Levandefoder är roligt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

    Levandefoder är roligt!

    För första gången på 20-25 år har jag varit ute på jakt efter levandefoder. Först tänkte jag prova med håven i den stora moss-sjö som jag bor intill men där finns en del fisk. Med tanke på eventuella parasiter valde jag alltså en mindre mosspöl som ligger isolerad på en betesmark. I den för tillfället endast sex-sju centimeter djupa pölen (vi har grym torka) hittade jag stora mängder vattenloppor.

    Jag hade glömt hur roligt det är att mata fiskar med levandefoder. Det är härligt att se deras jaktlust vakna till. Belöningen lät inte heller vänta på sig, inom några minuter färgade flera individer ut. Två av mina N. transcriptushonor börjar uppvakta hanen intensivt och P. nicolsi-hanen exploderade av färg. Nu går en av hans honor och tuggar.
    mvh Per

    Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • Tour
    Användare
    • August 2012
    • 12

    #2
    Levandefoder är riktigt trevligt, jag har kollat lite halvhjärtat men inte hittat några mängder själv, odlar dock mikromask och annat smått och gott härhemma

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

      #3
      Jag har också funderat på att odla något. Södermalms Akvarieaffär har ju en del startkulturer men man ska ju ta sig dit också. Jag bor på Öland och är bara i Stockholm sporadiskt.

      Apropå levandefoder: Är det någon som vet om det går att fånga mysis någonstans på Öland?
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

        #4
        Trots att Öland är mina gamla hemmavatten har jag tyvärr inte varit där och fångat mysis, men det finns garanterat. Gäller bara att hitta rätt ställe beroende på vindarna. Färjestadens hamn är nog inte helt dumt kan jag tänka mig.

        Jag var dock ute igår och fångade här i Blekinge. Jag fick tag på ca. 3 kg och min kompis 4-5 kg på ca. en timme.

        /Jocke

        Kommentar

        • Per B
          Användare
          • September 2005
          • 1250

          #5
          Ursprungligen postat av Banderad
          Trots att Öland är mina gamla hemmavatten har jag tyvärr inte varit där och fångat mysis, men det finns garanterat. Gäller bara att hitta rätt ställe beroende på vindarna. Färjestadens hamn är nog inte helt dumt kan jag tänka mig.

          Jag var dock ute igår och fångade här i Blekinge. Jag fick tag på ca. 3 kg och min kompis 4-5 kg på ca. en timme.

          /Jocke
          Aha, grattis! Jag trodde det var för tidigt ännu. Men då ska jag försöka komma ut och leta i helgen.
          mvh Per

          Tanganyika och Västafrika i burkarna

          Kommentar

          • oaken
            Användare
            • January 2008
            • 269

            #6
            Ursprungligen postat av Per B
            Jag har också funderat på att odla något. Södermalms Akvarieaffär har ju en del startkulturer men man ska ju ta sig dit också. Jag bor på Öland och är bara i Stockholm sporadiskt.

            Apropå levandefoder: Är det någon som vet om det går att fånga mysis någonstans på Öland?
            Är det något särskilt du är ute efter? Det går ju att skicka startkulturer av i princip allt.

            Kommentar

            • Per B
              Användare
              • September 2005
              • 1250

              #7
              Ursprungligen postat av oaken
              Är det något särskilt du är ute efter? Det går ju att skicka startkulturer av i princip allt.
              Nja, jag har inte så bra koll. :-$

              Något som passar dvärgciklider och tetror. Jag funderar på moina eller någon mask som inte är så fettbildande. Jag tar gärna emot tips.
              mvh Per

              Tanganyika och Västafrika i burkarna

              Kommentar

              • Mats
                NCS Medlem
                • April 2002
                • 804

                #8
                Hej.
                Vanliga räkor som det finns massor av i zoobutikerna och märlkräftor.Dvärgciklider älskar dessa .
                mvh Mats
                http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                Kommentar

                • Per B
                  Användare
                  • September 2005
                  • 1250

                  #9
                  Ursprungligen postat av Mats
                  Hej.
                  Vanliga räkor som det finns massor av i zoobutikerna och märlkräftor.Dvärgciklider älskar dessa .
                  mvh Mats
                  Tack för tipset! Men vad är "vanliga" räkor?
                  mvh Per

                  Tanganyika och Västafrika i burkarna

                  Kommentar

                  • Mats
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 804

                    #10
                    Hej.
                    Det finns massa olika namn på dessa räkor,kommer ej på dom nu men varje zoobutik har ju dom.Förökar sig som råttor.
                    mvh Mats
                    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                    Kommentar

                    • Tour
                      Användare
                      • August 2012
                      • 12

                      #11
                      antar att det är körsbärsräkor som syftas på, dessa hör till de tåligaste och mest lättlekta räkorna. märlkräftor funkar bra, har såna hemma också som jag skaffade för ett tag sedan så hoppas de snart börjar bli fler så man kan mata med dom.

                      Kommentar

                      • Per B
                        Användare
                        • September 2005
                        • 1250

                        #12
                        Tack, nu förstår jag
                        mvh Per

                        Tanganyika och Västafrika i burkarna

                        Kommentar

                        Arbetssätt...