maolka's 540L Malawi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Va förbi jobbet och smeta på ett till lager husfix.
    Hade tänkt köra 3 lager men efter lite felblandning så tog mitt husfix slut, tror det räcker för jag drog på ganska tjockt denna gång.
    Nu är det bara vänta på att det ska torka sen ner i baljorna för urlakning.

Hur länge väntade ni andra som gjort bakgrunder innan den stoppades ner i vatten?
    Nästa helg måste jag får bort allt från jobbet då vi börjat jobba igen efter ledigheten och innan dess bör dom ju va genomtorra.
    Tänkte använda helgen till att limma dit bakgrunder och urlakning på jobbet så jag slipper hålla på med slangar och vatten i vardagsrummet då det ska fyllas och tömmas flertalet gånger.

Va förbi jobbet och smeta på ett till lager husfix.
    Hade tänkt köra 3 lager men efter lite felblandning så tog mitt husfix slut, tror det räcker för jag drog på ganska tjockt denna gång.
    Nu är det bara vänta på att det ska torka sen ner i baljorna för urlakning.

Hur länge väntade ni andra som gjort bakgrunder innan den stoppades ner i vatten?
    Nästa helg måste jag får bort allt från jobbet då vi börjat jobba igen efter ledigheten och innan dess bör dom ju va genomtorra.
    Tänkte använda helgen till att limma dit bakgrunder och urlakning på jobbet så jag slipper hålla på med slangar och vatten i vardagsrummet då det ska fyllas och tömmas flertalet gånger.

Kommentar

• Gäst

Måste ta mig i kragen snart för det börjar bli lite många arter i burken nu.
      För i dag åkte och hämtade:
      Pseudotropheus sp. "acei" 2+6 (troligtvis)
      Labidochromis sp. "hongi" 2+6 (troligtvis)
      GRATIS!! gratis är gott!! och det blev mycket mer rörelse i burken nu.
      Alla tre polit hanar färgade ut och jagade allt och alla men mest varandra, blev väl nån maktkamp.
      I vanliga fall är det en som helt utfärgad och en som nästan är helt utfärgad och den tredje inte alls utfärgad.

Alla hongi såg lite brundassiga ut när dom släpptes ut men efter ca nån timme så började en hane att visa färg och kanske efter två timmar så hade han tagit en sten som sin och visa mer färg och spände sig.

Tanken från början va ju att ha 2-4 arter men är nu uppe i 7st.
      Har tänkt att mina rödzebor och golden ska få flytta och då är jag nere i 5 men det finns så många andra jag vill ha också.
      Får nog ta dom arter som nöjer sig med mindre burkar i mina 200L sedan när det är dags.

Har även varit på jobbet igen i kväll och skulle skrapa färgen på den sista burken och upptäcker att färgen dolde en spricka tyvärr.
      Blir att skära ner det och kapa glaset så måtten blir 80x60x35 eller 80x40x40.

De två andra burkarna står nu på jobbet och provfyllda för att kolla så att dom är täta innan dom kommer in i mitt vardagsrum.
      Beroende på hur man mår på tisdags så kanske det blir att limma dit bakgrunder och påbörja urlakning av dom.

Kommentar

• Gäst

upptäckte idag när jag matade att den tidigare tuggande honan åt av maten, ser inte ut att tugga längre.
        kan hon ha svalt äggen? ser iaf inga spår av några ägg.

Kommentar

• Gäst

va ett tag sedan jag va aktiv här men nu har jag en liten undran.
          tömde ut ett tiotal yngel från en rödzebra men 4 av yglena va inte riktigt lik de andra och tidigare jag fått utan dom va RANDIGA!!
          en gul med ränder och 3 lite gråbruna med ränder

denna hona har jag aldrig tömt och det som skiljer henne från mina andra är att hon har en liten svart fläck i ansiktet.
          har för mig att han jag fick fisken av sa att det va en blandning av koralzebra och rödzebra där av svarta fläcken.
          kan det va pga koralzebran de små ser ut som dom gör eller har hon strulat runt med en hongi från karet??

