Soten härjar i Troffe-Göteborg

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

Soten härjar i Troffe-Göteborg

Har haft något knepigt pågående i mitt akvarie en tid och har behandlat i omgångar.

Första kuren med Aquamor 1 Forte satte jag in då 3-4 fiskar stod och simma stillanstående. Dom vaggade inte utan stod bara still och "simma på stället".

Efter detta verkade det bättra sig men nån vecka senare så fick jag känslan av att något inte stod rätt till och satte åter igen in en dos med Aquamoren. Det gjorde dessvärre inte nån större skillnad. Skaffade då Octozin och medicinerade i tre dagar.

Dagarna gick och nu verkade det som om det blev lite bättre fart i karet igen. Nån vecka senare så står 2-3 fiskar och surar, intresset för mat är dåligt och det är uppenbart att dom inte är med i matchen. Inga svullna magar syns heller. Jag är vid detta läge inte helt säker på att det är soten utan känslan finns bara där att något är fel.

Jag startar nu upp ett 70 liters kar för karantän. Plockar upp dom fiskar som verkar misstänkta. Medicinerar kraftfullt med Octozin och samtliga fiskar hämtar sig och äter den mat dom erbjuds. Dessa släpps sedan tillbaka i stora karet.

Jag behåller dock en liten Troffe i karantän då jag känner mig lite osäker på den. Efter några dagar ser jag en Troffe som inte alls ser bra ut i stora karet. Den är svullen om magen och ser skabbig ut. Fångar upp denna hur lätt som helst och skickar i den i karantänkaret. Byter 50% vatten i karantänkaret och 1/4 i stora karet.

I detta skede börjar jag bli ordentligt oroad (måndagen 12/7) och sätter in allt jag har i medicin i stora karet. Det blev en blandning av Aquamor samt Octozin. Höjer tempen och hoppas nu det ska gå vägen. Ingen av fiskarna i stora burken har visat klassiska tecken på soten men jag medicinerar nu för soten måste vara på gång.

I förmiddags såg jag att den fisk som jag flyttat till karantän (den med svullen mage)såg riktigt kass ut och jag såg för gott att avliva den.

Jag hoppas nu att detta ska vara änden på det hela. Jag vet inte mer vad jag ska göra. Några frågor har dock dykt upp i mitt huvud.

1. Ska jag fortsätta mata som vanligt under medicineringen?
    2. När bör jag byta vatten igen eftersom jag medicinerat?
    3. Har ni några mer tips på vad jag ska göra?

/Tobias
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • Johan F
    Användare
    • March 2006
    • 2439

Ursprungligen postat av Doktor-T
    Har haft något knepigt pågående i mitt akvarie en tid och har behandlat i omgångar.

Första kuren med Aquamor 1 Forte satte jag in då 3-4 fiskar stod och simma stillanstående. Dom vaggade inte utan stod bara still och "simma på stället".

Efter detta verkade det bättra sig men nån vecka senare så fick jag känslan av att något inte stod rätt till och satte åter igen in en dos med Aquamoren. Det gjorde dessvärre inte nån större skillnad. Skaffade då Octozin och medicinerade i tre dagar.

Dagarna gick och nu verkade det som om det blev lite bättre fart i karet igen. Nån vecka senare så står 2-3 fiskar och surar, intresset för mat är dåligt och det är uppenbart att dom inte är med i matchen. Inga svullna magar syns heller. Jag är vid detta läge inte helt säker på att det är soten utan känslan finns bara där att något är fel.

Jag startar nu upp ett 70 liters kar för karantän. Plockar upp dom fiskar som verkar misstänkta. Medicinerar kraftfullt med Octozin och samtliga fiskar hämtar sig och äter den mat dom erbjuds. Dessa släpps sedan tillbaka i stora karet.

Jag behåller dock en liten Troffe i karantän då jag känner mig lite osäker på den. Efter några dagar ser jag en Troffe som inte alls ser bra ut i stora karet. Den är svullen om magen och ser skabbig ut. Fångar upp denna hur lätt som helst och skickar i den i karantänkaret. Byter 50% vatten i karantänkaret och 1/4 i stora karet.

I detta skede börjar jag bli ordentligt oroad (måndagen 12/7) och sätter in allt jag har i medicin i stora karet. Det blev en blandning av Aquamor samt Octozin. Höjer tempen och hoppas nu det ska gå vägen. Ingen av fiskarna i stora burken har visat klassiska tecken på soten men jag medicinerar nu för soten måste vara på gång.

I förmiddags såg jag att den fisk som jag flyttat till karantän (den med svullen mage)såg riktigt kass ut och jag såg för gott att avliva den.

Jag hoppas nu att detta ska vara änden på det hela. Jag vet inte mer vad jag ska göra. Några frågor har dock dykt upp i mitt huvud.

