RO-vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Donkiwin
    Användare
    • November 2008
    • 95

    RO-vatten

    Hej

    Har nyligen börjat ett nytt arbete är jag har obegränsad (nästan) tillgång till totalavsaltat vatten.
    Har jag någon praktisk "nytta" av det hemma hos mina olika Malawi och Tanganyika fiskar eller är vattnet för rent?

    Mvh
    Joakim
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

    #2
    Är man ute efter sänka PH eller hårdhet tex. Så kan du blanda ut ditt vanliga vatten med det.
    Eller så kan man tillföra precis den mängd man vill ha för att få ett speciellt värde. Så gör nästan alla som håller på med salt för att få de värden de vill ha kör de enbart med osmos-vatten och blandar salt och spårämnen så vattnet blir som de vill.
    Mvh
    //Alf

    Kommentar

    • Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

      #3
      Jag hade inte tvekat en sekund på att använda detta vatten.
      Men du måste bereda det först i någon eller några veckor.
      Tillsätta kalk, salt för att försöka återskapa det naturliga vatten som du vill uppnå.
      Viktigt att vattnet är stabilt och ordentligt buffrat annars kan det gå riktigt illa.

      Tänk vad "skit" du slipper med detta vatten som klor/kloramin mm.

      Att köra 100% RO-vatten tror jag inte på men vid vattenbyten tillföra 50% av den avtappade volymen med ett egen tillverkat Tanganyika vatten låter som ett spännande försök för att få en högre vattenkvalitet.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

      Kommentar

      • Donkiwin
        Användare
        • November 2008
        • 95

        #4
        Tackar för er input.

        Eftersom jag idag får mitt vatten från sveriges rift lake håller det ganska bra kvalite. Vad jag förstått används det väldigt lite kemikalier från vattenverkets sida.
        Får se hur jag kommer att göra.

        Kommentar

        Arbetssätt...