840 liter CA i Malmö

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wilhelm
    Användare
    • April 2002
    • 9104

Vad är det som är så speciellt med jaggor, varför är t ex P Dovii inte lika populär?
    Tror att det är mode!
    För ungefär 30 år sedan så hade jag dovii och suktade efter managuense. Den var tydligen inte så vanlig som doviin och svår att få tag på! Nu skulle jag vilja ha dovii igen om den bara funnes på nära håll.
    Sen är det det här med aggressiviteten (kan vara högst subjektivt och inte gälla generellt) att de är hotfulla och ser livsfarliga ut
    Jo, det har jag märkt flera ggr! De har sylvassa gaddar!
    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• jarinen
      Användare
      • April 2003
      • 1888

Ursprungligen postat av Wilhelm
      Jo, det har jag märkt flera ggr! De har sylvassa gaddar!
      Vilka härliga quotes du gör, sylvassa gaddar har alla jaggor om de inte flyttat på 25kg grus det senaste dygnet och är inte subjektivt.

Mvh Jari

Kommentar

• Kajjjan
        • June 2008
        • 1875

Ursprungligen postat av Wilhelm
        Tror att det är mode!
        För ungefär 30 år sedan så hade jag dovii och suktade efter managuense. Den var tydligen inte så vanlig som doviin och svår att få tag på! Nu skulle jag vilja ha dovii igen om den bara funnes på nära håll.
        Mode och svåråtkomlighet är det som lockar många.

//Kaj

Kommentar

• RobinH
          Användare
          • August 2008
          • 2150

Ursprungligen postat av jinnarparen
          När vi ändå är inne på lite filosofiska frågor så ställer jag denna fråga.
          Vad är det som är så speciellt med jaggor, varför är t ex P Dovii inte lika populär?
          Den är ju lika lätt att hålla, när det gäller vatten o mat.
          Även om jag själv föredrar Dovii över managuense alla dagar i veckan
          så tror jag nog att managuense är populärare bla. för att dom är lättare att ha med andra fiskar än vad Dovii är.
          CA

Kommentar

• RobinH
            Användare
            • August 2008
            • 2150

Hur har det gått Kajjan? har det blivit något fisk köp?
            CA

Kommentar

• Kajjjan
              • June 2008
              • 1875

Ursprungligen postat av RobinH
              Hur har det gått Kajjan? har det blivit något fisk köp?
              Ja, hela listan är inköpt.

//Kaj

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9104

Ursprungligen postat av jarinen
                Vilka härliga quotes du gör, .............
                Tackar, tackar!!
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Jonny
                  Användare
                  • March 2010
                  • 231

Ursprungligen postat av Kajjjan

//Kaj
                  Najs, är riktigt sugen på o få se dina kar live en dag. Känns som du skapar det i dina kar som en annan strävar efter ;-)

Kommentar

• RobinH
                    Användare
                    • August 2008
                    • 2150

//Kaj
                    Hoppas det inte dröjjer allt för länge med fotona
                    CA

Kommentar

• Kajjjan
                      • June 2008
                      • 1875

Ursprungligen postat av Jonny
                      Najs, är riktigt sugen på o få se dina kar live en dag. Känns som du skapar det i dina kar som en annan strävar efter ;-)
                      Tack Jonny, men själv är jag inte riktigt nöjd - varken med det ena eller det andra karet. Men det landar nog rätt så småningom.

//Kaj

Kommentar

• RobinH
                        Användare
                        • August 2008
                        • 2150

Tack Jonny, men själv är jag inte riktigt nöjd - varken med det ena eller det andra karet. Men det landar nog rätt så småningom.

//Kaj
                        Vad är det som du inte är nöjd med i CA karet?
                        CA

Kommentar

• Kajjjan
                          • June 2008
                          • 1875

Hoppas det inte dröjjer allt för länge med fotona
                          Det dröjer ett tag...tills jag är tillfreds med det hela själv.

