Är Västafrika helt "otrendigt"?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

Efter ett par år med akvariehobbyn på sparlåga har jag äntligen kommit igång igen. Efter många år i malawi- och tanganyikaträsket intresserade jag mig på slutet för SA. När jag nu tar tag i hobbyn igen är det fortfarande SA i form av växter och dvärgciklider samt Västafrika som intresserar mig. Till min besvikelse verkar jag vara tämligen ensam om mitt Västafrikaintresse.

Hur är det, är det en massa doldisar här som håller på med de Västafrikanska cikliderna eller är jag verkligen så ensam om mitt intresse för biotopen som det första intrycket här på NCS ger intryck av?
    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Nog är det intressant alltid. Vilka arter funderar du på?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Vingåker
      Användare
      • November 2004
      • 73

Ursprungligen postat av Per B
      Efter ett par år med akvariehobbyn på sparlåga har jag äntligen kommit igång igen. Efter många år i malawi- och tanganyikaträsket intresserade jag mig på slutet för SA. När jag nu tar tag i hobbyn igen är det fortfarande SA i form av växter och dvärgciklider samt Västafrika som intresserar mig. Till min besvikelse verkar jag vara tämligen ensam om mitt Västafrikaintresse.

Hur är det, är det en massa doldisar här som håller på med de Västafrikanska cikliderna eller är jag verkligen så ensam om mitt intresse för biotopen som det första intrycket här på NCS ger intryck av?
      Spelar det någon roll om det är trendigt eller ej, man har väll vad man tycker om i Akvarierna.
      Alltid vara en smula barn - det är att vara vuxen

Kommentar

• Suma
        Användare
        • January 2011
        • 606

Hej Per
        Var på vippen sist att starta ett V-afrika kar men blev ett Viktoria istället...Tänket då på Steatocranus och/eller Teleogramma brichardi. Vad håller du för arter? Vilka biotoper...jag var inne på Kongoflod såklart...Alltså finns det något trendigare än att ha ett KK..dvs KongoKar?
        3nden är ju att var 0-3ndig.
        -------------------
        Mats

Kommentar

• Cichlid-Power
          Användare
          • November 2006
          • 253

Hei Per, det er nok en del som holder Vest afrikanere, selv har jeg holdt mange, og om du går inn på min hjemmeside kan du se mange flotte Vest afrikanere cichlid-power.com For øyeblikket har jeg ikke så mange VA, men noene Benitochromis, Tilapia bakosorium, Steatocranus sp. Dwarf, Steatocranus sp. Ultraslender, Tilapia sparrmani, Tilapia sp. Goldstuck, Pelvicachromis sacrimonti, Pelvicachromis subocellatus , Anomalochromis thomasi -Guinea for å nevne noen jeg har nå.

Cichlid-Power

Kommentar

• Per B
            Användare
            • September 2005
            • 1250

Vad roligt att få lite respons!

DaRe och Suma: Jag har precis startat upp igen och har bara hunnit skaffa P. taeniatus "Dehane". Till helgen ska jag åka en sväng till Gbg, planen är att få tag på S. casuarius, N. transvestitus och H. sp. Banqui. Pseudocrenilabris nicolsi står också på önskelistan men verkar svårare att få tag på.

När det gäller biotop så tänkte jag unna mig att vara lite svävande Suma. En allmän västafrikansk flod får duga tror jag.

Vingåker: "Trendigt" är förstås ett tokigt ordval men ändå inte. Akvariehobbyn är ganska trendig, de flesta håller på med samma arter/sjöar och intresset går i vågor. Folk får hålla på med det som intresserar dem men jag vill gärna hitta nördar som delar mitt intresse. Det gör hobbyn roligare, man får kontakter och hjälp och man kan ta hjälp av varandra för att hitta och byta fisk som är lite ovanligare. Därför spelar det en viss roll vad andra har i sina akvarier.

