maolka's 540L Malawi

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

maolka's 540L Malawi

Hej Mattias heter jag.
    Jag har diskuterat i lite trådar ang Labeotropheus trewavasae som jag impulsköpte men nu tänkte jag skapa en tråd där jag visar lite vad jag pysslar med.

VARNING mycket text om min resa hitintills, blev typ en uppsatts.
    den som bara vill se bilder får scrolla ner.
    Då klockan va 03.20 när detta inlägg skrevs så ha överseende om det finns stavfel eller felformuleringar m,m.

Mitt akvarie intresse har funnits sen jag varit liten men aldrig haft nått eget men köpte ett 54L komplett akvarium från akvarielagret och där i har jag en kampfisk.
    Kände efter ett tag att jag ville ha större och köpte ett 110L på tradera men innan jag hunnit köpa tillbehör till det så stod jag med ett 720L som jag fått gratis för att det hade släppt i silikonet ett hörn.
    Nu föddes planerna med Malawi.
    Tanken va att få det omlimmat men insåg ganska snart att det va billigare och säkrare att köpa en begagnad hel burk ist.
    Hittade ett 540L på blocket som jag köpte.
    Det va komplett med 2st fluval4+ pumpar, ljusramp och värmare.
    Problemet med detta kar var att det ingick 2st Polypterus ornatipinnis, 2st Glyptoperichthys gibbiceps och 1st Erpetoichthys calabaricus och dessa passade inte in i mina planer så dom såldes alla utom en gibbiceps som ingen varit intresserad av så den är kvar.
    En gibbiceps, en ornatipinnis och calabaricusen såldes snabbt och så fort den sista ornatipinnisen såldes så började saker hända.

Jag hade kollat på massor av fisk sen jag kommit på att det va malawi jag ville ha och att jag skulle bara ha en art men för varje dag som gick så hade jag bytt art för jag hittade alltid nån ny som va finare och verkade mer intressant så jag tänkte ää jag tar väl två arter då men kunde fortfarande inte bestämma mig så det lutade åt en tredje art.

Mitt i allt velande såg jag en annons om med trewavasa 1+1 med tuggande hona.
    Hade inte läst nått om denna art men tyckte sen såg väldigt fin ut på bilder jag såg så det blev ett impulsköp.
    Burken va inte redo för några malawi när jag bestämde mig att åka för att köpa dessa firrar.
    Jag tog fram mitt 110L och hällde i lite sand, några stenar och ena pumpen från 540L-burken sen ett lager blästersand jag hade hemma sen åkte jag.
    väl hemma så fick firrarna bo där tillfälligt.
    Honan spottade äggen efter att jag släppt i dom i burken men dom fiskade jag upp och la i yngelbur.
    Nu började jag läsa lire om denna art och insåg att dessa firrar va ganska aggressiva av sig och att detta kan sluta i katastrof. oops!

Jag hade planer på att bygga egen bakgrund eller moduler i 540L-burken men tålamodet räckte inte så jag tog en tripp till jula och köpte 2 säckar blästersand.
    Väl hemma igen tömde jag ut allt vatten och alla sand förutom ett lager på 1-2 cm över hela botten sen slet jag bort den blå filmen som satt som bakgrund och satte dit solfilm ist, sen i med blästersanden och nytt vatten.
    Nu saknades bara en massa sten.
    Jag hade några kolstenar som jag fick med akvariet och jag tyckte dess passade bra med blästersand och den svarta solfilmen så jag ville få tag i mera kolsten.
    Erik österlund här på forumet sa att han hade lite som jag kunde få.
    Tog en tripp mot nacka som höll på att ta slut pga motorn i min bil skar . ( jag gav inte upp där).
    Jag hade inte kommit så långt och pappa kom och hämtade mig sen lånade jag hans bil och begav mig mot nacka igen.
    Väl hos erik så fick man en rundtur bland alla hans burkar och där insåg man nästan hur det även kommer sluta för mig i den här hobbyn.
    Gillade skarpt hanns vägg med 3st burkar.
    Fick två påsar med sten. (super nöjd)
    Nu va det bara att åka hem och slänga i stenen i min burk.
    När stenarna va i så va det fiskarnas tur.
    Dom vuxna fiskarna fick flytta in medan deras yngel fick stanna kvar i 110L-aren.

Jag har fått lite tipps på vad för arter som skulle passa med dessa arga trewavasae och då jag kände att det är lite bråttom att hitta massor av fisk innan det sker ett mord i burken så började jag leta efter golden och rödzebror efter som de verkade enklast att få tag på till en sån liten kostnad som möjligt.
    Ynot hade 5st rödzebror, 3st golden och 3-4st yngel som jag passade på att köpa.
    Nu blev det lite mer rörelse i burken och även trewavasaeorna har kommit fram från sina grottor som dom legat och tryckt i hela tiden.
    Hoppas dessa nya invånare står ut med trewavasaeorna, lite orolig för ynglen som bara är ca 4 cm men jag. kanske lägger i dom i sonens burk där det simmar en liten stackars platy eller i burken med mina yngel men dom är bara ca 1cm så dom kan ju bli mat så jag vet inte hur jag gör, får sova på saken.
    lever dom i morgon så bestämmer jag då.

