Atlantis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robber
    Användare
    • September 2002
    • 87

    Atlantis


    Är det någon som har gett sig på att ha modeller av gamla gregiska tempel och statyer och sånt bland sina fiskar?

    Skulle inte det kunna bli fräckt? ganska grovkornig engelsksjösten och något litet tempel och nån staty och lite sällskapsfiskar. Hade varit kul som "skrivbordsakvarium" tror jag.. Nån som vågat testa, för o nackdelar?

    /Simon
    http://simon.holmbring.se
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    testa å posta på zoopet.com, tror det finns fler som nappar på osmakligheter där
    fish r friend

    Kommentar

    • robber
      Användare
      • September 2002
      • 87

      #3
      hehe, jo jag inser själv att det kanske inte är det som eftersträvas inom hobbyn men jag tänkte ändå se om det fanns någon som hade testat, och som kan få mig på bättre tankar

      MvH Simon
      http://simon.holmbring.se

      Kommentar

      • nelson
        Användare
        • November 2002
        • 70

        #4
        Tjena Greken!!!

        Jag tycker inte heller om, ej biotopriktiga akvarium men det var ju inte det som var frågan.
        Jag har sett ett akvarium på ca 50-70 liter på akvrie piraten i Malmö och det var ganska fräckt eller bara kul jag vet inte för det är min bag direkt. Det bestod av engelsk sjösten tror jag ock ett gregiskt tempel och några pelare i samma genre.

        Mvh Nelson
        Jag kan motstå allt utom frestelser
        "Oscar Wilde"

        Kommentar

        • sillstryparn

          #5
          "nån staty och lite sällskapsfiskar"

          Vad jag funderat på, och som kan tänkas bli "coolt", är en jättestor dildo och typ ett stim neontetror. Kontrasten dildo och neontetror skulle bli enorm. Robber, det kanske även skulle funka med dina tankar kring gamla grekland i akvariemiljö. Grekerna var ju lite porriga med sina statyer.

          Falloshälsningar
          Sillstranglern

          Kommentar

          • robber
            Användare
            • September 2002
            • 87

            #6

            *ler*, ok ok ok, ni har övertalat mig, det blir inga statyer och miniatyr tempel i akvarierna hade iofs tänkt mig det som en kul grejj i ett 50 liters helglasakvarium på skrivbordet ;D hehe men men, det får bli nått annat av det.. några tips?

            ska bara köpa eller bygga akvariet först

            /Simon
            http://simon.holmbring.se

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

              #7
              Smaken är som baken - dvs delad och tur är väl det.
              Fiskarna tar knappast skada av en sådan inredning - de är mer intresserade av att de har tillräckligt med utrymme och att Husse sköter vattenbytena.
              Sedan är det väl en annan sak att jag själv knappast skulle välja en sådan inredning, lika lite som jag aldrig skulle få för mig att lägga ner t.ex. vitt grus, korallgrus eller stenkol i akvariet som ju är lika onaturligt.
              Fast sen kan man ju också ställa sig frågan om vad som egentligen är naturligt - i ett sydamerikaakvarium hittar man oftast växter, men i i sydamerika är oftast vattnet "smutsfärgat" och innehåller nästan inga växter alls och ett sådant akvarium vill man ju inte ha. Därför har vi här valat att blunda [] för verkligheten och låtit det onaturliga bli naturligt för att det bättre passar vår smak.
              Detta är väl egentligen rätt OK, men man skall väl då inte heller se ner på de som har en helt annan smak (som t.ex. inbegriper tempel) - det viktiga är som sagt att fiskarna trivs.
              Ciklidhälsningar
              Kjell Fohrman

              Kommentar

              • sillstryparn

                #8
                Hallå hallå!

                Ja, det viktigaste är ju att fiskarna trivs och att man själv är nöjd med sitt akvarium. En modifierad-dildo kan ju funka lika bra som den dyraste akvariegrejen pengar kan köpa, för ett subsratruvande julle-par.

                Akvariehobbyn har genom tiderna konstant präglats av kitchiga prylar och dumma/sälj-intresserade zoohandlare. Så det är väl inte konstigt att många har grejer i sina kar som kan uppfattas som lite knäppa(dildos).

                Hejdå
                Sillstryparn

                Kommentar

                • robber
                  Användare
                  • September 2002
                  • 87

                  #9
                  Hej Kjell,

                  För att inte bli floodad med ilskna svar så lät jag bli att skriva det jag egentligen tänkte skriva, dvs. "vad är egentligen biotop-riktigt", precis som du säger så är det väldigt mycket som är accepterat men som kanske inte riktigt stämmer med fiskarnas egentliga levnadsförhållanden, tänker på korallrev som byggts upp kring sjunkna båtar från andra världskriget, för dessa måste man väll endå erkänna har blivit en del av biotopen, även om det skett pga yttre påverkan.

                  Jag tycker nog fortfarande det hade varit fräckt med ett litet minatyrtempel i ett "mindre akvarium som inte behöver vara så 'seriöst'". Men jag tror endå att det kommer bli något annat, såg ett fint exempel på ett växtakvarium på zoopet, det kanske kan vara något, tiden får utvisa, ska som sagt köpa eller bygga karet först

                  MvH Simon
                  http://simon.holmbring.se

                  Kommentar

                  • sillstryparn

                    #10
                    Dildon, Simon, dildon!!!

                    Kommentar

                    • Mrsonk
                      Användare
                      • December 2002
                      • 233

                      #11
                      Som ni skriver tycker jag det ligger i betraktarens ögon, fisken blir nog bara glad.
                      Oscar Cederqvist
                      -----------------

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

                        #12
                        Hej,

                        Som skrivbords akvarium så¨hade det kanske varit frekt, på disken på akvarie piraten fanns där ett kar med fin vit sand på botten samt ett litet tempel.

                        Jag hade dock inte gjort det, för alla kar jag får ta in i huset använder jag till fullu. så jag hade använt ett 50L kar till kanske snäcklekare ellet nåt liknande.

                        Mvh Ola
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        Arbetssätt...