommentar

          • Rivulatus
            Användare
            • December 2002
            • 811

            #6
            Tusen tack för svaren. Känner mig lite lugnare nu med järnet. Har ju en del växter i min emersa växtvägg plus all sallad i karet.. Ska ändå kolla på deras vattenprovtagning från brunnen då viktigare saker jag tar hand om dricker det vattnet .
            SA:

            Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
            Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

            Kommentar

            • Rivulatus
              Användare
              • December 2002
              • 811

              #7
              Om det är en brun fällning, är det rost då? Farligt?
              SA:

              Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

              Kommentar

              • affealien
                Användare
                • January 2012
                • 1157

                #8
                Joo det är nog rost. Hur farligt det är för fiskarna har jag ingen aning om dock. Men allting annat i hemmet blir ju brunt och fult och tvätta vita kläder utan att få dem gula är hopplöst.

                Syrran, som bor i stöcksjö utanför Umeå, hade problem med högt järn i deras vatten så hennes blonda hår blev nästan orange när hon duschade och toaletten och duschen var alltid alldeles brun vilket är rätt tråkigt. Men de köpte ett filter för att bli av med järnet i vattnet och de funkar mycket bra och hon är ruskit nöjd med det. Inte så våldsamt dyra heller om jag inte mins galet men mins inte modell eller så som de har.

                Googlade lite som snabbast och hittade detta med lite info om vad det är och hur det funkar typ.
                Mvh
                //Alf

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  En fd mycket stor uppfödare i Småland hade egen brunn med 6 mg Järn/liter. La man en vattendroppe på ett papper blev det en brun fläck efter att den hade dunstat. Trots detta drog han upp mycket stora mängder fisk. Därimot fanns det järnfilter in till hans hus så inte tvätten skulle bli förstörd. Men till odlingen funkade det inte med filter för i och med vattenmängden satte filtren bara igen hela tiden.

                  Kommentar

                  • Rivulatus
                    Användare
                    • December 2002
                    • 811

                    #10
                    Ursprungligen postat av endymion
                    En fd mycket stor uppfödare i Småland hade egen brunn med 6 mg Järn/liter. La man en vattendroppe på ett papper blev det en brun fläck efter att den hade dunstat. Trots detta drog han upp mycket stora mängder fisk. Därimot fanns det järnfilter in till hans hus så inte tvätten skulle bli förstörd. Men till odlingen funkade det inte med filter för i och med vattenmängden satte filtren bara igen hela tiden.
                    Så du menar att mina ekvariefilter kommer sätta igen snabbare mao? "rost" är väll bara syre och järn så själv fällningen borde inte vara mer än ett problem att det sätter igen? Då ska jag lugna mig lite.. Tusen tack för hjälpen alla! Kanon med all kunskap som finns samlat i denna förening
                    SA:

                    Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                    Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                    Kommentar

                    • endymion

                      #11
                      Ursprungligen postat av Rivulatus
                      Så du menar att mina ekvariefilter kommer sätta igen snabbare mao? "rost" är väll bara syre och järn så själv fällningen borde inte vara mer än ett problem att det sätter igen? Då ska jag lugna mig lite.. Tusen tack för hjälpen alla! Kanon med all kunskap som finns samlat i denna förening
                      Det var hans vattenfilter som inte klarade av att rena bort järnet. Alltså körde han utan vattenfilter. Men hans centralfilter för vattenrening i akvarierna klarade sig bra.

                      Kommentar

                      • Rivulatus
                        Användare
                        • December 2002
                        • 811

                        #12
                        Ah då förstår jag. Ska köra beredningsmedel när jag fyller upp det (ändå 1100-liter). sen hoppas jag att min kraftigt bevuxna växtvägg kan ta hand om järnet i vattenbytena.
                        SA:

                        Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                        Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

                        Kommentar

                        Arbetssätt...