Hej jag skall starta upp ett 250 liters akvarium med "jordätare" och lite snygga tetror. Och nu skall det alldeles strax handlas fisk, men jag kan inte bestämma mig om jag skall ha Biotodoma eller Pindare så nu vänder jag mig till er om tycke och åsikter.
Biotodoma Cupido eller Geophagus Pindare i 250 liter ??
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hur mycket tänker du trixa med vattnet? Utan erfarenhet av firrarna är det nog så att pindare är enklare att hålla och odla i kranvatten.Med vänliga hälsningar
Ola -
/JockeKommentar
-
Finns lite artiklar i Ciklidbladet förresten
Geophagus sp. "pindaré" http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200101&lopnr=7
Biotodoma cupido http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...r=9905&lopnr=3
Biotodoma wavrini http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200701&lopnr=8
Edit: Vi skriver tydligen pindaré i artregistret och inte pindare.Senast redigerad av Ola Svensson; 10 August 2012, 19:10.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Geophagus sp. "pindaré" blir ju rätt reslig och jag tror inte den kommer till rätta i det akvariet och skulle definivt välja en biotodoma. Mycket vackra även om de inte leker!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Måste säga att jag tror jag har blivit övertygad att det kommer bli Biotodoma cupido dom verkar vara både intressanta och väldigt vackra fiskar.
Dom verkar ju helt klart passa akvariets storlek bättre också
Sedan var jag ute och kolla i akvarie handeln här i närheten och hittade en VF grupp till hyffsat pris så det blir nog att åka och handla nästa vecka :-)Kommentar
-
Låter spännande, jag har själv funderat på dessa och de är fantastiskt vackra. Vet du var de är fångade? Bilder ser vi givetvis fram emotKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Även om det är överspelat: G. sp "Pindaré" går att få att leka i ett kar av den storleken, men finns det tetror eller andra fiskar i karet har det åtminstone hänt mig att de vägrar spotta ut ynglen.Kommentar
-
Geophagus sp. "pindaré" blir ju rätt reslig och jag tror inte den kommer till rätta i det akvariet och skulle definivt välja en biotodoma. Mycket vackra även om de inte leker!
"Geophagus sp. "Pindare"-hanarna blir knappast längre än 15 cm, medan honorna vanligtvis inte når upp till denna längd... ...P.g.a. deras knappa storlek räcker akvarier på mellan 200 till 250 liter till för att hålla och odla dessa fiskar. Man får dock se dessa akvariestorlekar som en nedre gräns då Geophagus sp. "Pindare", precis som nästan alla andra "jordätare", bäst hålls i en grupp av minst 5 djur. "Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Ja jag håller nog inte med men jag kanske inte sett den riktiga pindaren. De jag såg på lagret var inte så långa men höga och nog var de längre än 15cm 18 kanske.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Någon som haft pindare som vet lite om storlek och beteende. Bilder vore också toppen.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Mina blev nog aldrig mycket mer än 10-12 cm. Jag började med 5 djur och de två jag har kvar måste vara 3:je generationen. Men jag är alltid snål på fodret.Kommentar
-
Trevligt Erik, har du möjligen lite foton som vi kan kolla på i tråden? Vore intressant, jag blilr lite nyfiken om de inte är större än såKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jag måste hålla med DaRe det hade varit kul att se lite bilder
Jag har ju trots allt inte spikat vad jag skall ha i karet men det lutar helt klart just nu åt BiotodomaKommentar
-
Den här tråden kommer jag att följa, har själv ett 240l sydamerika-kar, men inga ciklider där ännu. Funderar kring nån av följande: Biotodoma, Krobia xinguensis , Ivanacara, Guianacara eller Geophagus sp. Pindaré.Kommentar
Kommentar