Att hämta en Glyptoperichthys gibbiceps.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • niklaskull
    Användare
    • July 2012
    • 12

Att hämta en Glyptoperichthys gibbiceps.

Hej!

Har hittat en fin Segelfenspleco på annons och har kontaktat säljaren. Men vad jag kom att tänka på är hur man transporterar en så stor fisk? Han/hon var 15-20 cm. Fungerar det med en vanlig "fiskpåse" i typ en hink med ljummet vatten och en skiva frigolit ovanpå? Det här blir första invånaren i mitt nya kar så det känns lite nervöst men samtidigt spännande såklart!

/Niklas
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

"En vanlig fiskpåse" i en hink känns overkill. Jag hade valt en hink med lock, eventuellt med några hål i locket. Fyll hinken med max en tredjedel vatten så det får plats mycket luft. Tar resan hem mer än en eller två timmar så gläntar du på locket emellanåt så det tillförs ny syrerik luft.
    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• niklaskull
      Användare
      • July 2012
      • 12

Ursprungligen postat av Per B
      "En vanlig fiskpåse" i en hink känns overkill. Jag hade valt en hink med lock, eventuellt med några hål i locket. Fyll hinken med max en tredjedel vatten så det får plats mycket luft. Tar resan hem mer än en eller två timmar så gläntar du på locket emellanåt så det tillförs ny syrerik luft.
      Och sen vid hemkomst lägga honom i en påse och he den i akvariet som vanligt så han vänjer sig sakta vid temperaturen då antar jag?

Kommentar

• Per B
        Användare
        • September 2005
        • 1250

Det låter som en utmärkt plan.
        mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• niklaskull
          Användare
          • July 2012
          • 12

Tack för tipset!

Kommentar

• Ciklidtok
            Användare
            • September 2008
            • 506

Istället för att böka med att lägga ner den i en påse vid hemkomsten, koppa hellre över vatten från karet direkt ner i hinken. Eftersom du koppar ditt vatten, ta bort lika mycket från hinken. Så gör jag när jag får hem stora ciklider eller andra stora fiskar, det fungerar alldeles utmärkt. Det tar lite längre tid, men det blir inte lika traumatiskt för fisken, med flyttande fram och tillbaka från akvarium till hink, från hink till påse, från påse till akvarium. Om du koppar så blir det två förflyttningar första från akvarium till hink, och andra från hink till akvarium
            www.ciklidtok.weebly.com
            *720 liter
            *375 liter
            *300 liter
            *275 liter
            *112 liter

Kommentar

• niklaskull
              Användare
              • July 2012
              • 12

Det låter klokt, Ciklidtok. Tack!

Kommentar

• Mikael W
                NCS Medlem

• August 2002
                • 8621

Själv är jag lite lat av mig, och brukar därför "koppa" med en hävert i form av en bit luftslang från akvariet ner i hinken. Med en kran på slangen styr jag så att det bara droppar de första 15 minuterna, därefter ökar jag flödet till en liten rännil. Efter totalt ca en timme ska hinken innehålla mestadels akvarievatten. Innan man startar är det bra at hälla ut så mycket av det gamla vattnet ur hinken att där bara är ca 5 cm kvar.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Måste man ha en påse i hinken, jag har vid olika tillfällen bara kört med hink.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ciklidtok
                    Användare
                    • September 2008
                    • 506

Ursprungligen postat av DaRe
                    Måste man ha en påse i hinken, jag har vid olika tillfällen bara kört med hink.
                    Man måste inte ha en påse i hinken, jag kör med enbart hinkar, eller Backar, beroende på fiskens storlek.

Mikael W : alla är vi väl lite lata ibland Så kan jag göra också Men ibland är jag riktigt duktig och koppar vatten. Lite beroende på hur känslig fisken (arten) i sig är också
                    www.ciklidtok.weebly.com
                    *720 liter
                    *375 liter
                    *300 liter
                    *275 liter
                    *112 liter

Kommentar

Arbetssätt...