Ska vi ha odlade hybrider i artregistret?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8621

Katten! Röstningsfrågan är lite fel ställd, tycker jag.

Det finns lite olika infallsvinklar, av vilka en del är åsikter, en del är fakta. Välj själv:
    - hybrider exisiterar, oberoende av om vi har dem i registret eller ej
    - hybrider är inte arter
    - odlingsformer kan tillhöra en art, men kan också innehålla gener från andra arter, dvs vara hybrider (Hur ska vi veta i varje enskilt fall?)
    - vi ska befrämja naturformerna inom hobbyn
    - nån kan behöva info om hybrider/odlingsformer
    - vissa odlingsformer (t.ex. papegojfiskar) kan anses vara djurplågeri (qualzucht), i så fall ska vi väl gärna informera om att de är det

Listan går säkert att förlänga.

Jag röstar för att vi i artregistret har arter, och i ett eventuellt hybridregister resten.

Dessutom: För mig spelar det ingen roll om en hybrid är odlad eller inte, även de i naturen förekommande hybriderna kan gott läggas i hybridregistret.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• cichlids4fun
      NCS Medlem
      • April 2002
      • 3111

Ursprungligen postat av Mikael W

Jag röstar för att vi i artregistret har arter, och i ett eventuellt hybridregister resten.
      jag röstade nej för art registret men röstar för att vi håller ett separat hybridregister som mikael ovan, men man kanske skulle kalla det för avelsformregister och även ha muterade färgvarianter däri, det finns ju tex massa fomer av troffar, diskus och scalarer som jag tycker hör hemma där till och med extremröda hongi bör vara där, art registret bör vara för naturliga arter som finns i bra mängder i naturen, kanske man i artregistret kan länka till färgvarianter av samma art som inte finns i naturen till avelsformregistret
      Mvh
      Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Fredrik89
        Användare
        • March 2012
        • 124

Ursprungligen postat av Mikael W
        Katten! Röstningsfrågan är lite fel ställd, tycker jag.

Det finns lite olika infallsvinklar, av vilka en del är åsikter, en del är fakta. Välj själv:
        - hybrider är inte arter
        - odlingsformer kan tillhöra en art, men kan också innehålla gener från andra arter, dvs vara hybrider (Hur ska vi veta i varje enskilt fall?)
        - vi ska befrämja naturformerna inom hobbyn
        - nån kan behöva info om hybrider/odlingsformer
        - vissa odlingsformer (t.ex. papegojfiskar) kan anses vara djurplågeri (qualzucht), i så fall ska vi väl gärna informera om att de är det

Listan går säkert att förlänga.

Dessutom: För mig spelar det ingen roll om en hybrid är odlad eller inte, även de i naturen förekommande hybriderna kan gott läggas i hybridregistret.
        Jag håller med i stort men ett separat artregister för hybrider värkar onödigt det räcker med att det står i artbeskrivnigen att det är en hybrid.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Kanske går det att ordna som att vi har något som kallas avelsformer och att vi hanterar det som exempelvis malawi dvs motsvarande område. Lite missvisande att firefish skulle finnas i malawi.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Ciklidtok
            Användare
            • September 2008
            • 506

DaRe : Jag har endast bilder på den vanliga orangae, den röda och en orangae med svart markering "sotning". Att få bilder på ett Papegojciklidpar med yngel kan vara mycket svårt, då hanarna till 97-99% är sterila. Hane och hona är mycket svårt att se skillnad på, om de inte har bildat par och man då ser vem som lägger rommen

Jag har avkommor efter en av mina Papegojhonor, men där var en Nicaragusciklid pappan. Jag sparade några yngel för skojs skull och 4 överlevde för att växa upp. De är nu vuxna och simmar runt i en av mina burkar.

Ett separat artregister låter som en väldans massa jobb i onödan, ni får ju göra som ni vill med det, men det blir enkalre att bara skriva att fisken är en hybrid i artregistret. Sedan kan man ju tillägga på vissa, Papegojan t.ex. att den inte förekommer i naturen, för det gör den inte

Jag har även artbeskrivningar och bilder på olika färgvarianter liggandes på Flowerhorn, både hanar och honor. Det kan ni få använda om ni vill
            www.ciklidtok.weebly.com
            *720 liter
            *375 liter
            *300 liter
            *275 liter
            *112 liter

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Ursprungligen postat av johho
              Jag röstade "JA", men under de premisserna att hybrider har en egen sida. Tror det blir tydligare och enklare att hitta dem på det sättet. Samt att de inte hör hemma i T.ex "Malawi", för de finns inte i Malawisjön.
              Så ballongfjärilar skall då in i det vanliga registret (de är ju inte hybrider), medan diskusar (som i regel är hybrider) skall in i ett hybridregister!!!!!!!!
              Sedan finns ju alltid problemet med att veta om en "art" är en hybrid eller inte - detta eftersom de som odlar fram dessa inte anger ursprunget för de vill vara ensamma om fisken.

