Hjälp med kommande projekt...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Darizz
    Användare
    • January 2013
    • 45

    Hjälp med kommande projekt...

    Tänkte skriva av mig inför ett kommande projekt och kanske få lite tips/kommentarer av andra förutom mina egna hjärnspöken…

    Projekt "Tanganyikadrömmen"

    Akvarium: Akvastabil Mark 2 360L (130x50x55 lbh)

    Fiskar:
    Cyprichromis av något slag, inte jumbo.
    Altolamprologus calvus el Compressiceps.
    Någon hästnos, lutar åt Tanganicodus irsacae .
    Lamprologus multifasciatus

    Alternativt kan man köra ju Tropheus...

    Tar gärna kritik på fisksammansättningen…


    Tänkte först köra på saltvattensmodellen av akvariet för jag gillar tanken med sump för all utrustning osv…
    Men… avrinningsboxen tar upp en ganska stor del av akvariet och kan bli knepig att dölja m.h.a moduler osv. Bottenyta är prio tillsammans med att dölja teknik.

    Började då leta efter ett ytterfilter som kunde passa mina behov, hittade Eheim 2080.
    2st insug verkar underbart för flödet i akvariet och så kan jag köra en ytskimmer på ena insuget om jag känner för det.
    På det blir det en Hydor ETH in-line värmare, finns 2180 också med inbyggd värmare men känns som om det är mer benäget att krångla alt. fixa när/om det går sönder…

    Till cirkulation blir det en Vortech mp10 för lite oregelbundet flöde, kanske kompletterar med en till eller en Tunze Nanostream 6095 om jag känner att det behövs.
    Finns också Vortech mp40 men känner att det kanske blir lite "overkill" både för akvariet och plånboken…

    Kan tänka mig att jag har en cirkulation på ca. 4000-5000 l/h med 2080 + mp10 på "reefcrest mode", känns lite klent så det kanske blir 2st… någon med erfarenhet?

    Belysning har jag inte hittat någon än men börjar nog med akvastabils ramp och modar LEDspottar till den…


    Allmänt utseende: Brännzon till vänster i akvariet uppbyggt av BTN-moduler, kommer dölja ett insug och returen för 2080an. Lite svårt att förklara men ska försöka få till en "strandkant" i bakre hörnet…

    Inredning: RockZolid Riverstone moduler, Sand/grus vid brännzonen som övergår till snäckskalsbädd på högersidan.

    Baksidan/vänstra kortsidan målad svart.

    Bakre högra hörnet kommer det andra insuget eventuellt ytskimmern sitta, ljuset kommer inte ligga på där så förhoppningsvis döljs det på det sättet…

    På högra kortsidan kommer Mp10an sitta, det är väl den som kommer störa mest utseendemässigt för den sidan kommer också bli insynen från vardagsrummet...

    Puh! sådär… tacksam för kommentarer och åsikter

    MVH Erik
    Lamprologus multifasciatus - Tanganicodus irsacae - Julidochromis transcriptus
  • Carliz
    Användare
    • May 2012
    • 233

    #2
    Projektet låter kul och lovande, det ska jag följa

    vore de inte kul kör någon mer art, typ Neolamprologus leleupi eller Neolamprologus pulcher

    nån julidochromis också kanske, har jättesöta yngel

    Kommentar

    • Darizz
      Användare
      • January 2013
      • 45

      #3
      Mjo, är lite rädd bara för att släppa i någon större Neolamprologus än multisarna...

      Ett par J. Transcriptus blir det om jag känner att dom får utrymme nog för sitt revir.

      Skulle gärna skippa multisarna och köra Enantiopus melanogenys i högra delen av akvariet, men det är lite litet för dom kanske Callochromis pleurospilus ?
      Lamprologus multifasciatus - Tanganicodus irsacae - Julidochromis transcriptus

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #4
        Välkommen hit Darizz, låter som du har väldigt bra koll. Har själv inga råd men ser fram emot uppdateringar av dig framöver
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Darizz
          Användare
          • January 2013
          • 45

          #5
          Tackar, som man säger "long time lurker, first time poster"

          Lovar att köra uppdateringar på projektet när det drar igång, blir i december så det är ett tag kvar, tyvärr.
          Lamprologus multifasciatus - Tanganicodus irsacae - Julidochromis transcriptus

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Jag kan tipsa om ett par ciklidbladetartiklar i ämnet men det finns fler.

            Ett tanganyikaakvarium Av: Ola Svensson http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...200301&lopnr=2

            Inredningens betydelse i ett akvarium. Av: Anette Mayer och Mikael Mayer http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...00202&lopnr=10
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Darizz
              Användare
              • January 2013
              • 45

              #7
              Tackar för dom

              Sitter och försöker beta av alla artiklar av relevans i arkivet nu, mycket bra läsning...

              Tropheus lockar mer och mer, men då får jag nog försöka klämma in ett större akvarium i lägenheten, nästa stolek blir 160x55x60... Sen blir valet av fiskar lite mer utökat med den storleken också vilket är bra för framtiden.
              Lamprologus multifasciatus - Tanganicodus irsacae - Julidochromis transcriptus

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

                #8
                Japp du har just access till pdferna nu. . Och igen, välkommen som medlem!!!
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • Carliz
                  Användare
                  • May 2012
                  • 233

                  #9
                  ska du inte ha troffar i detta karet som du planerar nu ?

                  Kommentar

                  • Darizz
                    Användare
                    • January 2013
                    • 45

                    #10
                    Skulle gärna haft en liten grupp Tropheus moori i 360L akvariet för det passar perfekt storleksmässigt i rummet jag tänkte ha det i, men efter lite efterforskningar här och på andra forum så är det i snålaste laget till en fullvuxen grupp...

                    Hittar jag en bra platts till det större så får det absolut bli det.
                    Lamprologus multifasciatus - Tanganicodus irsacae - Julidochromis transcriptus

                    Kommentar

                    • Carliz
                      Användare
                      • May 2012
                      • 233

                      #11
                      Dom där måtten är ju som gjorde för troffar

                      Kommentar

                      • Darizz
                        Användare
                        • January 2013
                        • 45

                        #12
                        130x50x55 eller 160x55x60?
                        Lamprologus multifasciatus - Tanganicodus irsacae - Julidochromis transcriptus

                        Kommentar

                        • Carliz
                          Användare
                          • May 2012
                          • 233

                          #13
                          130 *50 *55

                          Kommentar

                          • Darizz
                            Användare
                            • January 2013
                            • 45

                            #14
                            Kanske testa en grupp ungdjur och se hur det funkar då.

                            Läst runt lite och den europeiska rekomendationen är 150cm långt akvarium medans den amerikanska är 120cm som minimum...

                            Vad vore ett bra antal att köra på, 2+16 ?

                            En stenformation i var ände av akvariet för att hålla isär reviren så mycket som möjligt, kräma på stark belysning för algerna osv.

                            Är en ljus inredning bättre för utfärgningen på fiskarna i allmänhet ?
                            Lamprologus multifasciatus - Tanganicodus irsacae - Julidochromis transcriptus

                            Kommentar

                            • Pettap
                              NCS Medlem
                              • January 2005
                              • 1385

                              #15
                              Här har du några bra artiklar om tropheus ang antal, storlek på burk, inredning.


                              //Peter
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

                              Kommentar

                              Arbetssätt...