Bilder.
          yngel på bilderna är rödzebra och Pseudotropheus sp. "acei"
          Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1127.jpg
Visningar: 1
Storlek: 692,7 KB
ID: 686456

Namn: IMG_1128.jpg
Storlek: 728,9 KB
ID: 686457

Namn: IMG_1131.jpg
Storlek: 644,0 KB
ID: 686458

Namn: IMG_1132.jpg
Storlek: 650,6 KB
ID: 686459

Kommentar

• Banderad
            Användare
            • February 2006
            • 3479

De ser onekligen skumma ut. Har du blåa hanar i karet? Jag har aldrig själv haft blåa hanar, men min gamla lekgrupp med röda/rosa hanar gav alltid röda avkommor. Det skulle kanske kunna vara inblandning av Hongi, mina gamla hybridiserade dock aldrig när de gick i samma kar sm rödzebror.

Du får säkert bättre svar av någon annan med mer Malawikunnande.

/Jocke

Kommentar

• Gäst

nopp inga blå hanar i karet

Kommentar

• Gäst

Funderar på en helomvändning när det gäller inredningen i karet.
                Har kört med kolsten och i brist på sten så funderade jag på att ge mig ut och leta annan sten.
                Sagt och gjort så gav jag mig ut och sökte och kom hem med mycke olika stenar i olika storlekar.
                Vissa stenar va ganska stora och tunga.
                Allt ligger hemma och väntar på tvätt men har nu börjat nojja.
                Pallar mitt ramakvarium bära alla stenar?
                Det va sjukt tungt att släpa in. Bar det i 4 ikeakassar som jag knappt orkade bära.
                Mitt kar står på alustälning utan nån skiva eller frigolit imellan kar och ställning.
                Söker man så är det så delade meningar om man ska ha nått imellan.

Har även funderat på att tömma karet helt och limma om det då jag sett silicon bitar flyta runt.
                Sjukt nojjig och nästan så jag lägger ner.
                Vågar man limma själv eller ? Vill helst inte ha 540 liter vatten på golvet.
                Kan inte va bra om det lossnar soliconbitar?

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Ser du var silikonet har lossnat? Läcker det vatten någonstans?

Jag har haft sjukt mycket sten i mitt 720 ramakvarium med 8mm glas tror jag. Det har gått bra, jag har lagt liggunderlag från Coop i underkant och staplat så att det står stadigt.Stenarna "väger" mindre i vatten än i luft och så länge du är försiktig i hantering ska det inte vara någon fara.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Gäst

nä ser inte vart det släppt och det läcker ingenstans.
                    pillar man på fogarna så känner man att det går att pilla upp i det absolut yttersta/tunnaste delen av silikonet.

Den största stenen väger 17.5kg nästa 14kg och neråt.
                    Så med liggunderlag eller frigolit så är det lugnt att bara lasta i sten med försiktighet?

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Så länge det inte läcker något alls skulle jag inte göra nåt, men här finns säkert ideer hur man kan göra.

17 kilo är ju rätt bamsigt, men vattnet väger mycket mer. Viktigt att du ser till att det inte blir en punktlast mot glaset eller att stenen faller någon centimeter ned i glaset. Liggunderlag hjälper till att sprida ut latsen något.
                      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Gäst

Tänkte att det kanske va läge att limma när jag ändå ska tömma allt för att få i underlag och byta sand men som du säger att när det inte läcker så kan det onödigt, risk att jag gör mer skada än nytta.

Som kag sa så ska jag byta sand.
                        Har nu blästersand blandat med lite grus men villa bara ha sand.
                        Ska försöka sila bort gruset men om det inte går bra eller att det känns som för ett stort jobb är det nått jag bör tänka på om jag byter allt mot NY sand?

Kommentar

• Gäst

Ser detta för tillgjort ut?
                          Borde jag ändra nått?

Namn: image.jpg
Storlek: 424,2 KB
ID: 686563

Kommentar

• Gäst

Kände mig inte nöjd så jag flytta runt lite

Storlek: 425,6 KB
ID: 686564

Kommentar

• DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

Ny blästersand är billig. 49kr för 50 liter tror jag.

Jag tycker det ser Skitsnyggt ut

///David

Kommentar

• Gäst

Tog ett durkslag och silade min gammla sand och fick bort 98% av det svarta grus jag jade blandat i.
                                Tanken va att använda den sand jag jag sen köpa mer men tror inte jag behöver mer.
                                Så här ser det ut nu.

Storlek: 316,5 KB
ID: 686566

Kommentar

Arbetssätt...