Skaffa troffar till 540l

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wow
    Användare
    • October 2009
    • 66

Skaffa troffar till 540l

Är ganska ny på forumet även fast att jag varit medlem här ett tag, ska bli aktiv igen eftersom jag har fått upp ögonen för tropheus. Min lokala fiskbutik har ändrat inriktning efter ägarbytet och har fått in sjukt mycket fina afrikanska ciklider. Det var en grupp VF på 17 djur som jag blev förälskad i och verkligen funderar på att köpa, även fast man är fattig som en kyrkråtta.

Men har lite frågor.

Är det värt att köpa en grupp VF för runt 5000:- när man är nybörjare inom afrikanska ciklider? Eller ska man börja med att köpa odlade, lite mindre, för ett billigare pris?

Om man någon gång skulle vilja köra någon annan afrikansk ciklid med troffarna, vilka finns det då som passar bra i hop?

Har även planer på att odla dem om jag skulle köpa gruppen, vad ska man tänka på när man odlar troffar? Ska man föra över honan i ett annat kar, eller ska hon få gå med resten utav gruppen?

Uppskattar också om ni kan dela med er utav någon annat som är viktigt att veta när man ska börja med troffar.
  • wow
    Användare
    • October 2009
    • 66

Såg att jag postat i fel forumsdel, skulle någon admin flytta tråden till "Tanganyikasjön"?

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem

• September 2009
      • 22826

Ursprungligen postat av wow
      Såg att jag postat i fel forumsdel, skulle någon admin flytta tråden till "Tanganyikasjön"?
      klarrrrrt
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8623

Hej wow

Troffar är en fälla, ger man sig in där kan man fastna.

Ett 540 är inte fel för en troffegrupp, men 17 st är för få. Ta 35-40 st så har de en mycket bättre chans att överleva. Det betyder att du hellre ska se dig om efter en grupp odlade ungdjur och låta dem växa upp tillsammans.

Nu säger jag inte att VF av bra kvalitet skulle vara alltför svåra för en nybörjare, men jag rekommenderar inte att starta med VF. Det blir mycket enklare att komma ingång med en bra grupp odlade troffar (och billigare dessutom).

Sen beror det ju förstås lite på vilken troffeart/variant det handlar om. Brichardi och sp. black är de som anses aggressivast. Där rekommenderar man minst 25 st, ifall akvariet är på 350-400 liter. Är karet större krävs en större grupp. Aggressiviteten verkar nämligen vara en funktion av fisktätheten, inte av antalet i sig.
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8623

Det går att hålla andra ciklider med troffar, även om det verkar vara bäst att hålla dem för sig.
          De bästa kandidaterna är hästnosarna, eftersom de äter samma föda som troffarna. Snäcklekare brukar också funka, eftersom de inte konkurrerar om reviren med troffarna, men då måste man se till att alla får rätt sorts mat och framför allt att troffarna inte får fel föda.

Svaret på din fråga om odling beror lite på hurudana kvantiteter du siktar på. Vill du bara ha lite återväxt i gruppen brukar det gå att låga honorna gå kvar och släppa ynglen i akvariet. De flesta blir uppätna men ifall det finns gott om gömställen som passar för yngel borde något av dem klara sig och växa upp. Själv gör jag så långt som möjligt så, och jag tycker att det är trevligt med en troffegrupp med olika generationer och storlekar. Vissa troffar, som duboisi och moliro, är vackra också som små.
          Vill du odla på kvantitet blir det att separera honan. Gärna så sent som möjligt. Jag tycker det är lättast att fånga en fisk ur ett troffekar på natten när de sover. Har man tur hittar man sin fisk med hjälp av en ficklampa. Har man otur får man försöka på nytt nästa natt.
          Vissa honor vårdar ynglen ca en vecka efter spottning, vissa struntar i dem. Men det är ändå bra att låta honan gå kvar med ynglen 1-2 veckor och äta upp sig lite innan hon flyttas tillbaka till gruppen. Ett tips: Kör vid vattenbytena vatten från gruppens akvarium till yngelkaret. Då kommer honan att behålla gruppens lukt vilket minskar risken för spö när hon sätts tillbaka. Oxh flytta henne på kvällen efter att ljuset har släckts, så får hon nattens timmar på sig att bli invand.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• wow
            Användare
            • October 2009
            • 66

Tack för svaren Mikael, vad är det för speciellt foder som troffar ska ha och varför just det fodret?

De troffarna som jag kollade in var nog tropheus kasanga, hur många sådana ska man ha i ett 540 utan att de slår ihjäl varandra?

Kommentar

• Johan F
              Användare
              • March 2006
              • 2439

Tack för svaren Mikael, vad är det för speciellt foder som troffar ska ha och varför just det fodret?

De troffarna som jag kollade in var nog tropheus kasanga, hur många sådana ska man ha i ett 540 utan att de slår ihjäl varandra?
              I ett 540 liters kar skulle jag inte gå under 30 stycken, helst 35-40 så har du mycket större chans att de klarar sig.