Det är där jag är i nuläget och nu kommer lite bilder från inköp av burken tills nu.
    Tyvärr inga bilder på fiskarna men det kanske kommer i morgon då det är lite ljusare och trewavasaeorna inte trycker i nån grotta.

Direkt efter inköp

Efter att det gjorts om

Nu med lite mer sten

Trewavasae-Yngel som spottades i förtid säkerligen pga stress av flytten till mig

Lillgrabbens burk 54L, yngelburken 110L och kampfiskburken 54L
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Trevlig läsning. En sådan text kan gott vara en artikel i Ciklidbladet ska du veta!!

Synd på bilen bara.

Ser ut att vara en bra plats för de tre akvarierna så man kan sitta och spana vad som händer (och fötter) där inne.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Gäst

lite snbbtagna bilder med mobilen.
      ursäkta kvaliteten på bilderna med massa reflexer m,m

Kommentar

• Gäst

Bakslagens dag va idag.
        Började med att jag satt och kollade på akvariet och upptäckte att golvet har sjunkit nästan 5 mm vid det bakre högra hörnet, blev livrädd att det ska bli nån vridning och botten ska spricka så jag tömde 2 tredjedelar för att minska tyngden lite tills jag har nån skiva som alla 6 ben kan stå på så det blir jämnare belastning.

Mätte mad vattenpass och det är en aning lutning till höger och mäter jag på diagonalen så är det lite lite lutning men det är lika från höger-bak till vänster-fram som från höger-fram till vänster-bak så det visar väl att det även sjunkit på höger fram eller hur?
        Anledning till att jag såg att det sjunkit bak är för att det är en glipa mellan golv och list vid höger-bakben.

Bakslag nr 2: när jag ska kollar ut i hallen så upptäcker jag att det rinner vatten från badrummet ut i hallen.
        Har en stor slang (ca50mm) till tömning så det ska gå fort och i vanliga fall har jag den i badkaret men i dag la jag bara den på golvet under badkaret vilket resulterade i att brunnen inte hann med och vattnet steg i badrummet och rann ut i hallen.
        Som tur va så va det inte så jätte mycket men det gick åt 5-6 badlakan för att torka upp det.

vad ska jag göra?
        Hiva ner all fisk i 110L tills jag fixad en skiva för jag vet inte om jag vågar ha vatten i burken nu?

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Golvet kan svikta så utan att det är en direkt fara, men det du kan göra är att placera en kraftigare skiva och ställa hela akvarieställningen på. Björkskiva på 3cm från Rusta finns för 500 spänn eller så. Det kanske inte är jättesnyggt men den öär så pass stabil att lasten fördelas från den lilla punkten till en större yta.

Om du låter det vara som det är tänk på att om du har nedsjunkning på ett hörn gäller det att skruva upp det benet något så du inte får diagonal last på akvariet, dvs att höger fram och vänster bakben inte är längre än de övriga två eller vice versa. Det är bland det väörsta du kan göra för bottenglaset för akvariet och det kan lätt spricka.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• DaRe
            NCS Medlem
            • September 2009
            • 22830

För vattnet som rann ut skulle jag nog ändå ringa försäkringsbolaget...

Vilket typ av golv har du?

///David

Kommentar

• Gäst

Det är en nylagd plastmatta, tror även den är limmad längst lister så vattnet har ingen stans att ta vägen.

Kommentar

• Gäst

Där akvariumet står sp är det parkett. Såg när dom bytte golvet i hallen att det är sand under en spånskiva som golvet ligger på. Anntar att det är sand, spånskiva och parkett i vardagsrummet där akvariumet står också.

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Torkade du direkt kan det nog vara ok. Kan du vädra extra samt värma upp det golvet/rummet så är det en fördel.

///David

Kommentar

• Gäst

Har funderat på att bygga en bänk med lådor eller skåp till burken då jag tycker aluställningen är så ful och nu när golvet sjunker så tror jag nog att jag ska börja med det så snart som möjligt.
                    Först ska jag fixa en skiva så länge. Ska kolla rusta, tack för tippset.

Kommentar

• Gäst

Torkade upp direkt. Värma upp vet jag inte hur jag skulle göra men vädra kan jag för jag har balkong i köket och i vardagsrummet och gallen ligger emellan så jag behöver bara låta båda balkongdörrarna stå öppna.

Kommentar

• Gäst

Satt på tomten hos mina föräldrar och såg denna hög med sten.

började fundera på hur det skulle se ut i akvariet.
                        nån som har provat?
                        skulle det se helt onaturligt ut?

Kommentar

• Gäst

kanske dra på lite husfix så den inte är röd.
                          kliar i skaparfingarna.

Kommentar

• wow
                            Användare
                            • October 2009
                            • 66

Skulle nog se riktigt grymt ut, tror nog den där röda färgen skulle bli ännu snyggare under vatten. Jag hade kört på det ialf

Kommentar

• Gäst

Tog faktiskt med mig en sten och åkte hem för att kolla hur det skulle se ut.

Kommentar

Arbetssätt...