Roliga fiskar i 25L ?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henke_89
    Användare
    • July 2012
    • 112

Roliga fiskar i 25L ?

Vad finns det för roliga, lite ovanliga, fiskar som man kan ha i ett 25L kar?
    Har kollat lite på Humlafisk och det lutar nog lite åt dethttp://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=384&SOK=1 men ni kanske har lite andra tips på lite roliga fiskar? Det finns ingen ciklid man kan ha va?

Här ska dom bo är det tänk
    530L Akvastabil Malawi
    222L Malawi
    150L Yngel
    120L Yngel
    25L Nanokar inbyggt i Tv-bänk http://www.redbee.se/showthread.php/...yggt-i-tvbänk
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8623

Dario dario är intressant och ganska vacker. Men inte helt lätt, misslyckades själv med dem.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Henke_89
      Användare
      • July 2012
      • 112

Ursprungligen postat av Mikael W
      Dario dario är intressant och ganska vacker. Men inte helt lätt, misslyckades själv med dem.
      Tackar! Dom sparas på minnet Några fler roliga tips?
      530L Akvastabil Malawi
      222L Malawi
      150L Yngel
      120L Yngel
      25L Nanokar inbyggt i Tv-bänk http://www.redbee.se/showthread.php/...yggt-i-tvbänk

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Kul bakgrund du hade. Vad är det?

Någon liten goby borde du kunna ha en grupp av de är kul! Finns riktigt färggranna dessutom.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Henke_89
          Användare
          • July 2012
          • 112

Ursprungligen postat av DaRe
          Kul bakgrund du hade. Vad är det?

Någon liten goby borde du kunna ha en grupp av de är kul! Finns riktigt färggranna dessutom.
          Tack!
          Det är en hemmagjord bakgrund av frigolit och husfix.
          Ja dom såg ju lite roliga ut Har du några länkar eller liter mer info om vad det finns för olika? Verkar finnas många till saltvatten...
          530L Akvastabil Malawi
          222L Malawi
          150L Yngel
          120L Yngel

Kommentar

• Henke_89
            Användare
            • July 2012
            • 112

Dvärgkulfiskar verkar ju också vara riktigt coola Och behöver framförallt inte något salt i vattnet som humlafisken behöver. Svårt at bestämma nu
            Kolla denna filmen:
            Jag har upptäckt en fantastisk fisk som jag bara måste köpa. Titta bara på videon ovan och se hur dvärgkulfisken simmar och hur den använder sina ögon. Det är helt makalöst! Dvärgkulfisken heter dwarf pufferfish på engelska och har det vetenskapliga namnet Carinotetraodon travancoricus. Det är egentligen ingen fisk som är lämplig i ett nanoakvarium ...
            530L Akvastabil Malawi
            222L Malawi
            150L Yngel
            120L Yngel

Kommentar

• Ciklidtok
              Användare
              • September 2008
              • 506

Vad med nån lite Killis

www.ciklidtok.weebly.com
              *720 liter
              *375 liter
              *300 liter
              *275 liter
              *112 liter

Kommentar

• Henke_89
                Användare
                • July 2012
                • 112

Ursprungligen postat av Ciklidtok
                Är inte goldmedlem tyvärr... Vad var det för någon?
                530L Akvastabil Malawi
                222L Malawi
                150L Yngel
                120L Yngel

Kommentar

• DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

Ursprungligen postat av Henke_89
                  Tack!
                  Det är en hemmagjord bakgrund av frigolit och husfix.
                  Ja dom såg ju lite roliga ut Har du några länkar eller liter mer info om vad det finns för olika? Verkar finnas många till saltvatten...
                  Jag har sett några snygga på akvarielagret tror jag. små och färgglada.
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• Ciklidtok
                    Användare
                    • September 2008
                    • 506

Killis är små snygga, mycket färgglada fiskar. De går i stim har jag för mig och är väldigt aktiv Skall se om jag hittar nåmn bild på nätet eller om nån här inne kanske har en bild på nån snygg att visa upp
                    www.ciklidtok.weebly.com
                    *720 liter
                    *375 liter
                    *300 liter
                    *275 liter
                    *112 liter

Kommentar

• Henke_89
                      Användare
                      • July 2012
                      • 112

Ursprungligen postat av DaRe
                      Jag har sett några snygga på akvarielagret tror jag. små och färgglada.
                      för sötvatten?
                      530L Akvastabil Malawi
                      222L Malawi
                      150L Yngel
                      120L Yngel

Kommentar

• DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

Absolut det finns massor med gobys för sötvatten. Kul när de försvarar sina små höjder i form av stenar och liknande.