När det gäller foder så finns det mycket och välja på tex. räkmix och NLS.
              Senast redigerad av Johan F; 22 July 2012, 15:45.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• tege
                Användare
                • February 2005
                • 2748

Dess fler desto bättre, men det räcker bra med ett tjugotal i ett 540 också. Köper du VF så är dom ju redan ganska stora så....

Hemgjord bra räkmix är klart bästa fodret som slår alla köpfoder, men NLS eller Tropical spirulinagranulat eller supervit funkar bra som komplement när latmasken infinner sig.

Din lokala fiskhandlare vet nog mer än oss på detta forum så prata med honom vett ja.
                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Mikael W
                  NCS Medlem

• August 2002
                  • 8623

Kasanga är jättefin. Men tror fortfarande att 17 är för få (särskilt när det handlar som stora ilskna VF).
                  Min kasangagrupp härstammar från 24 VF, de fick gå för sig i ett 550 l akvarium. Den gången gick det bra....
                  Instämmer med Tege om lämpligt foder, tillägger ännu Tropical spirulinaflingor. Orsaken är att troffar är växtätare med en lång och känslig matsmältningskanal. Ger man dem animalisk föda är risken stor att den smälter alltför snabbt och bildar slemproppar i tarmen med påföljd att fiskarna dör.
                  Men om du köper gruppen du nämnde, ska du absolut fråga handlaren vad de är vana att äta, och starta med det. Senare, när firrarna är invanda, kan du försiktigt gå över till det du vill använda.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Carliz
                    Användare
                    • May 2012
                    • 233

precis som de ovan skriver märkte jag att desto mindre troffar man har, desto mer aggressivitet, hade 20 vf brichardi som bråka' hela tin. fick tag i 23 vf red rainbows och det blev mer fredligt, tyvärr dog 5 stkn men det rullade på och nu är de mina favoritfiskar

matar oftast med hemmagjord räkmix och ibland med blötlagd tropical herbivore small pellets.

Lycka Till

Kommentar

• wow
                      Användare
                      • October 2009
                      • 66

Tack för alla svaren, blivit lite klokare nu ialf

Pratade med han som levererar fiskarna från Afrika till min lokala fiskaffär när jag var där och kollade, han sa att gruppen på 17 djur funkar i större kar. Så vet inte vad jag ska göra, för jag är riktigt förtjust i den gruppen, sjukt fina djur.

Sen en fråga om priset, de är VF tropheus kasanga och de kostar 365 styck och sen drar de av 20% när man köper hela gruppen. Är det ett bra pris?

Kommentar

• Johan F
                        Användare
                        • March 2006
                        • 2439

Tack för alla svaren, blivit lite klokare nu ialf

Pratade med han som levererar fiskarna från Afrika till min lokala fiskaffär när jag var där och kollade, han sa att gruppen på 17 djur funkar i större kar. Så vet inte vad jag ska göra, för jag är riktigt förtjust i den gruppen, sjukt fina djur.

Sen en fråga om priset, de är VF tropheus kasanga och de kostar 365 styck och sen drar de av 20% när man köper hela gruppen. Är det ett bra pris?
                        Desto fler desto bättre, det nog bara du som kan avgöra om du tycker det räcker med 17 djur. Du nämnde att du vill odla, om så bör du i skaffa betydligt fler.

Om fisken är i god kondition, storlek, form och färg så är priset ok.
                        3000 liter med Tropheus
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• wow
                          Användare
                          • October 2009
                          • 66

Ursprungligen postat av Johan F
                          Desto fler desto bättre, det nog bara du som kan avgöra om du tycker det räcker med 17 djur. Du nämnde att du vill odla, om så bör du i skaffa betydligt fler.

Om fisken är i god kondition, storlek, form och färg så är priset ok.
                          Han har ialf fått yngel på den gruppen förut, tror det var 5 hanar och resten honor. Varför lär man ha mer djur om man ska odla, är de mycket mer aggressiva under lek?

Kommentar

• Mikael W
                            NCS Medlem

• August 2002
                            • 8623

Kasanga hör till de dyrare troffarna, vilket är naturligt då de är den kanske vackraste varianten (smaksak förstås).

Glömde tidigare nämna att Kasangan inte är särdeles produktiv. I min grupp blir det kanske ett par kullar (5-6 st) yngel per år.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Johan F
                              Användare
                              • March 2006
                              • 2439

Han har ialf fått yngel på den gruppen förut, tror det var 5 hanar och resten honor. Varför lär man ha mer djur om man ska odla, är de mycket mer aggressiva under lek?
                              Desto fler honor = desto större chans till fler yngel och samtidigt för att sprida aggressionen.
                              Om du köper gruppen, ta hand om de yngel du får och låt de växa i yngelakvarium ca 4månader (3-4cm) släpp försiktigt i dem bland de vuxna tills du åtminstone har totalt 30 djur helst några fler.
                              3000 liter med Tropheus
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

Arbetssätt...