Bra kvarn för räkmix?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • August 2002
    • 8599

    Bra kvarn för räkmix?

    Hej

    Nån som har en sån här? Är den bra att göra räkmix med? Lämnade vevkvarnen för länge sedan och börjar nu även bli trött på foodprocessorn.

    Den är på 1800/700 watt, har backväxel och tre olika grovlekar.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

    #2
    Vet inte, jag har en gammal Braun som har en 10-15 år på nacken. Liknande den du visar.
    Tror inte det spelar så stor roll vad du väljer, bra med rostfritt istället för aluminium som jag har.
    Problemet som uppstår för mig är om räkorna inte är helt upptinade, då blir det ispropp och man får ta isär skiten. Det problemet borde minska desto grövre själva matningen i kvarnen är, blir den grövre krävs förstås mer Watt på motorn.
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • August 2002
      • 8599

      #3
      Kunde inte motstå. Så nu blir det att testa (efter semestern). Och blir det inte bra kan ju gumman alltid göra korv med den.
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • August 2002
        • 8599

        #4
        Tänk så tiden går! Först nu öppnade jag paketet och testade kvarnen. Funkade nog bra. Smeten bliv lite grynig med finaste hålskivan, fast jag körde smeten två gånger. Så jag körde en stund med stavmixer ännu, samtidigt som jag blandade i agar. Får se hur det blir.

        Effekt finns, 1 800 W.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • tege
          Användare
          • February 2005
          • 2753

          #5
          Ursprungligen postat av Mikael W
          Tänk så tiden går! Först nu öppnade jag paketet och testade kvarnen. Funkade nog bra. Smeten bliv lite grynig med finaste hålskivan, fast jag körde smeten två gånger. Så jag körde en stund med stavmixer ännu, samtidigt som jag blandade i agar. Får se hur det blir.

          Effekt finns, 1 800 W.
          Tror du fiskar gillar pure´ ????. Klart maten ska vara grynig Det är ju liksom det som är fördelen med kvarn istället för mixer.
          Kör en gång det räcker, jag lovar.
          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

          Kommentar

          • endymion

            #6
            Jag använder en finsktillverkad köttkvarn med dubbla knivar, av tillverkaren Koneteollisuus Oy. Den maler 300 kg i timmen och är på 1500 Watt. Jag använder en hålskiva med 3 mm hål men jag skulle gissa att 2.5 mm hål är det optimala, för 2 mm hålskiva gör att det går för trögt samt att det är ett smärre helvete att rengöra.

            Kommentar

            Arbetssätt...