Rödamygglarver

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    • April 2002
    • 14633

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
    Ditt inlägg finns inte i denna tråd ......varför svarade du ....
    Det gör det visst liksom min hänvisning till forskning om chironomiders allergiframkallan. Gå in på http://scholar.google.se/ och sök på chironomid allergy
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• cichlids4fun
      • April 2002
      • 3109

Ditt inlägg finns inte i denna tråd ......varför svarade du ....
      läs ordentligt så ser du bara lite tidigare i denna tråd finns detta, alltså påstår du i princip att jag ljuger

Ursprungligen postat av cichlids4fun
      har grava allegiproblem med astma (har inte detta normalt) vid kontakt med röda mygg det borde säga det mesta om vad skit de drar med sig
      Ursprungligen postat av cichlids4fun
      nej det är ingen skröna, butiker som kör med luftdrivna filter i akvarierna och matar med röda mygg har denna effekt på mig, men effekten försvinner antagligen med ventilationen på ganska kort tid, men jag har varit i minst 5 olika butiker som nyligen varit matade med röda mygg och fått astmaanfall (exkl min egen lokal innan jag fattade vad det berodde på)

har inte astma i normala fall och har varit hos läkare som inte hittar något fel. men vilken läkare är insatt i denna problematiken? har oxå kontaktallergi med röda mygg om jag tar i det får jag utslag och väldigt kliande, dock ska nämnas att det är stor skillnad på vilka märken det är, fina fisken är värst tror jag, Åleds är ingen större fara med lite kliande där med, men i det fallet har jag tom med varit i butiken medans de matat och inte fått astma.

däremot har jag inga allergiproblem med skaldjur och räkor.....

så i ditt fall att du inte haft några problem är nog att du inte matar under dagen utan gör det på morgon eller kväll eller så matar du med någon bättre kvalitet än fina fisken
      Mvh
      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Här har vi några starka viljor
        tack
        jag är med på denna båt .....

tack
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• cf.akvarielagret
          Användare
          • April 2002
          • 5028

Svag salthalt ????
          1,022 är normalt ........... vad är finodlade Artemia .......?
          Önskar svar .................................................. .............................................
          jag är Ateist
          men Gud talade till mig
          Gud är stor

Kommentar

• Carliz
            Användare
            • May 2012
            • 233

artemia som är rätt omhändertagen vid odling och sköts ordentligt.

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Keep it down grabbar. Jag ser inte att tråden leder åt guld och gröna skogar. Kör på men håll nivån.

Viktigt att vi alla kämpar för en trivsam miljö där vi undviker vissa skrivningar som är svårtolkande med det handikap vi har i form av enbart ord när kommunikation består i så oändligt mycket mer i vanliga fall, dvs det är väldigt lätt att tolka fel.

:have a nice day_mid:have a nice day_mid:have a nice day_mid:have a nice day_mid:have a nice day_mid:have a nice day_mid
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Fredrik89
                Användare
                • March 2012
                • 124

Tubifex lever under liknade förhållanden som rödamygglarver och båda innehåller hemoglobin så hur är det med dessa? Angående vatten värdet kan man inte använda en fodersil för att lätt ta bort överbliven mat?

Kommentar

• Janne E
                  Användare
                  • April 2002
                  • 382

Både röda mygg och tubifex lever i skitigt vatten där de odlas för att säljas inom akvaristiken, visst man finner man dem i rena vatten också men mängderna är så små att det inte lönar sig att samla in dem för försäljning. Det är som att odla fisk, vill man ha hög avkastning måste man ge dem förutsättningar för att reproducera sig. Skillnaden när det gäller fryst foder är att man sköljer och "vattnar" ur dem innan frysning så de är så rena som möjligt, eller om det är levande att man inte matar direkt efter man samlat i dem utan låter de sköljas rena någon dag eller 2 innan man använder det.

