Vetenskapliga namn på skalarer och diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

    #46
    Cuipeua är en fångsplats känd för sina röda diskus. Sedan solid, Royal o ica type är bara benämningar på hur fisken ser ut. En full royal har vågrätta linjer över över halva kroppen en semi royal mindre. Alltså det är samma art bara olika utseenden, ofta är det också hannarna som är Royal/blå och honorna som är Röda/Solida. Så en listningen efter utseende av vilda innebär en listning efter kön o utseende Bättre o lista efter fångstplats. När det gäller odlade dock så är de så uppblandade så där kan man bara gå på utseende.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

      #47
      Fast som hobbyist skulle jag uppskatta att se alla varianter. Artregistret stödjer det förhållandevis enkelt.
      Om det exempelvis finns solid, royal och ica från en och samma fångstplats, ex. Rio Tocantins, är det ju synd att inte visa upp alla. I släktesvyn skulle alla radas upp med rubrik till varje bild som säger:
      Rio Tocantins, full royal
      Rio Tocantins, ica
      Rio Tocantins, solid


      Den samlingen med bilder skulle få det att vattnas i munnen på mig och säkert gynna försäljningen också, hehe

      Har du möjligen en lista på en massa fångstplatser där du brukar få fiskar ifrån så kan ju det vara en bra start. Även om en flod är lång så kan det ju duga med flodnamn kanske. Det behöver i princip inte vara bara flodnamn utan kan vara blandat med platser om det passar bättre.

      Vet du dessutom vilka utseenden som man kan hitta på dessa platser är det ännu bättre. Jag skulle kunna lägga upp det hela som et test för att ge en hint om hur det skulle kunna bli, med lite snack med Joakim Draktoft förståss.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • kaj.p
        Användare
        • April 2002
        • 2294

        #48
        Hmm David ett jättejobb i din sista bok har Berndt Degen Foto på 3 675 olika varianter
        Diskussällskapet
        www.diskusforum.se

        Kommentar

        Arbetssätt...