roedkfts hörna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Carliz
    Användare
    • May 2012
    • 233

    #31
    verkligen !

    Kommentar

    • roedkft
      Användare
      • June 2010
      • 189

      #32
      Tvåan var också tämligen stilren tills niccarna gjorde en crossbana av det

      Kommentar

      • roedkft
        Användare
        • June 2010
        • 189

        #33
        Tillökning i form av ett gäng Brochis splendens och några hrp till. De senare är riktigt aktiva och tämligen orädda av sig.

        Niccarna däremot är ganska tråkiga. Har gjort några ruscher när pansarmalarna kommer för nära men ligger i övrigt mest i sin grotta. Funderar på om de inte får flytta tillbaka till affären för att ge plats åt nåt roligare

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

          #34
          Stiliga Malar, helt klart något jag funderat och varit nära att skaffa. Hur många har du?
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • roedkft
            Användare
            • June 2010
            • 189

            #35
            Ursprungligen postat av DaRe
            Stiliga Malar, helt klart något jag funderat och varit nära att skaffa. Hur många har du?
            5 + 5 till som hämtas hem kommande vecka.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              #36
              Väldigt bra storlek på gruppen. Hur ser du skillnad på könen på dessa? Planerar du att dra upp yngel?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • roedkft
                Användare
                • June 2010
                • 189

                #37
                Hur man ser könsskillnaden vet jag inte? Har inte några odlingsplaner på dem och har svårt att tro att ev spontanodlade yngel kommer klara sig med tanke på sällskapet.

                Räknar inte med att alla 10 överlever till vuxen ålder och tycker att iaf 7 st är minimum för att få den där stirriga stimmiga effekten som är tjusningen med pansarmalar.

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

                  #38
                  Jag har 30st Sterbaier och när jag byter vatten stimmar de ritkigt häftigt och bryter ibland upp i två stimm.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • roedkft
                    Användare
                    • June 2010
                    • 189

                    #39
                    Låter som en riktigt tjusig syn!

                    Med 30 vuxna splendens i mitt lilla kar så skulle man nog behöva stapla dem på varandra så det är inte aktuellt

                    Kommentar

                    • DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

                      #40
                      Jo de är aningen större (och dyrare)
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                      ///David
                      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                      Kommentar

                      • roedkft
                        Användare
                        • June 2010
                        • 189

                        #41
                        Jaha, då har jag mitt första SA nånsin.

                        Efter att ha suttit och stirrat på mina CA ett tag och konstaterat att det inte händer så mycket så blev det retur till handlarn och nya bud.

                        5 st Pterophyllum scalare guld i ettan tillsammans med de nu hemmastadda 10 st Brochis splendens.

                        5 st Pterophyllum scalare ljus zebra i tvåan med nyanlända 10 st VF Corydoras melanotaenia. De sista färgade ut fantastiskt på bara nån timme! Zebra-scalarerna kan nog bli riktigt snygg på sikt. Finns en del skimmer i rött och blått på fenor och kropp.

                        Plecon byttes mot ytterligare en ancistrus då den flisat ek-kvistarna så att ett ständigt myller av partiklar svävat i karet + att man bara kan buga inför förmågan att med en så liten kropp producera så mycket skit!

                        -Väntar med spänning på vem som blir först med att påpeka att vildformen av scalare är snyggast och allt annat är en styggelse osv

                        Kommentar

                        • Per B
                          Användare
                          • September 2005
                          • 1250

                          #42
                          Jag tycker att vildformen av scalare är snyggast och allt annat är en styggelse.

                          Dina zebror ser dock lovande ut, bra val att byta CA mot SA tycker jag.
                          mvh Per

                          Tanganyika och Västafrika i burkarna

                          Kommentar

                          • roedkft
                            Användare
                            • June 2010
                            • 189

                            #43
                            Ursprungligen postat av Per B
                            Jag tycker att vildformen av scalare är snyggast och allt annat är en styggelse.

                            Dina zebror ser dock lovande ut, bra val att byta CA mot SA tycker jag.
                            Grattis! Du var först

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • August 2008
                              • 2150

                              #44
                              Ursprungligen postat av roedkft
                              Jaha, då har jag mitt första SA nånsin.

                              Efter att ha suttit och stirrat på mina CA ett tag och konstaterat att det inte händer så mycket så blev det retur till handlarn och nya bud.

                              5 st Pterophyllum scalare guld i ettan tillsammans med de nu hemmastadda 10 st Brochis splendens.

                              5 st Pterophyllum scalare ljus zebra i tvåan med nyanlända 10 st VF Corydoras melanotaenia. De sista färgade ut fantastiskt på bara nån timme! Zebra-scalarerna kan nog bli riktigt snygg på sikt. Finns en del skimmer i rött och blått på fenor och kropp.

                              Plecon byttes mot ytterligare en ancistrus då den flisat ek-kvistarna så att ett ständigt myller av partiklar svävat i karet + att man bara kan buga inför förmågan att med en så liten kropp producera så mycket skit!

                              -Väntar med spänning på vem som blir först med att påpeka att vildformen av scalare är snyggast och allt annat är en styggelse osv
                              Hehe så du tror det är mer action i skalarer än CA
                              CA

                              Kommentar

                              • roedkft
                                Användare
                                • June 2010
                                • 189

                                #45
                                Ursprungligen postat av RobinH
                                Hehe så du tror det är mer action i skalarer än CA
                                Ja och nej. Det händer nåt oftare men när det händer så är det inte CA-tempo direkt. Point taken...

                                Fanns väl fler anledningar också. Var helt enkelt sugen på nåt nytt. Mina 5 senaste uppsättningar har varit CA. det är väl det som är tjusningen mad akvaristiken -att det alltid finns nåt nytt område att utforska Om det blir nåt mer kar eller om det blir i framtiden så är jag också sugen på att testa malawi -nåt som tidigare varit helt ointressant för min del.

                                Sen gick mina hrp hårt åt pansarmalarna. Blev lite förvånad över det. Niccarna jagade bort dem men hrp-gänget menade allvar Fick lyfta ur dem annars hade de blivit fiskfärs.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...