Ola, alla vetenskapliga artiklar är inte sanna och en del är rent skräp, med det menar jag inte att folk får allergiska reaktioner när de använder röda mygg, bara det att man får sålla lite bland myggen...

Mvh Janne

Kommentar

• Carliz
                    Användare
                    • May 2012
                    • 233

janne, inte allergiska reaktioner?

gammal men bra tråd.

Är det någon här som känner till på vilket sätt en allergiker kan reagera på röda mygglarver? GooGoo alias Helen & Ted

Kommentar

• cf.akvarielagret
                      Användare
                      • April 2002
                      • 5028

Ursprungligen postat av Carliz
                      artemia som är rätt omhändertagen vid odling och sköts ordentligt.
                      Det kan man säga om röda mygglarver med
                      jag är Ateist
                      men Gud talade till mig
                      Gud är stor

Kommentar

• Mats
                        • April 2002
                        • 804

Hej.
                        Har en plastskål som dom åker i direkt från frysen med vatten i och har inga bekymmer med klåda på detta sätt,innan fick jag klåda på händerna.
                        mvh Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

Kommentar

• Ola Svensson
                          • April 2002
                          • 14633

Ursprungligen postat av Janne E
                          Ola, alla vetenskapliga artiklar är inte sanna och en del är rent skräp, med det menar jag inte att folk får allergiska reaktioner när de använder röda mygg, bara det att man får sålla lite bland myggen...
                          Klart jag vet det. Jag har forskat aktivt i över ett decennium. Om du hittar en artikel du är intresserad av i en sökning kan jag ta en titt på den.
                          Senast redigerad av Ola Svensson; 12 August 2012, 11:11.
                          Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Jan Sørensen
                            Användare
                            • February 2005
                            • 114

Spændende debat med mange meninger for, og imod røde myggelarver.

Jeg har i mange år fodret mine Cichlider med røde myggelarver 1-2 gange om ugen,
                            og har aldrig haft problemer med, at de ikke kunne tåle det.

Min holdning til det fodder vi giver vores Cichlider, er at vi skal forsøge at komme så tæt på det foder de lever af i naturen, og ikke bare hælde hvad som helst ned til dem.

Bare fordi de æder det vi hælder ned til dem, er det ikke ensbetydende med at de, har godt af det eller kan tåle det.

Mine Cichlider får en del levende foder når jeg har mulighed for at fange det selv.
                            Jeg køber også klare levende myggelarver i vinter halvåret.
                            Derudover bruger jeg frost foder, og nogle gode tørfoder produkter.
                            Med venlig hilsen.
                            Jan Sørensen
                            www.vestafrika.dk
                            E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

Kommentar

• Jan Sørensen
                              Användare
                              • February 2005
                              • 114

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                              Näringsvärdet är helt OK dessutom och för fiskarna är det helt oemotståndligt och det jag tar till vis krånglande fisk.

Men är det helt seriöst att kalla allergirisken för "lite överreklamerad"?

En kvalificerad gissning är att "mosningsgraden" påverkar hur allergiframkallande det är. Är larverna trasiga kommer det ut mer hemoglobin i vattnet runt dem och man får mer av det allergena ämnet på sig.
                              Vi køre den samme diskussion her i Danmark.

At der er nogle akvarister, der er allergiske over for røde myggelarver, er der ingen tvivl om.

At det er godt foder for nogle Cichlider, og dårligt for andre er der heller ingen tvivl om.
                              Med venlig hilsen.
                              Jan Sørensen
                              www.vestafrika.dk
                              E-mail: D.O.S.T@jubii.dk

Kommentar

• DaRe
                                NCS Medlem

• September 2009
                                • 22826

Ursprungligen postat av jan sørensen
                                vi køre den samme diskussion her i danmark.

At der er nogle akvarister, der er allergiske over for røde myggelarver, er der ingen tvivl om.

At det er godt foder for nogle cichlider, og dårligt for andre er der heller ingen tvivl om.
                                +1
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...