Sand/Grus till mitt "nya"

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fjärilsciklid
    • June 2012
    • 83

Sand/Grus till mitt "nya"

Jag undrar om ni vet att de finns någon mörk grus/sand 0,4-2 mm att köpa som inte har vassa kanter eller ger ifrån sig några skadliga ämnen? Där de också kan växa t.ex anubis eller svärdsplanta?
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9104

hej och välkommen till detta formidabla forum!
    Mörk sand kan eller rättare sagd finns på de större välsorterade zoobutikerna. Sen beror det också på vad du menar med mörk sand.
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem

• September 2009
      • 22826

Välkommen hit ramirezi

Råda sand brukar ju anses mörk men du kanske är ute efter riktigt mörk? De mesta svart sand har varit lite större korn vad jag sett, men som, Wilhelm säger har nog de större butikerna en del matnyttigt. Akvarielagret brukar ha ett riktigt bra sortiment, men även hornbach. Vet inte vad du har för butiker i din närhet.

Här finns iofs en:

som NCS medlem har du 10% rabatt.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Fjärilsciklid
        • June 2012
        • 83

Ursprungligen postat av Wilhelm
        hej och välkommen till detta formidabla forum!
        Mörk sand kan eller rättare sagd finns på de större välsorterade zoobutikerna. Sen beror det också på vad du menar med mörk sand.
        Hej tack! ja första tanken var hel svart sand.
        Finns de i norrköping, linköpingstrakten?
        Senast redigerad av Fjärilsciklid; 25 July 2012, 23:01. Anledning: glömde skriva en grej..

Kommentar

• Fjärilsciklid
          • June 2012
          • 83

Ursprungligen postat av DaRe
          Välkommen hit ramirezi

Råda sand brukar ju anses mörk men du kanske är ute efter riktigt mörk? De mesta svart sand har varit lite större korn vad jag sett, men som, Wilhelm säger har nog de större butikerna en del matnyttigt. Akvarielagret brukar ha ett riktigt bra sortiment, men även hornbach. Vet inte vad du har för butiker i din närhet.

Här finns iofs en:

som NCS medlem har du 10% rabatt.
          Tack tack okey finns de någon bild på råda sand i akvarium så man kan få ett smakprov . Jag funderade på och åka upp till stockholm (akvarielagret) på därför tänkte jag höra mig för nu innan . funkar hornbach och så när de är byggvaruhus??

De stog att man inte kunde ha akvariefiskar och de hade jag också tänkt ha i de akvariumet...

De är visserligen 12 mil eller något men lätt värt resan när man kommer innanför dörrarna till akvarielagret ...

Kommentar

• Suma
            Användare
            • January 2011
            • 606

Ursprungligen postat av Fjärilsciklid
            Tack tack okey finns de någon bild på råda sand i akvarium så man kan få ett smakprov . Jag funderade på och åka upp till stockholm (akvarielagret) på därför tänkte jag höra mig för nu innan . funkar hornbach och så när de är byggvaruhus??

De stog att man inte kunde ha akvariefiskar och de hade jag också tänkt ha i de akvariumet...

De är visserligen 12 mil eller något men lätt värt resan när man kommer innanför dörrarna till akvarielagret ...
            Nu var det länge sen jag blästrade med Aluminiumsilikat..( Blästersilikat ) men iallafall... Den är svart men vass...Jag skulle passa mig för den om jag var rädd om firrarana.
            -------------------
            Mats

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Glöm inte akvarium stockholm som har sjukt redigt sortiment på SA (brukar ha lite ovanligare arter), men främst Malawi och Tanganyika.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Fjärilsciklid
                • June 2012
                • 83

Glöm inte akvarium stockholm som har sjukt redigt sortiment på SA (brukar ha lite ovanligare arter), men främst Malawi och Tanganyika.
                Är de som är i sundbyberg? Lätt intressant där om de har SA o ovanligare sorter lätt ju bara roligare.. varit inne där någon gång men såg inga SA och CA eller Victoria ciklider som jag just nu tycker verkar fränast som du säger främst Malawi o Tanganyika.. Men blir säkert än sväng där också om man inte fastnar helt på lagret.

