Sedan förstår jag inte riktigt den ursprungliga frågeställningen vi har flowerhorn, papegojfisk, firefish, tilapiahybrid. Så hybrider har ju funnits i snart tio år i artregistret.
Ska vi ha odlade hybrider i artregistret?
Kollaps
X
-
-
Jo fast de ser väl ut som vilken albino som helst med röda ögon eller? Typ samma som en albinokanin. Däremot individer med enstaka färger avslagna eller störningar i färgsystem kan ju vara extremt intressanta. Typ OB, WB, O, eller individer utan gul färg, blå färg eller något annat som är svårt att föreställa sig i fantasin. Ja menar ska vi lägga upp en albino variant för varje art blir det tyngre att ladda sidorna varje gång samt att vi lägger ner arbete på något som ingen är intresserad av. Det är ju liksom ingen skillnad på en palettciklid, aulonocara eller diskus om de är albino.Kommentar
-
Jo fast de ser väl ut som vilken albino som helst med röda ögon eller? Typ samma som en albinokanin. Däremot individer med enstaka färger avslagna eller störningar i färgsystem kan ju vara extremt intressanta. Typ OB, WB, O, eller individer utan gul färg, blå färg eller något annat som är svårt att föreställa sig i fantasin. Ja menar ska vi lägga upp en albino variant för varje art blir det tyngre att ladda sidorna varje gång samt att vi lägger ner arbete på något som ingen är intresserad av. Det är ju liksom ingen skillnad på en palettciklid, aulonocara eller diskus om de är albino.
Abundism
Teckningen är mer profilerande typ
grön tiger barb Men här finns gott om exempel på fisk
Albinism
I brist på melanin.
Vit kropp (dvs saknar melanin) med rosa / röda ögon (dvs saknar melanin i hornhinnan).
Anerythristic
Saknar den röda färgen.
Den verkliga färg och mönster i fisk beror på vad andra färger i mönstret. En effekt kan vara en blå-grå fisk.
Axantino
Saknar den gula färgen.
Den verkliga färg och mönster i fisk beror på vad andra färger i mönstret.
Dilutinic (utspädning)
Färgen sköljs ut
t.ex. svart blir blå (grå), röd blir grädde, blå blir lila.
Erythristic
Svart pigment omvandlas till rött.
Flavistic
En gyllene mutation.
Den totala effekten är en gul fisk.
Golden danios är flautino fisk
Hypermelanistic
Har alltför mycket svarta eller bruna pigment (Den kassas oftast bara melanistic).
Hypomelanistic
Med mindre svart eller brun färg än normalt.
Dessa djur har fortfarande vissa pigment och kan bara ses som "blek".
Leucistic (lutino) I likhet med albino, vit, men med mörka ögon.
fiskar ofta har "ghost märken" som syns i vissa ljus.
Maltesing
En annan term för utspädning.
Melanistic (melatino)
Hela kroppen pigmenterad (ofta helt svarta djur som svarta pantar)
Mosaicism (mosaik)
Onormala svarta fläckar av hudceller på grund av cell mutationer i embryot.
Nigrism (nigrino)
Svarta markeringar i svarta områden.
Piebald (brokig)
Med vita fläckar.
Obs! FLÄCKIG är en normal färgning hos vissa djur, denna anmärkning gäller endast djur som inte har normalt svarta eller vita fläckar. När ett normalt mörkt djur får vita fläckar kan det bero på albinism påverkar vissa delar av huden. Detta kan bero på melanism. Fläckarna beror på lokala mutationer i hudceller under embryots utveckling. Om mutationen sker i början av utvecklingen, är fläckarna är större. Om det inträffar senare är de mindre.
Pseudomelanism.
Kombination av Abundism och Nigrism
dvs Dominanta teckningar sammanfaller och kan dölja bakgrundsfärgen.
Rufism (rutino )
Påverkar omfattningen av den röda pigmenten och vrider den från gul-orange till djupt orangeröd.
Xanthic (xantino ) med mer gult än normalt
Sorry kaj.p här glömde byta inloggSenast redigerad av AquaZoo; 22 July 2012, 20:29.Kommentar
-
Grym sammanfattning. Imponerande. Denna info skulle jag vilja spara här på ciklid.org med bildexempel.
Går det att ordna bilder för detta kanske?Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
-
Håller helt med.
Och jag tycker det är intressant att se bilder på dessa varianter samt i de fall skillnader i beteenden finns läsa om detta.
Om kunskapen och info i form av bild och text finns ser jag ingen anledning att inte släppa fram den!!! Jag också att många av er uppskattar just detta dessutom.
