För första gången på 20-25 år har jag varit ute på jakt efter levandefoder. Först tänkte jag prova med håven i den stora moss-sjö som jag bor intill men där finns en del fisk. Med tanke på eventuella parasiter valde jag alltså en mindre mosspöl som ligger isolerad på en betesmark. I den för tillfället endast sex-sju centimeter djupa pölen (vi har grym torka) hittade jag stora mängder vattenloppor.
Jag hade glömt hur roligt det är att mata fiskar med levandefoder. Det är härligt att se deras jaktlust vakna till. Belöningen lät inte heller vänta på sig, inom några minuter färgade flera individer ut. Två av mina N. transcriptushonor börjar uppvakta hanen intensivt och P. nicolsi-hanen exploderade av färg. Nu går en av hans honor och tuggar.
Jag hade glömt hur roligt det är att mata fiskar med levandefoder. Det är härligt att se deras jaktlust vakna till. Belöningen lät inte heller vänta på sig, inom några minuter färgade flera individer ut. Två av mina N. transcriptushonor börjar uppvakta hanen intensivt och P. nicolsi-hanen exploderade av färg. Nu går en av hans honor och tuggar.

Kommentar