Hole in the head

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Niklas Olsson
    Användare
    • February 2003
    • 1156

    Hole in the head

    Verkar som jag fått "hole in the head" på min ena Diskus, nå´n som vet hur/om man kan behandla det?
    //Niklas

    www.nofoto.se
    Nofoto på Facebook
    ____________________________________
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #2
    Flagyl är det många som rekommenderar

    alternativt octocin samt vitaminer och vattenbyten 50% samt höja temperaturen till 30, men det har du säkert redan.

    Annars hittade jag detta preparat: http://www.eshalabs.com/hexamita.htm


    Om det är långt gånget skulle jag avliva och medicinera resten med vitaminer och bra vattenkvalitet.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • mpe71
      Användare
      • May 2010
      • 30

      #3
      När jag hade diskus som också fick hål-i-huvudet så provade jag med Flagyl. Den ena gången fungerade det, den andra gången inte. Då provade jag en kombination av Super killer och Bacteria killer istället som fungerade för den ena fisken, men den andra fick jag ge upp.
      /Mårten

      Kommentar

      • Jonny
        Användare
        • March 2010
        • 231

        #4
        Octozin o seras fishtamin funkade för mig, stort vattenbyte innan o salta på.

        Kommentar

        • Niklas Olsson
          Användare
          • February 2003
          • 1156

          #5
          Tack för era tips! Testade Octozin när jag såg det..gått 1 dygn nu så får se hur det fortlöper.
          Det verkar "bara" vara en fisk som har det, den största och kraftigaste...äter som den ska och verkar pigg för övrigt.
          Nå´n idé att släppa den i ett eget kar tro och salta på eller bör det göras i hela karet?
          //Niklas

          www.nofoto.se
          Nofoto på Facebook
          ____________________________________

          Kommentar

          • Jonny
            Användare
            • March 2010
            • 231

            #6
            Har bara behövt "bota" hih en gång o då körde jag hela karet med tanken har en det har alla det. I efter föreslag från Ola.s körde jag då octozin+fishtamin o salt i hela karet. Funkade klockrent i hoppas det gör samma för dig!

            Kommentar

            Arbetssätt...