Eller skall alla avelsformer (hybrid eller inte) in i ett speciellt register. Ja då är det ju inte alltid lätt att veta om det är en naturform eller inte - ta t.ex. den blå Rocio octofasciata så finns det olika åsikter om det är en naturform eller avelsform. Dessutom finns det ju flera "arter" som odlas utifrån naturliga mutationer. De har uppstått i naturen - men finns knappast där utom i några enstaka exemplar. Sedan har vi ju detta med färgerna. Duktiga odlare har odlat fram (genom urvalsodling) fiskar som definitivt inte färgmässigt och faktiskt ofta inte heller vad gäller kroppsformen utseendemässigt har något gemensamt med naturformerna - dessa bör ju då också ligga i specialregistret eftersom de inte finns i naturen. Det gäller för t.ex. de Labidochromis sp. 'hongi' som finns i handeln idag.

Nej, varför krångla till det hela. Ha ett register där man istället tydligt (så långt man vet) redogör för ursprunget.

Nu svarade jag visserligen på johhos inlägg - men mitt svar var egentligen mer allmänt
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 22 July 2012, 12:47.

Kommentar

• DaRe
                NCS Medlem
                • September 2009
                • 22830

Jag håller nog med Kjell verkar väldigt krångligt att dela upp det. Det borde väl för fasingen räcka att skriva att det är avelsform i basfakta eller liknande.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Wilhelm
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9122

Risken är ju att artregistret blir mer o mer komplicerat och svårt att allt ska bli rätt.
                  Nej, varför krångla till det hela. Ha ett register där man istället tydligt (så långt man vet) redogör för ursprunget.
                  Håller med denna gång, fast ursprunget kanske inte är så lätt att hitta alla gånger samt att det räcker att man uppger om fisken är en hybrid eller odlingsform!
                  mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Undrar om Daren släpper blicken från sin Iphone nångång?
                    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Även Apistogramma viejita är ju oftast någon odlingsform på macmasteri. Vi hade tidigare felaktiga bilder i artregistret. Nu har vi äkta viejita. Men det blir då lite tokigt att lägga avelsformer av Apistogramma i ett separat register tycker jag. detsamma för albinovarianter som till 99% är framodlade även om det kan dyka upp naturligt så är det inte vildfångade man hittar i butikerna. Känns rimligare att lägga dem som variant på arten i artregistret. Vi beslöt så i artreggruppen i höstas.

Jag brukar hävda att vi är en hobbyförening i gen vetenskaplig institution. Därmed tycker jag det är mer ok att ha med avelsformer också, men givetvis tydligt speca att så är fallet.

///David

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Ursprungligen postat av Wilhelm
                        Undrar om Daren släpper blicken från sin Iphone nångång?
                        Hehe du kan ju fråga min fru

Men jag kör stolt Android för den delen!!!

///David

Kommentar

• Ciklidtok
                          Användare
                          • September 2008
                          • 506

Håller nog också med Kjell och övriga ang. ett specialregister. Skriv hellre tydligt att det är en hybrid ....eller odlingsform, om man hellre vill det.
                          www.ciklidtok.weebly.com
                          *720 liter
                          *375 liter
                          *300 liter
                          *275 liter
                          *112 liter

Kommentar

• Mikael W
                            NCS Medlem

• August 2002
                            • 8621

Ja, det är säkert onödigt krångligt att bygga ett separat register. Tänkte kanske mer på en egen grupp (Hybrider, mutanter och odlingsformer), parallellt med de grupper vi nu har (som t.ex. Malawi).

Sen är ju gränsdragningarna alltid komplicerade. Olika (framodlade) färgvarianter av en art kan man antingen ha i gruppen HMO eller under den aktuella arten (eller både och, eller i den ena med en hänvisning i den andra). Men så fort det finns skäl att anta att det är en hybrid (gener från fler än en art) blir det mindre lyckat att ha den under en art. Finns det gener från flera släkten kan man inte ens ha den under ett släkte.

Likaså blir det konstigt med firefisken. Å ena sidan platsar den inte i Malawi, eftersom den inte finns i Malawisjön, å andra sidan sköts den (väl) som äkta aulonocaror. Gå nu sen och vet...
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• endymion

Låt de fiskar som folk är intresserade av i Norden finnas i artregistret. Så skippa golfbollar, deformerade, albino (rödögda), kuperade (heart) och allt annat konstigt som ses som "a work of god" i Asien. Och det viktigaste av allt se till att det absolut under inga omständigheter finns hybrider som är inlagda som rena arter i artregistret.

Kommentar

• AquaZoo
                                Användare
                                • October 2007
                                • 66

Jag har faktiskt sett bilder på vildfångade albino diskus.

Kommentar

Arbetssätt...