Här är resultatet, ser lite blekare ut på bilden än vad det gör i verkligheten.
maolka's 540L Malawi
Kollaps
X
-
-
Kul firren verkar nyfiken på tillskottet.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Plockat ihop några stenar och körde rent med högtryckstvätt.
Blev en hel del så några borde jag nog kunna få att passa in.
kan även säga att korgen va ganska tung.
Stenarna Ligger nu på min balkong i väntan på att komma ner i burken.
Eftersom jag måste tömma burken så jag kan få in en skiva under ställningen så får jag glatt vänta tills jag kan stoppa i dom.Kommentar
-
Det är väl ölandssten som den steen heter.
Skadar nog inte den är någorlunda kalkhaltig så det borde väl passa Malawi:
ÖLANDSSTEN
Ölandsstenen är en svensk kalksten. Beteckningen kalksten används inom stenindustrin allmänt för sedimentära bergarter som huvudsakligen är uppbyggda av mycket finkornigt kalk- och lerslam samt fragment av djurskal.
Färgskalan på den kalksten som bryts i Sverige ligger inom grå, brun, röd, svart och gulgrå. Strukturen är som regel tät och skiktad. Olika lager i samma stenbrott kan ha olika färg och textur och sorteras som olika stensorter. Bearbetning kan vara t.ex. råhuggen, sågad, hyvlad, slipad, eller poleradKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
-
Noterat att vissa fiskar kliar/stryker sig med typ kinden mot botten eller nån sten?
vad kan det bero på? parasiter?
ska jag göra nått?Kommentar
-
Om många gör det "hela tiden" kan det bero på nitrit eller möjligen en parasit.
Annars är det förhållandevis normalt med lite kliande någon gång ibland.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
det kanske bara kliar lite, men det Finns ganska många andledninagr till att fiskar kliar sig, när mina kliar sig mycket och ofta brukar jag salta med havssalt, de brukar funka men inte om det är nitrit eller något liknande det.Kommentar
-
Dom gör inte det hela tiden, ser ut som dom får nått ryck och dyker mot botten eller en sten några gånger sen så simmar den vidare som ingenting.
har inte sett samma fisk göra det överdrivet många gånger.
kanske bara oror mig för jag gjorde misstaget att googla "fiskar som kliar sig" och det dök upp massa skrämmande svar med medicineringar och saltdopp m,m
Har JBL nitrit dropp test och visar ingen nitrit.
får avvakta och se.Kommentar
-
Hur pålitligt är JBL testet?
Har aldrig visat annat än grön färg på skalan på nått av mina akvarium sen jag skaffade mig testet.
Det kanske bara visar att jag sköter matning och vattenbyten som jag ska även fast det slarvas i bland.Kommentar
-
En sak till hade aldrig sett nån av mina trewavasaeor göra det nån gång men efter att de nya fiskarna kom så har jag sett hanen göra det flera gånger.
Sen så tycker jag att det har börja lukta lite unket från akvariumet sen de nya kom också.Kommentar
-
-
hitta en 19mm mdf på jobbet så den tog jag och la på golvet under ställningen så nu har jag fyllt upp burken igen och la i ölandssten på prov.
såg konstigt ut att blanda ölandsstenen med kolstenen så det blev kol till höger och öland till vänster.
En bild. Bättre bild kommer då grummlet lagt sig.
Kommentar
-
-
Kommentar