1. Ska jag fortsätta mata som vanligt under medicineringen?
    2. När bör jag byta vatten igen eftersom jag medicinerat?
    3. Har ni några mer tips på vad jag ska göra?

/Tobias
    Hej,

1. Jag slutar omedelbart att mata om jag har någon fisk som inte äter eller ser onormalt rund ut. Detta gäller även under hela medicineringstiden.
    2. Innan medicineringen byter jag minst 50% vatten så att jag vet att de klarar sig en längre tid utan ett vattenbyte. Efter medicineringstiden brukar byta lite vatten 15-20% för att så småningom komma in o ordinarie rutin.
    3. När medicineringen klar enligt bruksanvisning kolla om alla troffar vill äta igen. De skall nästan hoppa ur karet när du visar maten. Om någon står och trycker ja då är det någon skumt med den, bör flyttas till karantän för behandling. När du har alla uppe vid ytan så prova med väldigt lite mat mot vad de brukar få. Låt det gå ett dygn till och gör samma sak igen...ta det väldigt lugnt med maten! Här är det väldigt lätt och få bakslag om man inte tar det väldigt försiktigt med matmängden......
    Senast redigerad av Johan F; 14 July 2012, 20:54.
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Doktor-T
      Användare
      • April 2012
      • 424

Kanske det är för tidigt att ropa hej men det verkar blivit förändring i karet. Jag spekulerar om vad som kan ha orsakat problemen.

Jag misstänkte att det berodde på att jag fört samman två troffegrupper men är inte så säker på det längre. Istället har misstankarna riktat sig mot räkmixen.
      Tänker jag tillbaka så uppkom bekymmren i samband med att jag börja mata tre ggr om dagen med räkmixen.

Jag tar nu inga risker utan matar nu enbart med granulat och mkt försiktigt. Tanken är att skaffa NLS då allt jag läst om det verkar mkt bra.
      720 Malawi
      375 Yngel
      112 Yngel
      70 Yngel

Kommentar

• Johan F
        Användare
        • March 2006
        • 2439

Kanske det är för tidigt att ropa hej men det verkar blivit förändring i karet. Jag spekulerar om vad som kan ha orsakat problemen.

Jag misstänkte att det berodde på att jag fört samman två troffegrupper men är inte så säker på det längre. Istället har misstankarna riktat sig mot räkmixen.
        Tänker jag tillbaka så uppkom bekymmren i samband med att jag börja mata tre ggr om dagen med räkmixen.

Jag tar nu inga risker utan matar nu enbart med granulat och mkt försiktigt. Tanken är att skaffa NLS då allt jag läst om det verkar mkt bra.
        Att det skulle vara "bättre eller sämre" med räkmix/granulat tror jag inte på. Utan den troliga orsaken har med mängden foder när du började ge tre ggr per dag.
        Om man ökar på med mer mat så måste man göra det mycket sakta/försiktigt och samtidigt byta mer vatten. Det är åtminstone min erfarenhet.
        Senast redigerad av Johan F; 15 July 2012, 19:03.
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem

• September 2009
          • 22826

Förändrar man tillförseln av mat måste bakteriefloran hinna växa till för att bryta ned den högre dosen ammoniak, nitrit och till så skett ökar amoniak och nitrit mängden i akvariet.

Åtminstone har jag tolkat det så.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• deelay
            Användare
            • September 2002
            • 5394

Jag tar nu inga risker utan matar nu enbart med granulat och mkt försiktigt. .
            Det finns bra och dålig granulat precis som det finns bra och dålig räkmix. Man kan inte generalisera granulat eftersom det flesta granulat är direkt olämpliga till troffar medan vissa granulat är väldigt bra.
            http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9104

Man kan inte generalisera granulat eftersom det flesta granulat är direkt olämpliga till troffar medan vissa granulat är väldigt bra.
              Vilka granulat är olämpliga? Och vilka är bra?
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• nicson
                Användare
                • January 2010
                • 639

Vad var det för räkmix då? Egen eller köpt?

Kommentar

• Doktor-T
                  Användare
                  • April 2012
                  • 424

Ursprungligen postat av nicson
                  Vad var det för räkmix då? Egen eller köpt?

Det var köpt räkmix.

Angående detta med granulat. Jag använder Tropical cichlid gran. Räknas det sim bra eller dålig?
                  720 Malawi
                  375 Yngel
                  112 Yngel
                  70 Yngel

Kommentar

• kaj.p
                    Användare
                    • April 2002
                    • 2294

Vad är soten låter som typ digerdöden för trophus o en förutsättning för behandling är ju att man vet orsaken.
                    Diskussällskapet
                    www.diskusforum.se

Kommentar

Arbetssätt...