Biotodoma Cupido eller Geophagus Pindare i 250 liter ??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem

• September 2009
    • 22826

Välkommen hit Deckard! Riktigt spännande arter du listar.

Klart du ska ha ciklider när du har så intressanta ideer. Det kan inte annat än rekommenderas! När du väl tar steget vill vi både se i form av text och bild
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Deckard
      Användare
      • June 2012
      • 51

DaRe: Tack. Ja, har som sagt lite funderingar kring vilken ciklidart som ska få husera däri. Har för tillfället ett stim rödmunstetror, L-malar och en Abramites hypselonotus som förhoppningsvis kan få komma till ett nytt hem. Jag vill kunna ha växter i karet men allt jag prövat hittills hamnar i magen på den.

(Inte meningen att kidnappa Markus tråd)

Kommentar

• Markus2254
        Användare
        • June 2012
        • 89

Det är allt lugnt Deckard det är ju trots allt detta som är meningen med tråden att hitta och höra andras åsikter och intresse

Får jag bara ordning på allt i helgen så skall det komma hem ett gäng biotodoma. Jag tror att det blir 6 st ( och efter det kommer bilder ).
        Det jag funderar på mest just nu är om jag skall ha något annat i också eller om det skall vara ett rent art akvarium
        Vad skulle ni ha till ?

Kommentar

• affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

Nu vet jag inte hur mycket nära botten biotodoma håller sig men med jordätare är det ju roligt att ha någon fisk som håller sig i mellan eller övre delen av karet.
          Mvh
          //Alf

Kommentar

• Deckard
            Användare
            • June 2012
            • 51

Min erfarenhet av Biotodoma är att dom kan vara väldigt försiktiga och blyga. Och inte precis dom som roffar åt sig vid matdags... Så jag skulle nog välja ett litet stim av nån lugn tetra och en grupp pansarmalar.

Kommentar

• Markus2254
              Användare
              • June 2012
              • 89

då har vi karet som är tänkt att inneha mina blivande Biotodoma cupido

och sällskapet så här långt är en ancistrus och 2 gula ancistrus

och jag tror att fisk listan snart kommer att bestå av

6st Biotodoma cupido
              5st Pterophyllum scalare “redhead” Manacapuru
              2st Ancistrus "gul"
              1st Ancistrus

Kommentar

• Deckard
                Användare
                • June 2012
                • 51

Awesome! Jag gillar när man låter stora rötter nå ända upp till ytan sådär!

Din gula ancistrus ser ut att ha haft bråttom nånstans, men en vägg kom i vägen.

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem

• September 2009
                  • 22826

Cupidosarna gömmer sig antar jag. Eller behöver jag byta glasögon
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Markus2254
                    Användare
                    • June 2012
                    • 89

Ursprungligen postat av DaRe
                    Cupidosarna gömmer sig antar jag. Eller behöver jag byta glasögon
                    nej då dom gömmer sig inte dom skall inhandlas på söndag just nu är det två små scalarer som går i karet med ancistrusarna

Kommentar

• Markus2254
                      Användare
                      • June 2012
                      • 89

Nu är äntligen fiskarna inhandlade.
                      Så nu är fisklistan följande:

6st Biotodoma cupido VF
                      4st Pterophyllum scalare "Red back" Manacapuru F1
                      3st Ancistrus

jag kommer att försöka skaffa 2 st till Scalare Manacapuru
                      och några tetror. Just nu sitter jag och funderar på vilka tetror som faktiskt finns i fiskarnas naturliga miljö ( så tips om det är någon som vet mottages gärna )

jag försökte ladda upp bilder men det funkade inte så får väl försöka senare när sidan är lite mer stabil, men bilder kommer

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem

• September 2009
                        • 22826

Ser fram emot detta Cupido är verkligen vackra

///David

Kommentar

• Markus2254
                          Användare
                          • June 2012
                          • 89

Här kommer lite bilder efter enbart ett någon timma i karet
                          Jag kan säga att dom är inte lätt fotade 70 % av alla bilder är jätte suddiga och resten är inte riktigt dunder bra dom häller. Men håll till godo, hoppas att någon uppskattar dom iallafall

Kommentar

• Markus2254
                            Användare
                            • June 2012
                            • 89

fler bilder från idag ca 2 dagar efter att dom kom

hem

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem

• September 2009
                              • 22826

Ser toppenfina ut

///David

Kommentar

• Erik Åhlander
                                • September 2006
                                • 796

Ursprungligen postat av Markus2254
                                och några tetror. Just nu sitter jag och funderar på vilka tetror som faktiskt finns i fiskarnas naturliga miljö ( så tips om det är någon som vet mottages gärna )
                                Det finns faktiskt ett relativt enkelt sätt att ta reda på det. I FishBase långt ned på söksidan finns rubriken Tools med en massa underrrubriker. Högst upp i fjärde spalten står det "Fish collections", den klickar man för.

Då får man upp en ny söksida där man kan samtidigt söka i 50 museisamlingar - totalt mer än 2 miljoner burkar med död fisk!

På "Family" väljer jag "Characidae" alltså äkta tetror och på "Locality" skriver jag in platsen, alltså "Manacapuru".

I det här fallet kanske resultatet inte var så imponerande. Endast 11 träffar (länkningen till Riksmuseet i Stockholm verkar inte fungera just nu eftersom alla träffarna var från museet i Köpenhamn - jag vet att det även finns fiskar från Manacapuru i NRM Stockholm)

Alla är ganska storvuxna arter, och det är väl vad man kan vänta, på en sådan lokal. Men du kan ju utnyttja verktyget till liknande sökningar.

Kommentar

Arbetssätt...