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
                            • June 2008
                            • 1875

Vad är det som du inte är nöjd med i CA karet?
                            Mig själv skulle man kunna säga...
                            När jag tänker inriktning och sedan sammansättning i ett kar så tänker jag mig en art som huvudrollsinnehavare. Det är kring denna art som jag därefter kompletterar med biroller och rena statister. Allt detta förutsätter visst tålamod.
                            I det här fallet tänkte jag en Nicaraguabiotop, inte strikt, men åt det hållet. Huvudrollen skulle spelas av ett par jaguarciklider Parachromis managuensis , birollerna spelas av Parachromis loisellei och Hypsophrys nicaraguensis . Som det nu föll sig så hittade jag superfina individer för birollerna och samtidigt även skitfina statister i form av Thorichthys ellioti "Rio Manso" samt Amatitlania nigrofasciata "Ometepe" F2. Som huvudrollsinnehavare tog jag sen då två jaggor i lagom storlek som jag hittade i Södra Sandby. Och det är väl där det blev fel. Någon sa tidigare något om kastrerade hanhundar...ja, tills vidare har jag döpt dem till Babsan och Babsan. Inte kvarterets vilddjur precis. Inte vad de visat upp hittills i alla fall. Så DET är vad jag inte är nöjd med. Och som lök på laxen såg jag nu att Cichlids4fun säljer Parachromis motaguense. DE vill jag ha som huvudrollsinnehavare! Och de är kanske för tuffa för min övriga besättning så då har jag ett problem där...ja, du fattar att jag inte är helt nöjd med mig själv just nu när det gäller konsten att besätta ett akvarium.

//Kaj

Vill bara tillägga att alla de andra firrarna köpte jag av Banderad och de är fantastiskt fina exemplar. Särskilt överraskad blev jag av T Elliottin som är riktigt riktigt fina. Så det är inte där missnöjet ligger, absolut inte.
                            Senast redigerad av Kajjjan; 15 July 2012, 21:30.

Kommentar

• Banderad
                              Användare
                              • February 2006
                              • 3479

Kul att du är nöjd med firrarna Hoppas du lyckas få till det som du vill Kaj.

/Jocke

Mig själv skulle man kunna säga...
                              När jag tänker inriktning och sedan sammansättning i ett kar så tänker jag mig en art som huvudrollsinnehavare. Det är kring denna art som jag därefter kompletterar med biroller och rena statister. Allt detta förutsätter visst tålamod.
                              I det här fallet tänkte jag en Nicaraguabiotop, inte strikt, men åt det hållet. Huvudrollen skulle spelas av ett par jaguarciklider Parachromis managuensis , birollerna spelas av Parachromis loisellei och Hypsophrys nicaraguensis . Som det nu föll sig så hittade jag superfina individer för birollerna och samtidigt även skitfina statister i form av Thorichthys ellioti "Rio Manso" samt Amatitlania nigrofasciata "Ometepe" F2. Som huvudrollsinnehavare tog jag sen då två jaggor i lagom storlek som jag hittade i Södra Sandby. Och det är väl där det blev fel. Någon sa tidigare något om kastrerade hanhundar...ja, tills vidare har jag döpt dem till Babsan och Babsan. Inte kvarterets vilddjur precis. Inte vad de visat upp hittills i alla fall. Så DET är vad jag inte är nöjd med. Och som lök på laxen såg jag nu att Cichlids4fun säljer Parachromis motaguense. DE vill jag ha som huvudrollsinnehavare! Och de är kanske för tuffa för min övriga besättning så då har jag ett problem där...ja, du fattar att jag inte är helt nöjd med mig själv just nu när det gäller konsten att besätta ett akvarium.

//Kaj

Vill bara tillägga att alla de andra firrarna köpte jag av Banderad och de är fantastiskt fina exemplar. Särskilt överraskad blev jag av T Elliottin som är riktigt riktigt fina. Så det är inte där missnöjet ligger, absolut inte.

Kommentar

• Kajjjan
                                • June 2008
                                • 1875

Ursprungligen postat av Banderad
                                Kul att du är nöjd med firrarna Hoppas du lyckas få till det som du vill Kaj.

/Jocke
                                Tack Jocke! Ja, det blir alltid bra i slutändan. En sak är säker: Jaggorna åker ut. Sen har jag bokat ett par Motaguense av Cichlids4fun som jag hämtar om ngn vecka. Därefter få jag se hur jag måste omarrangera. Risken är nu överhängande att jag behöver ett kar till...hur nu det ska gå till...

//Kaj

Kommentar

Arbetssätt...