If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Måste ha lite råd. Har hittar några hongi (super red), skulle de passa i min burk eller skulle det kunna ställa till med problem?
har nu som sagt trewavasae, rödzebra och golden
Va igår iväg och skulle köpa flera Labeotropheus trewavasae men dom va så små att det inte gick se skillnad på honor och hanar sen va jag lite osäker på om det va samma som dom jag har så jag avstod det köpet. Jag åkte inte hem tomhänt för det, köpte 8st 4+4Pseudotropheus sp. "polit" även fast jag egentligen inte ville ha fler arter i burken men men så kan det gå
Riktigt fina.
va ingen större skillnad på honor och hanar när dom hämtades men man såg iaf skillnad.
Nu ett dygn senare så har två av hanarna fått färg och börjar bli jätte fina.
ska försöka fånga nån på bild i morgon
När kan yngel flytta till de äldre fiskarna? Mina trewavasae yngel är ca 3cm nu och saken är den att jag ska flytta nästa vecka och skulle gärna slippa installera yngelburken i nya lyan.
Då har man flyttat och mitt malawikar står nu tillfälligt i köket då golvet i vardagsrummet ska bytas inom 5 veckor. Flytten av akvarium tog längre tid än vad jag hade räknat med och tyvärr dog alla Pseudotropheus sp. "polit" honor och en hane men ingen annan.
nu går även Labeotropheus trewavasae yngel i stora karet.
Känner att jag måste utöka mängden fisk då det är lite underbefolkat just nu men pengar till fisk finns inte just nu efter flytten.
Kan nån som använder sig av fluval fx5 som kan berätta vad som används i de tre korgarna och vilken ordning.
har läst att det används filterkuber, keramiska makaroner och biobollar.
ska köpa en fx5 i veckan och vill veta vad jag ska köpa till korgarna och i vilken ordning det ska ligga.
Har gått i tankarna om att limma om burken då det går att pilla bort silikon på vissa ställen och byta det repiga frontglaset (bak är värre) på samma gång. Vad jag har förstått så kan det va väldigt knepigt om inte näst intill omöjligt att byra glaset då det är ett ramakvarium jag har.
Har ju även suktat efter ett bättre filter och tänkte köpa ett fluval fx5 nån gång dom närmsta dagarna men med tanke på silikonet så kanske jag ska försöka hitta ny burk ist.
Ekonomin tillåter inte burk och filter.
Mina funderingar
1.Bara limma och köpa fx5?
2. Limma, byta glas (om det går) och köra på nuvarande filter (2x fluval4+)
3. Ny (begagnad) burk och nuvarande filter
Önskar tomten kom med helt ny burk och filter men jag har väl inte varit snäll nog
Det finns lite olika anledningar till att silikonera om ett akvarium. Jag vet inte om det finns några vettiga regler. En del påstår att man ska göra...
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
I dag hände det en del.
Först åkte jag och hämtade 3st 192L burkar (B80H40D60cm).
behöver egentligen bara ett att ha fisken i när jag ska tömma mitt men fick alla 3 för 700:- så varför inte? nån nytta kanske dom gör sen.
Blev lite bökigt att få in dom i en BMW 325 touring med 2pers och barnstol dock inget barn i, stolen hamnade i ena burken till slut.
Lämnade burkarna på jobbet sen bar det av till Hornbach där jag köpte mig ett fluval fx5.
Det va meningen att jag skulle köpa burkarna och filtret i samma veva då burkarna fanns mittemot Hornbach men men det va bara att åka och lämna och sen åka tillbaka igen.
Nu är fx5an installerad och pumpar för fulla muggar.
Jag lät mina 2 fluval 4+ sitta kvar för att låta fx5an köras in lite, vet dock inte om det är nödvändigt?
När kan jag plocka ut dom?
Kommentar