Cichlid-Power: Roligt att du håller VA. Fin hemsida, jag ska gräva vidare i den!
            mvh Per

Kommentar

• Suma
              Användare
              • January 2011
              • 606

Ska du till Gbg kolla på Zoomässan ( Kungsbacka ).Brukar ha en del VAfrika..
              http://zoomassan.se/fiskar/fiskar.htm#Västafrikanska ciklider
              och förståss Nol...har för mig att han hade casuaris, transvestit+Nicolsi inne sist jag var där...
              -------------------
              Mats

Kommentar

• Per B
                Användare
                • September 2005
                • 1250

Ursprungligen postat av Suma
                Ska du till Gbg kolla på Zoomässan ( Kungsbacka ).Brukar ha en del VAfrika..
                http://zoomassan.se/fiskar/fiskar.htm#Västafrikanska ciklider
                och förståss Nol...har för mig att han hade casuaris, transvestit+Nicolsi inne sist jag var där...
                Zoomässan var självskriven i min planering och jag tänkte även besöka Hercules. Jag vet inte om de har VA men de är duktiga på andra små ciklider, tex SA. Nol var ett bra tips, jag har inte sett någon VA på lagerlistan men det ska kollas upp. Tack för tipset!

I en perfekt värld hade jag kunnat svänga förbi Åled på hemvägen men det går inte denna gång.
                mvh Per

Kommentar

• Suma
                  Användare
                  • January 2011
                  • 606

Zoomässan var självskriven i min planering och jag tänkte även besöka Hercules. Jag vet inte om de har VA men de är duktiga på andra små ciklider, tex SA. Nol var ett bra tips, jag har inte sett någon VA på lagerlistan men det ska kollas upp. Tack för tipset!

I en perfekt värld hade jag kunnat svänga förbi Åled på hemvägen men det går inte denna gång.
                  Listorna från Nol brukar vara det senast inkommna...står visserligen "Fisk i lager" i den från 3 juni men brukar finnas mer i karen där. Ett tag sen jag var hos Hercules men jag har för mig att de har Steatocranus casuarius .
                  -------------------
                  Mats

Kommentar

• Per B
                    Användare
                    • September 2005
                    • 1250

Låter fint Suma. Jag berättar här vad jag fått tag på under resan efter hemkomsten.
                    mvh Per

Kommentar

• Per B
                      Användare
                      • September 2005
                      • 1250

Ditt tips gick hem Suma, Kent håller 2+2 nicolsi till mig. Tack igen.
                      mvh Per

Kommentar

• Suma
                        Användare
                        • January 2011
                        • 606

Ditt tips gick hem Suma, Kent håller 2+2 nicolsi till mig. Tack igen.
                        Roligt,de är verkligen fina.Nångång ska jag ha dem...
                        -------------------
                        Mats

Kommentar

• Ciklidtok
                          Användare
                          • September 2008
                          • 506

jag har några västafrikaner. Palettciklid (Pelviachromis pulcher) och Röd juvelciklid ( Hemichromis lifalili i). Och jag sneglat på Mariaciklider ( Tilapia mariae ) som handlaren har hemma
                          www.ciklidtok.weebly.com
                          *720 liter
                          *375 liter
                          *300 liter
                          *275 liter
                          *112 liter

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

Ursprungligen postat av Jan Sørensen

Igård fik jeg fat i flere spændende arter fra Vestafrika bla. Hemichromis frempongi .

Kik på min hjemmeside www.vestafrika.dk
                            Vore kul med lite foton på dessa samt andra du har eller har haft!
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Jan Sørensen
                              Användare
                              • February 2005
                              • 114

Hej Per
                              Jeg forsøgte at redigere i mit indlæg #13, hvorefter det forsvandt.
                              Det var ikke meningen, så jeg skriver det lige igen.

Min hoved interesse har altid været de Vestafrikanske Cichlider.
                              Der findes så mange spændede slægter, og arter.
                              Der er både små og store arter, samt fredelige og mere aggrasive arter.
                              Mange med smukke farvetegninger, og adfærd.
                              Og der kommer en del nye spændende arter til Europa fra tid til anden.

Der er ikke så mange i Danmark der interessere sig for Vestafrika, som feks. Malawi og Tanganyika.
                              Om "mode" findes inden for Cichlider måske, men jeg har altid fuldt mine interesse områder.

Og hvis man ser sig rundt omkring i verden, er vi da nogle stykker der har Vestafrika.

I går fik jeg fat i flere spændende arter fra Vestafrika bla. Hemichromis frempongi .

Kik på min hjemmeside www.vestafrika.dk
                              Med venlig hilsen.
                              Jan Sørensen
                              www.vestafrika.dk
                              E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

Kommentar

Arbetssätt...