///David

Kommentar

• Erik Åhlander
                          Användare
                          • September 2006
                          • 796

Det finns många fiskar som passar i 25 liter, men eftersom bottenytan är liten bör du undvika alla territoriella fiskar. Dit hör Dario, alla cichlider, flertalet guramis, vissa gobiider, men just humlafiskar verkar inte särskilt territoriella. Vissa humlafiskar bör gå utmärkt i sötvatten, andra inte, beroende på art. Tyvärr är de lite knepiga att artbestämma, och de säljs troligen under fel namn. Därför kanske man skall undvika dem av det skälet. Lite koksalt i akvariet skadar annars ändå inte, men det finns några få fiskar och troligen några få växter som inte tål salt så det är en avvägningsfråga.

Annars går de flesta miniatyrarter av tetror och barber bra utom de allra rörligaste. Boraras och kolglödstetror brukar dessutom bli långsamt fler om man håller en enda art och matar med levande artemia och har tillräckligt mycket snår för ynglen att gömma sig i. Danios (utom D. margaritatus som är lite lugnare) är lite för rörliga för 25 liter.

Vilda guppy-former liksom Micropoecilia-arterna bör gå utmärkt.

Dessutom massor av killi-arter (men går i stim gör dom inte!)

Jag rekomenderar att du bara har en fiskart i.

Kommentar

• Cichlid-Power
                            Användare
                            • November 2006
                            • 253

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                            Det finns många fiskar som passar i 25 liter, men eftersom bottenytan är liten bör du undvika alla territoriella fiskar. Dit hör Dario, alla cichlider, flertalet guramis, vissa gobiider, men just humlafiskar verkar inte särskilt territoriella. Vissa humlafiskar bör gå utmärkt i sötvatten, andra inte, beroende på art. Tyvärr är de lite knepiga att artbestämma, och de säljs troligen under fel namn. Därför kanske man skall undvika dem av det skälet. Lite koksalt i akvariet skadar annars ändå inte, men det finns några få fiskar och troligen några få växter som inte tål salt så det är en avvägningsfråga.

Annars går de flesta miniatyrarter av tetror och barber bra utom de allra rörligaste. Boraras och kolglödstetror brukar dessutom bli långsamt fler om man håller en enda art och matar med levande artemia och har tillräckligt mycket snår för ynglen att gömma sig i. Danios (utom D. margaritatus som är lite lugnare) är lite för rörliga för 25 liter.

Vilda guppy-former liksom Micropoecilia-arterna bör gå utmärkt.

Dessutom massor av killi-arter (men går i stim gör dom inte!)

Jag rekomenderar att du bara har en fiskart i.

Du glemmer en slekt Erik, og det er de små Solabborer tilhørende Elassoma, jeg har tre typer, den vanlige Elassoma everglade, Elassoma okefenoki og Elassoma sonatum, det finnes en til som heter Elassoma gilberti, men den har jeg ikke funnet ennå. Så fine fisk, trenger ikke varmekolbe, klarer temperaturer fra 4 - 30 grader, men de spiser bare levendefor og der går det bra med bl.a. Artemia. Ellers har jeg svak lufting på de små akvariene. Og en liten tust med Javamose som de leker i og yngelen kan hjemme seg.

Cichlid-Power

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

En ciklid som jag vet funkar är Neo Lamprologus multifasciatus . Du får täcka hela botten med snäckskal och kan hålla en hane med harem (jag höll i och för sig två hanar och tre honor när jag hade den konstellationen i 20 liter). Om jag nu efteråt skulle rekommendera detta skulle jag säga att det bästa är om man har en koloni i ett annat större akvarium och flyttar över en hane och några honor till det mindre (på jobbet eller så) och då har möjligheten att laborera med individsammansättningen och ta bort alla individer som inte lyckas ta revir.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...