Kommentar

• Per B
                  Användare
                  • September 2005
                  • 1250

Ursprungligen postat av Fjärilsciklid

Det finns visserligen lite olika typer av Råda-sand men ungefär så här ser den ut.
                  mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

Blästersilicat är helt förkastligt ... visserligen inte giftigt
                    strö lite i armvecket o sedan kommer det att klia skitmycket

sedan får man ingen balans i akvariet någonsin
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Suma
                      Användare
                      • January 2011
                      • 606

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Blästersilicat är helt förkastligt ... visserligen inte giftigt
                      strö lite i armvecket o sedan kommer det att klia skitmycket

sedan får man ingen balans i akvariet någonsin
                      Helt rätt..de här "svarta blästermedlen" är inget att rekommendera...
                      Vilka "föroreningar" som kan förekomma kan man ju bara spekulera om när man läser ursprunget... Olivinsanden har jag ingen koll på men den innehåller relativt höga mängder järnoxider.

Hittade detta på Rydbergs

Blästersilikat-Fajalit är ett järnsilikat vilket bildas som slagg vid Bolidens kopparframställning i Rönnskärsverken. Genom en unik produktionsprocess erhålls en mycket ren slagg. Efter torkning siktas materialet till olika kornstorlekar.

Kemisk anlays (riktvärden)
                      FeO 42-48%
                      SiO2 35-39% (bunden)
                      CaO 4-6%
                      Al2O3 3-6%
                      MgO 1,3%
                      Vattenlösliga klorider <0,005%
                      Fri kvarts <0,3%

--------------
                      Alsil är ett aluminiumsilikat som består av krossad och siktad kraftverksslagg.
                      Noggrann råvarukontroll och avancerad produktionsteknik ger en ren produkt
                      med hög avverkningsförmåga.

SiO2 46-52% (bunden)
                      Al2O3 22-31%
                      Fe2O3 8-12%
                      CaO 3-5%
                      K2O 2-5%
                      MgO 2%
                      Na2O 1,5%
                      Fri kvarts <1%
                      ---------------
                      Olivin är ur geologisk synpunkt en basisk eruptiv bergart. Råvaran bryts i dagbrott i Norge, krossas och siktas i olika kornstorlekar. Materialet under 1 mm befrias från stoft i samband med torkning och kylning. Därefter sker torrsiktning i två lämpliga graderingar 0,33 och 0,55 mm för fristråleblästring, den färdiga produkten har låg slamhalt, koncentrerade siktkurvor och jämn korngradering. Alla dessa egenskaper är viktiga när sanden används vid blästring.

MgO 47-48%
                      SiO2 42-43% (bunden)
                      SiO2 0% (fri)
                      FeO+Fe2O3 ca. 8%
                      Al2O3 ca. 1%
                      CaO ca. 0,5%
                      Glödningsförlust ca. 1%
                      -------------------
                      Mats

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem

• September 2009
                        • 22826

Vilka av dessa ämnen ska man undvika i ett akvarium?

///David

Kommentar

• cf.akvarielagret
                          Användare
                          • April 2002
                          • 5028

Vilka av dessa ämnen ska man undvika i ett akvarium?
                          Börja med Blästersilicatet ..... kanke lite för enkelt
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem

• September 2009
                            • 22826

hehe

///David

Kommentar

• Suma
                              Användare
                              • January 2011
                              • 606

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Börja med Blästersilicatet ..... kanke lite för enkelt
                              Ja vad ska man säga..

Använda en slaggprodukt känns väll lite sisådär map ev föroreningar men iallafall..

FeO kommer ju att oxideras....som man säger rostar...
                              CaO kommer att hydrolyseras typ...dvs blir väll cement...
                              MgO är väll lite stabilare men basiskt dvs driver upp pH..gäller även CaO...

Hårdvattenfisk klarar väll en del men iallafall..
                              -------------------
                              Mats

Kommentar

Arbetssätt...