Hhej efter mycket tvekande och funderande så köpte jag iallafall dom av Peter (tack för titten ,det var kul).Väldigt fina fiskar som vi passade på att mäta när vi hade dom uppe och det visade sig att hanen var ca 32 cm.Då ser jag att mina gamla fiskar är större än jag trott .det visar sig att min jaggahane måste var ca 40cm och honan ca30cm. Min största argentea är då ca28-30cm .Vad har då hänt i karet ? Jo jaggorna har hitills visat att här bestämmer vi.på ett ganska lugnt men bestämmt sätt.Jag hoppas att det fortsätter så här för det är ganska lugnt.
Motaguense red tiger ihop med andra fiskar?
Kollaps
X
-
-
-
-
Kommentar
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
Jaggor är lugnare isf . Men har man tålamod, kan skilja dom åt
ifall det krisar så kanske jag har lyckats ibland med att fånga in
marodören någon vecka i kasse eller annat kar senast med 2par loisellie ,,,de funkar
kanon nu de gnabbas skräms varje dag med utspärrade gällock .
Så fort jag fått hem min nya kamera kommer det bilder på detta skådespelMicke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
För några år sedan köpte jag ett gäng stora centralare från en motorcykelklubb i Stockholm (som för övrigt var med på bild i NCS-kalendern för något år sedan). Fiskarna var cirka 20-35 cm stora och var följande om jag minns rätt: motaguense 1.1; managuense 1.2; doovi 1.1; nicaraguense 1.1; flower horn/midas (?) 1.1; 4 st påfåglar och om jag minns rätt några synspilum också. Dessa släpptes ned i 720 (tror inte att akvariet de gick i var större), i väntan på att omfördelningen till bättre utrymme skulle ske. Resultat var att alla lekte med jämna mellanrum och slagsmålen var få. Att föröka sig är i ock för sig ingen jättebra parameter för djurvälfärd, men det fungerade utan uppenbar stress.Kommentar
-
[QUOTE=Markus_A;882658]För några år sedan köpte jag ett gäng stora centralare från en motorcykelklubb i Stockholm (som för övrigt var med på bild i NCS-kalendern för något år sedan). Fiskarna var cirka 20-35 cm stora och var följande om jag minns rätt: motaguense 1.1; managuense 1.2; doovi 1.1; nicaraguense 1.1; flower horn/midas (?) 1.1; 4 st påfåglar och om jag minns rätt några synspilum också. Dessa släpptes ned i 720 (tror inte att akvariet de gick i var större), i väntan på att omfördelningen till bättre utrymme skulle ske. Resultat var att alla lekte med jämna mellanrum och slagsmålen var få. Att föröka sig är i ock för sig ingen jättebra parameter för djurvälfärd, men det fungerade utan uppenbar stress.[/QUOT
Pga att det var mycket fisk i ett litet utrymme, inte heller det är en bra parameter Mycket fisk på liten yta gör ju att nästan ingen kan ta revir pga platsbrist, det som händer då är ju allt som offtast att man inte får fisk som färgar som dom ska, och inte visar särskillt mycket "normalt" beteende, och bara äter o blir feta grisar Men allt handlar ju om vad man är ute efter med sin fiskhållning Nu pratar jag i termer stora CA, och även en del andra stora firrar.Mvh Jocke
Centralamerikanska Ciklider!Kommentar
-
[QUOTE=JockeB;882667]För några år sedan köpte jag ett gäng stora centralare från en motorcykelklubb i Stockholm (som för övrigt var med på bild i NCS-kalendern för något år sedan). Fiskarna var cirka 20-35 cm stora och var följande om jag minns rätt: motaguense 1.1; managuense 1.2; doovi 1.1; nicaraguense 1.1; flower horn/midas (?) 1.1; 4 st påfåglar och om jag minns rätt några synspilum också. Dessa släpptes ned i 720 (tror inte att akvariet de gick i var större), i väntan på att omfördelningen till bättre utrymme skulle ske. Resultat var att alla lekte med jämna mellanrum och slagsmålen var få. Att föröka sig är i ock för sig ingen jättebra parameter för djurvälfärd, men det fungerade utan uppenbar stress.[/QUOT
Pga att det var mycket fisk i ett litet utrymme, inte heller det är en bra parameter Mycket fisk på liten yta gör ju att nästan ingen kan ta revir pga platsbrist, det som händer då är ju allt som offtast att man inte får fisk som färgar som dom ska, och inte visar särskillt mycket "normalt" beteende, och bara äter o blir feta grisar Men allt handlar ju om vad man är ute efter med sin fiskhållning Nu pratar jag i termer stora CA, och även en del andra stora firrar.
Jag förstår inte vad du menar med "Pga att det var mycket fisk i ett litet utrymme, inte heller det är en bra parameter". Orsaken att det gick så bra var troligen densiteten fisk, men det är ingen parameter (som t.ex. antal mottagna eller initierade attacker, sår etc.). Det alltid svårt ock lite farligt att prata om naturliga beteenden. Faktum är att vi egentligen vet ganska lite om olika fiskarters naturliga betendeen. Var nyligen på en kurs i Lofoten som handlade om Akvakultur och etik, välfärd och lagar där bla. detta och fisk densitet i odlingar diskuteras. Även om man har ett par av ovan nämda arter i ett 1000 L akvarium (som kan betraktas stort och ett vanligt sätt att hålla dem på i fångenskap) kan de inte hålla så stora revir som de gör i naturen, och kanske är det inte heller viktigt för dem? När vi håller trophues och andra fiskar som betar alger kanske det viktigaste är att tillgodese behovet att beta alger istället för t.ex. stort simutrymme? Ofta pratar man om att ge vissa tropheus ljus bakgrund och botten för att de blir "snyggare". Antagligen är detta en onaturlig miljö och kanske är färgerna vi ser en stress-effekt? Tyvärr inget vi vet, och jag kan tillägga att jag också håller en del troffar så. Ursäkta för total utspårning av ämnet!Kommentar
-
Nu har dom fått riktigt fina färger och dom är fortfarande väldigt lugna.Men det kan ju givetvis ändra sig när dom ska till att leka.Kommentar
-
Kör väl på med ett till när jag ändå är igång.Jag försökte skapa en tydligare avgränsning till vänster i karet och där håller iallafall honan till hela tiden och hanen för det mesta.Jag valde den änden för jaggorna håller till iden högra delen där dom nu har egg och dit är ingen välkommen för tillfället.Kommentar
-
Kommentar