Hämta rötter i skogen ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • September 2008
    • 506

    Hämta rötter i skogen ??

    Har blivit tipsad om att man kan hämta rötter i skogen och ha i akvariumet, är det nånting man kan göra ??

    Jag vill ju bygga kuben lite på höjden, men de hade inga snygga, större/högre rötter alls hemma, på nån av djurbitikerna.

    Om det går att göra så, vilka rötter kan/skall man ta, och är det någor särskillt man måste tänka på ??
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    Undvik barrträd. Björk ek går utmärkt jag petar i ek efter att de torkat i garaget någon månad.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • August 2008
      • 2150

      #3
      Rötter vet jag inte, men jag använder bara Ek och bok grenar i mina kar.
      Mycket snyggare och betydligt billigare än att köpa rötter i någon zoo affär!
      CA

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #4
        Ja rötter har inte jag heller testat men däremot grenar som RobinH.

        För den skull borde väl rötter fungera lika bra, iofs.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Rötter av ek och bok går bra men kan ta åratal för att bli riktigt genom våta.Björk skulle jag ej använda,rötnar fort.Har rötter av bok som inte sjunker efter flera år i karet,varför vet jag ej men tror det beror på att dom är så tätta i konstruktionen.Al går bra men ha koll på Ph.
          mvh Mats
          Senast redigerad av Mats; 21 July 2012, 10:18.
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • Ciklidtok
            Användare
            • September 2008
            • 506

            #6
            jag hade tänk i sånna fall att ta grenar eller rötter i ett kalhygge här nedanför. De har huggt undan skogen och lämnat träden kvar, så jag tror inte de säger så mycket om jag plockar på mig några

            Al sänker väl Ph har jag för mig, vilket ju är ganska bra i kuben, för där går mina scalarer som ju vill ha surare vatten, sedan kommer det in 3 Chichlor i samma kar. Thai-silkparet går också där, men de har jag lärt mig är väldigt anpassningsbara vad gäller vattnets Ph, och de här är dessutom ganska vana att gå i mjukare vatten, då de har varit i 300 litern
            www.ciklidtok.weebly.com
            *720 liter
            *375 liter
            *300 liter
            *275 liter
            *112 liter

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              #7
              Hur är det med körsbärsträd? Plommon? Jag har hört att stenfrukter är något man ska undvika, men har glömt bort hur det var egentligen med detta.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              Arbetssätt...