Håller dock med om att min frågeställning var lite sne men förra tråden avslutades inte med en tydlig väg framåt. Om inte röstningen vrider sig markant är det väl bara att fortsätta med vad vi har och dessutom komplettera.
Därmed vore det toppen med en förteckning av vilka FH varianter det finns. Detsamma för papegojorna. Vi fick en bra start tidigare. Finns fler??Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Nja så är det inte. Men kanske nu lite OT Men albino är bra en naturlig "defekt" och eftersom det finns fem typer av pigmentceller som alla kan drabbas så kan variationen bli nästan oändlig. Ingen är dock Manmade utan allt beror på var i DNA slingan deffekten sitter.
Abundism
Teckningen är mer profilerande typ
grön tiger barb Men här finns gott om exempel på fisk
Albinism
I brist på melanin.
Vit kropp (dvs saknar melanin) med rosa / röda ögon (dvs saknar melanin i hornhinnan).
Anerythristic
Saknar den röda färgen.
Den verkliga färg och mönster i fisk beror på vad andra färger i mönstret. En effekt kan vara en blå-grå fisk.
Axantino
Saknar den gula färgen.
Den verkliga färg och mönster i fisk beror på vad andra färger i mönstret.
Dilutinic (utspädning)
Färgen sköljs ut
t.ex. svart blir blå (grå), röd blir grädde, blå blir lila.
Erythristic
Svart pigment omvandlas till rött.
Flavistic
En gyllene mutation.
Den totala effekten är en gul fisk.
Golden danios är flautino fisk
Hypermelanistic
Har alltför mycket svarta eller bruna pigment (Den kassas oftast bara melanistic).
Hypomelanistic
Med mindre svart eller brun färg än normalt.
Dessa djur har fortfarande vissa pigment och kan bara ses som "blek".
Leucistic (lutino) I likhet med albino, vit, men med mörka ögon.
fiskar ofta har "ghost märken" som syns i vissa ljus.
Maltesing
En annan term för utspädning.
Melanistic (melatino)
Hela kroppen pigmenterad (ofta helt svarta djur som svarta pantar)
Mosaicism (mosaik)
Onormala svarta fläckar av hudceller på grund av cell mutationer i embryot.
Nigrism (nigrino)
Svarta markeringar i svarta områden.
Piebald (brokig)
Med vita fläckar.
Obs! FLÄCKIG är en normal färgning hos vissa djur, denna anmärkning gäller endast djur som inte har normalt svarta eller vita fläckar. När ett normalt mörkt djur får vita fläckar kan det bero på albinism påverkar vissa delar av huden. Detta kan bero på melanism. Fläckarna beror på lokala mutationer i hudceller under embryots utveckling. Om mutationen sker i början av utvecklingen, är fläckarna är större. Om det inträffar senare är de mindre.
Pseudomelanism.
Kombination av Abundism och Nigrism
dvs Dominanta teckningar sammanfaller och kan dölja bakgrundsfärgen.
Rufism (rutino )
Påverkar omfattningen av den röda pigmenten och vrider den från gul-orange till djupt orangeröd.
Xanthic (xantino ) med mer gult än normalt
Sorry kaj.p här glömde byta inlogg
Men Pseudomelanism är alltså då OB
O är det Rufism eller?
Vad är exempelvis en elfenbensciklid?Kommentar
-
Jag har ju 3 olika FH varianter i mina burkar, samt 2 (3) olika färgvarianter på Papegojcikliden. Jag kan nog få bra bilder på dem och skicka in om du vill.
Jag tror att jag kan åstadkomma en förteckning av vilka Flowerhorns som finns, och evt få tag i bilder på dem.
Om ni vill så kan jag kolla upp det. Ge mig några dagar att dra i "rätt trådar" först bara
Papegojorna har genomgående ungefärligt samma beteende, men FH kan variera ganska mycket i temperamente och utseende.Kommentar
-
Låter toppenKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Oj, du hann imellan när jag redigerade inlägget. Men jag skall kolla upp vad jag kan åstadkommaKommentar
-
om massa hybrider ska in i det vanliga artregistret, är min röst tvärnej, tveksam till att jag skulle bidra till ett sånt register, att en och annan hybrid finns där kan man väl acceptera då de flesta är väl vedertagna, men om men försöka påverka folk att hålla naturformer...........
tänk bara på alla korsningsvarianter det finns på viktoriaciklider att lägga in...Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Kommentar
-
yep, det betyder att det kommer att synas som en art så oroa er inte inget som inte syns såvida man inte går in på den arten och kollar på varianterna...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Jag har 8 stycken, i 4 olika färgvarianterKommentar
-
men det konstiga är att dessa färgvarianter på scalarer inte är välkomna i artregistretMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
Kommentar