Går med malawifunderingar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • September 2008
    • 506

Går med malawifunderingar

Jag har ett akvarium på 300 liter som skall byggas om helt och hållet nu, just nu finns det 10 papegojciklider och två Flowerhorn i karet, Papegojorna skall evt. flytta i dagarna, och FH skall ner i stora karet.

jag är lite sugen på Malawi, men jag vet lite och ingenting om hur karet skall inredas, eller vilka fiskar man kan ha med vem.

Jag vet att Malawi föredrar sand som botten, men jag är inte så förtjust i sandbotten, och skulle vilja ha mer finkornigt grus i stället ....Är det något som skulle kunna fungera ??

Kom gärna med tips och råd på både inredning, belysning, fiskar och allt annat som jag bör känna till innan jag startar ett projekt

Papegojorna och FH kan jag när som helst flytta till andra akvarium, har ett på 312 som står i stort sett tomt, det bor endast 5 små fengäddor i det karet, dit kan jag flytta Papegojorna idag om så var
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • Erik Österlund
    Användare
    • January 2005
    • 3788

Det här med inredning är väl upp till var och en. Själv kör jag med korallsand, sten och moduler.

Beroende på vad du gillar kan du ju välja de malawicikliderna som passar burken och inte tvärtom

Kör du på Mbuna så kan du ju i princip fylla botten med sten och har lite sand/grus mellan stenarna. Kör du däremot de arterna som gillar att gå och leta mat i sanden tex Lethrinops- eller Aulonocarasläktet så är ju sand att föredra.

Om du inte har några växter så spelar inte belysningen så stor roll. Jag kör med Grolux + Aquarelle i de flesta burkarna. Då får man fram rött och blått.

Det här som ofta diskuteras angående pumpkapacitet osv tycker jag du kan ta med en nypa salt. Det viktigaste är att syresätta vattnet inte hur många liter/timme man pumpar runt i burken Inte så kul att ha ett gäng firrar som simmar i stim mot strömmen Eller det kanske det är men då kanske man bör titta på andra alternativ än Malawi...

Har du någon idé på någon firre du har sett och är sugen på? I så fall kan du ju utgå från den när du planerar sällskap och burkens utseende/inredning.

Kommentar

• HåE
      Användare
      • September 2007
      • 1525

Som sagt så är det inga problem att köra grus istället för sand. När det gäller ljus så gillar jag Philips Aquarellerör kombinerat med halogenspottar bakom mot bakgrunden. Philips har slutat med tillverkningen men det finns fortfarande att få tag på hos vissa nätshoppar. På fiskfronten skulle jag nog satsa på en av dom tuffare Aulonocarorna och kanske ett par arter mbuna i ett 300 liters. När det gäller filtrering så föredrar jag själv att köra dubbla av två orsaker. Rörelse på hela ytan samt att man är lite skyddad om ena av någon anledning skulle lägga av.
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• Ciklidtok
        Användare
        • September 2008
        • 506

Tack för råd.

Jag vill fortfarande ha malawi, men det blev en panikflyttning av fiskar igår, så just nu bor mitt fullvuxna Jaguarpar i 300 litern ensam

Så jag får vänta lite med malawisarna. Jag vet på ett ungefär vilka fiskar jag vill ha Det är inredning och liknande saker jag är väldigt osäker på
        www.ciklidtok.weebly.com
        *720 liter
        *375 liter
        *300 liter
        *275 liter
        *112 liter

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Ursprungligen postat av Ciklidtok
          Så jag får vänta lite med malawisarna. Jag vet på ett ungefär vilka fiskar jag vill ha Det är inredning och liknande saker jag är väldigt osäker på
          Inredning behöver du inte tänka så mycket på! Ett stort stenröse räcker!
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Ciklidtok
            Användare
            • September 2008
            • 506

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Inredning behöver du inte tänka så mycket på! Ett stort stenröse räcker!
            Tanken jag leker med, när det nu kan bli av, är att bygga upp ett enda stort grottsystem med kolsten. Jag tänkte börja i botten och bygga uppåt, möjligemn med nån platt flintasten som avskiljare på staplade grottor
            www.ciklidtok.weebly.com
            *720 liter
            *375 liter
            *300 liter
            *275 liter
            *112 liter

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

Blir nog inte så rolig burk att titta på med ett grottsystem...

Vilka fiskar vill du ha då så kan vi utgå från det!

Kommentar

• Ciklidtok
                Användare
                • September 2008
                • 506

Jag vill gärna ha Saulosi, Johannii och evt Crabro De har ju ganska kraftiga färger, så jag tror det skulle kunna vara snyggt med massa svarta stenar

Hur skulle du bygga upp en Malawitank ??
                www.ciklidtok.weebly.com
                *720 liter
                *375 liter
                *300 liter
                *275 liter
                *112 liter

Kommentar

Arbetssätt...