If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag undrar om ni vet att de finns någon mörk grus/sand 0,4-2 mm att köpa som inte har vassa kanter eller ger ifrån sig några skadliga ämnen? Där de också kan växa t.ex anubis eller svärdsplanta?
hej och välkommen till detta formidabla forum!
Mörk sand kan eller rättare sagd finns på de större välsorterade zoobutikerna. Sen beror det också på vad du menar med mörk sand.
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
Råda sand brukar ju anses mörk men du kanske är ute efter riktigt mörk? De mesta svart sand har varit lite större korn vad jag sett, men som, Wilhelm säger har nog de större butikerna en del matnyttigt. Akvarielagret brukar ha ett riktigt bra sortiment, men även hornbach. Vet inte vad du har för butiker i din närhet.
hej och välkommen till detta formidabla forum!
Mörk sand kan eller rättare sagd finns på de större välsorterade zoobutikerna. Sen beror det också på vad du menar med mörk sand.
Hej tack! ja första tanken var hel svart sand.
Finns de i norrköping, linköpingstrakten?
Senast redigerad av Fjärilsciklid; 25 July 2012, 23:01.
Anledning: glömde skriva en grej..
Råda sand brukar ju anses mörk men du kanske är ute efter riktigt mörk? De mesta svart sand har varit lite större korn vad jag sett, men som, Wilhelm säger har nog de större butikerna en del matnyttigt. Akvarielagret brukar ha ett riktigt bra sortiment, men även hornbach. Vet inte vad du har för butiker i din närhet.
Tack tack okey finns de någon bild på råda sand i akvarium så man kan få ett smakprov . Jag funderade på och åka upp till stockholm (akvarielagret) på därför tänkte jag höra mig för nu innan . funkar hornbach och så när de är byggvaruhus??
De stog att man inte kunde ha akvariefiskar och de hade jag också tänkt ha i de akvariumet...
De är visserligen 12 mil eller något men lätt värt resan när man kommer innanför dörrarna till akvarielagret ...
Tack tack okey finns de någon bild på råda sand i akvarium så man kan få ett smakprov . Jag funderade på och åka upp till stockholm (akvarielagret) på därför tänkte jag höra mig för nu innan . funkar hornbach och så när de är byggvaruhus??
De stog att man inte kunde ha akvariefiskar och de hade jag också tänkt ha i de akvariumet...
De är visserligen 12 mil eller något men lätt värt resan när man kommer innanför dörrarna till akvarielagret ...
Nu var det länge sen jag blästrade med Aluminiumsilikat..( Blästersilikat ) men iallafall... Den är svart men vass...Jag skulle passa mig för den om jag var rädd om firrarana.
Glöm inte akvarium stockholm som har sjukt redigt sortiment på SA (brukar ha lite ovanligare arter), men främst Malawi och Tanganyika.
Är de som är i sundbyberg? Lätt intressant där om de har SA o ovanligare sorter lätt ju bara roligare.. varit inne där någon gång men såg inga SA och CA eller Victoria ciklider som jag just nu tycker verkar fränast som du säger främst Malawi o Tanganyika.. Men blir säkert än sväng där också om man inte fastnar helt på lagret.
Det finns visserligen lite olika typer av Råda-sand men ungefär så här ser den ut.
Blästersilicat är helt förkastligt ... visserligen inte giftigt
strö lite i armvecket o sedan kommer det att klia skitmycket
sedan får man ingen balans i akvariet någonsin
Helt rätt..de här "svarta blästermedlen" är inget att rekommendera...
Vilka "föroreningar" som kan förekomma kan man ju bara spekulera om när man läser ursprunget... Olivinsanden har jag ingen koll på men den innehåller relativt höga mängder järnoxider.
Blästersilikat-Fajalit är ett järnsilikat vilket bildas som slagg vid Bolidens kopparframställning i Rönnskärsverken. Genom en unik produktionsprocess erhålls en mycket ren slagg. Efter torkning siktas materialet till olika kornstorlekar.
-------------- Alsil är ett aluminiumsilikat som består av krossad och siktad kraftverksslagg.
Noggrann råvarukontroll och avancerad produktionsteknik ger en ren produkt
med hög avverkningsförmåga.
Kemisk anlays (riktvärden)
SiO2 46-52% (bunden)
Al2O3 22-31%
Fe2O3 8-12%
CaO 3-5%
K2O 2-5%
MgO 2%
Na2O 1,5%
Fri kvarts <1%
--------------- Olivin är ur geologisk synpunkt en basisk eruptiv bergart. Råvaran bryts i dagbrott i Norge, krossas och siktas i olika kornstorlekar. Materialet under 1 mm befrias från stoft i samband med torkning och kylning. Därefter sker torrsiktning i två lämpliga graderingar 0,33 och 0,55 mm för fristråleblästring, den färdiga produkten har låg slamhalt, koncentrerade siktkurvor och jämn korngradering. Alla dessa egenskaper är viktiga när sanden används vid blästring.
Kemisk anlays (riktvärden)
MgO 47-48%
SiO2 42-43% (bunden)
SiO2 0% (fri)
FeO+Fe2O3 ca. 8%
Al2O3 ca. 1%
CaO ca. 0,5%
Glödningsförlust ca. 1%
Börja med Blästersilicatet ..... kanke lite för enkelt
Ja vad ska man säga..
Använda en slaggprodukt känns väll lite sisådär map ev föroreningar men iallafall..
FeO kommer ju att oxideras....som man säger rostar...
CaO kommer att hydrolyseras typ...dvs blir väll cement...
MgO är väll lite stabilare men basiskt dvs driver upp pH..gäller även CaO...
Kommentar