Enligt studier så verkar runt 5 - 20% av befolkningen vara mottaglig för allergi mot röda mygg. De som blir allergiska mot röda mygg blir dessutom ofta allergiska mot "tropisk frukt" (vet inte vad de menar med det) och skaldjur.
Mest allergiframkallande är torkade röda mygglarver, pga att man inandas dammet, och risken ökar ju mer man exponeras (mest utsatta var folk som arbetade med att paketera torkade röda mygg).
Jag tror som sagt fortfarande att det helt beror på hur mygglarverna hanterats. Den som vill kan ju testa att mata fisk med frysta röda mygg som legat framme i rumstemperatur en hel dag, jag kan i stort sett garantera att den fisken är död i buksot inom någon dag, oavsett vad det är för art.
Varför just frysta röda mygg skulle hanteras extra dåligt eller surna extra fort eller bli extra giftiga när de surnar vet jag inte, men jag har oavsiktligt testat teorin flera gånger och dödat många fiskar.
Mest allergiframkallande är torkade röda mygglarver, pga att man inandas dammet, och risken ökar ju mer man exponeras (mest utsatta var folk som arbetade med att paketera torkade röda mygg).
At det er godt foder for nogle Cichlider, og dårligt for andre er der heller ingen tvivl om.
Varför just frysta röda mygg skulle hanteras extra dåligt eller surna extra fort eller bli extra giftiga när de surnar vet jag inte, men jag har oavsiktligt testat teorin flera gånger och dödat många fiskar.
Kommentar