Ljusrör och vattenberedningsmedel.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • September 2008
    • 506

    Ljusrör och vattenberedningsmedel.

    jag har presis startat upp ett akvarium som jag har köpt begagnat. Akvariumet är på 325 liter, kubformad och det följde med några fiskar i det, 3 scalarer ca. 10cm, 3 palettciklider ca.6cm en Oscarciklid ca 10-12 cm. Dssa släppte jag ner i akvariumet direkt det var fyllt. Det blev helt nytt vatten i hela akvariumet, en hel del nya växter : Svärdpålanor, Javaormbunke, anubias och en ganska stor -/ bred som följde med som jag inte vet vad det är, samt en Jättevallisineria. Jag hedde Sera aquatan i vattnet, samt vitaminer.

    Nu undrar jag :

    1. Behöver jag använda nitrivec eller något mer/annat vattenberedningsmedel utöver aquatan ?? Det är hälften sand och hälften engelsk sjösten i karet (uppblandat). Jag har inte rört gruset, jag sköljde inte ens ur det. Filtrena i pumpen kramade jag ur under kranen, för de var helt gensatta, det fanns ingen cirkulation alls på vattenytan.

    2. Ljusrören (2st) är dåliga, så jag tänkte byta ut bägge två, skall ner till handlaren på eftermiddagen. Nu är tanken att jag skall ha en hel del växter i karet, vilka ljusrör är bäst att använda i sånna fall. Akvariumet är 65cm. högt/djupt ??

    3. Skall man använda växtgödningsmedel, och vilket i sånna fall ??
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    1. Hur länge var sand och filter stilla och utan vatten? Var det länge lär de flesta bakterier dött. Annars är det ett toppenalternativ för att snabbt få igång miljön. Annars kan du bara mata väldigt försiktigt en månad.

    2. Exakt vilket lysrör vet jag inte men med 65cm går det åt en hel del så 4 rör vore nog toppen om du vill ha ljuskänsliga växter.

    3. Jag skulle skippa gödning till du ser ifall det behövs.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Ciklidtok
      Användare
      • September 2008
      • 506

      #3
      1. Sand och filter var bara stilla under den tid det tog för mig att hämta akvariumet och ställa upp det hemma ....max 3-4 timmar

      2. Rampen består av två ljusrör, och jag tror inte växterna är speciellt ljuskänsliga. Svärdplantan är väl den som är mest ljudkänslig. jag blev tipsad av en kompis om att man skulle ha Aquastar ljusrör om man har mycket växter, kan det stämma ? jag har ingen aning, eftersom jag i stort sett bara har haft plastväxter, eller inga växter alls i de andra karen.

      3. Hur ser man lättast att det behövs gödning ?
      www.ciklidtok.weebly.com
      *720 liter
      *375 liter
      *300 liter
      *275 liter
      *112 liter

      Kommentar

      • DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

        #4
        Några bakterier har säkert överlevt. Jag hade skippat medel, men så har jag aldrig testat något sånt heller.

        Själv kör jag med vanliga lysrör med 6500 Kelvin. Rätt vita och växterna trivs som fisken.

        Om växterna växer dåligt är väl det enkla svaret, men det finns säkert smartare råd.
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

        ///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

        Kommentar

        • Ciklidtok
          Användare
          • September 2008
          • 506

          #5
          Jo, jag tror nog att de flesta bakterier har överlevt. Jag såg dessutom till att det följde med vatten från akvariumet i gruset. det var kolsvart och jätteäckligt, men det luktade inte skumt på något vis.

          jag är inte så förtjust i vattenberedningsmedel själv, dessutom är vattnet i sundsvall väldigt bra, både för akvariefiskar och människor. Finns inga konstiga tillsatser, då det kommer direkt från en rullstensås, så det är naturligt filtrerad innan det när kranen

          Vitaminer brukar jag dock alltid tillföra vattnet, särskillt i helt nystartade kar. Och vad gäller matning, så tänkte jag inte mata alls de närmaste 2-3 dagarna, och efter det väldigt försiktigt i några veckor. Kan däremot hända att jag blir tvungen att släppa ner 3-4 scalarer till i akvariumet de närmaste dagarna, och det är väl inte så smart , men jag måste eventuellt göra det, beroende på hur stora de är.

          Sen får jag ju hålla stenkoll på nitritvärdet. Om det kommer en spik, så blir det väl efter ca 2-3 veckor, visst stämmer det ??
          www.ciklidtok.weebly.com
          *720 liter
          *375 liter
          *300 liter
          *275 liter
          *112 liter

          Kommentar

          Arbetssätt...