Vetenskapliga namn på skalarer och diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

    #31
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Symphusodonnomenklaturen (namnfrågan) är inte löst, däremot är en del systematiska (släktskap) frågor lösta. Det finns tre beskrivna arter och troligen minst 2 obeskrivna.

    Detta är problemet:

    Enligt Ready et al. finns tre arter S. aequifasciata ("vanlig"), S. tarzoo ("prickig") och S. diskus.
    Enligt Bleher et al. finns tre arter S. haraldi ("vanlig"), S. aequifasciata ("prickig") och S. diskus.

    CoF har fel här då de listar 4 arter. aequifasiata/haraldi är samma liksom tarzoo/aequifasciata: Det finns bara tre beskrivna.

    Sven är ansvarig för cikliderna på Fishbase och medförfattare på Readys artikel. En gissning är att han inte lagt in tarzoo pga. jäv.

    Enligt "the code", reglerna som styr vilka namn arter ska ha verkar det enligt alla som är insatta som att det är Readys artikel som gäller och därmed arterna S. aequifasciata, S. tarzoo och S. discus detta pga. Readys artiklel är den första som uppfyller "the code". Den tidigare publikationen av Bleher verkar inte uppfylla kraven.
    OK, tack för info - som tur var så hade jag väl mer eller mindre redan bestämt mig för att följa Fishroom som kör med 3 arter (de som Ready förspråkar) och då uppenbarligen också är den enda som helt följer Ready.

    Att jag följde den linjen var dock rätt krass - helt enkelt för alla verkar acceptera aequifasciatus och discus och de flesta faktikst tarzoo. Däremot verkar det var mer bråk runt alla andra förslag

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #32
      Ursprungligen postat av DaRe
      Toppen Ola!!

      Ciklid.org äger med andra ord
      Nja - skryt lagom.
      Ta i så fall först bort hydriden så följer sedan även ciklid.org Ready vilket Fishroom redan gör

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

        #33
        Ursprungligen postat av Ola Svensson
        Hej,

        P. cf. eimeki är konstigt tror jag. Den skulle betyda att den kan höra till eimeki, men eimeki är betraktat som en yngre synonym till scalare. Jga tror inte att jag tidigare sett cf. användas på detta sättet, utan snarare som en markör på att man inte är helt säker på om den är den angivna giltiga arten. Ptyeropyhyllum-systematiken är tydligen extremt komplicerad och försvåras av att fenstrålarna i rygg och analfena pressats ihop.

        Edit: användandet av "cf" avgörs inte av "the code" utan praxis och språkregler.
        OK - jag kör alltså även fortsättningsvis med P. scalare, Manacapuru för den arten så får vi se var den senare hamnar

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Användare
          • April 2002
          • 4619

          #34
          Ursprungligen postat av Ola Svensson
          Den är en uppföljning och har tidigare publicerats i Cichlid News tror jag (kan ha varit Buntbarsche bulletin). Jag tackade nej till att publicera den i Ciklidbladet då den var för lik den tidigare artikeln och inte ledde till några egentliga nya slutsatser i frågan som jag tror intresserar läsarna (hur många arter finns det och vad ska vi kalla dem) utan snarare kan beskrivas som en rafflande beskrivning av hur röran fortsätter och även om vissa (t.ex. jag) tycker att det är underhållning på hög nivå är jag nog ett undantag.
          OK - tack för infon

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

            #35
            Kollade på CAS http://www.calacademy.org/ som är uppdaterad i 7:e juni 2012 samt skickade frågan till Heiko. Här finns det 4 arter igen.

            aequifasciata, Symphysodon discus var. Pellegrin [J.] 1904:250 [Mémoires de la Société Zoologique de France v. 16 (nos 2-4); ref. 3419] Santarém, Amazonas, Brazil. Lectotype: MNHN 1902-0130. Paralectotypes: MNHN 1902-0134 (1) Tefé, 0135 (1) Tefé. Type catalog: Blanc 1962:222 [ref. 20868]. Symphysodon is masculine, aequifasciata is apparently an adjective; it should be aequifasciatus. Lectotype designation by Géry & Bleher 2005:135 [ref. 29228] invalid as the specimen is not clearly identified (either MNHN 1902-0134 or 1902-0135); perhaps confused in Bleher et al. 2007:172 [ref. 29227]. See errata in v. 13 (no. 1):42. Ready et. al. 2006:207 [ref. 29520] selected MNHN 1902-0130 as lectotype. See also discussion in Bleher & Bailey 2011:1306 [ref. 31397]. •Valid as Symphysodon aequifasciata Pellegrin 1904 -- (Ortega & Vari 1986:20 [ref. 9708], Kullander 1986:226 [ref. 12439], Fuller et al. 1999:447 [ref. 25838]). •Valid as Symphysodon aequifasciatus Pellegrin 1904 -- (Kullander in Reis et al. 2003:642 [ref. 27061], Bleher et al. 2007:162 [ref. 29227], Ready et al. 2006:200 [ref. 29520], Bleher 2011:1287 [ref. 31397]). Current status: Valid as Symphysodon aequifasciatus Pellegrin 1904. Cichlidae: Cichlinae. Distribution: Eastern-central Amazon River basin: Brazil. Habitat: freshwater.



            axelrodi, Symphysodon aequifasciata Schultz [L. P.] 1960:14, Figs. (p. 9) [Tropical Fish Hobbyist v. 8 (no. 10); ref. 11947] Belem, Amazon River, Brazil; correct is lower Rio Urubu. Holotype: USNM 179831. Paratypes: USNM 179609-10 (9, 4. See Bleher et al. 2007:154 [ref. 29227] for type locality. •Synonym of Symphysodon aequifasciatus Pellegrin 1904 -- (Kullander 1986:226 [ref. 12439]). • Synonym of Symphysodon aequifasciatus Pellegrin 1904 -- (Kullander in Reis et al. 2003:642 [ref. 27061], Ready et al. 2006:200 [ref. 29520]). •Synonym of Symphysodon haraldi Schultz 1960 -- (Bleher et al. 2007:154 [ref. 29227]). Current status: Synonym of Symphysodon haraldi Schultz 1960. Cichlidae: Cichlinae. Habitat: freshwater.



            discus, Symphysodon Heckel [J. J.] 1840:333, Pl. 30 (figs. 21-24) [Annalen des Wiener Museums der Naturgeschichte v. 2; ref. 2064] Moreré am Rio Negro, Brazil. Holotype (unique): NMW 35612. See Bleher et al. 2007:154 [ref. 29227] for type locality. •Valid as Symphysodon discus Heckel 1840 -- (Fuller et al. 1999:447 [ref. 25838], Kullander in Reis et al. 2003:642 [ref. 27061], Bleher et al. 2007:154 [ref. 29227], Ready et al. 2006:200 [ref. 29520], Bleher 2011:1286 [ref. 31397]). Current status: Valid as Symphysodon discus Heckel 1840. Cichlidae: Cichlinae. Distribution: Lower Rio Negro basin, Rip Ururum Rio Nhamundá and Rio Abacaxis basin, Brazil. Habitat: freshwater.



            haraldi, Symphysodon aequifasciata Schultz [L. P.] 1960:11, Figs. (p. 5, 8, 13, 14) [Tropical Fish Hobbyist v. 8 (no. 10); ref. 11947] Lagoa Berurí, lower Purus Region, Amazon, Brazil. Holotype (unique): USNM 179829. See Bleher et al. 2007:164 [ref. 29227] for type locality. •Synonym of Symphysodon aequifasciata Pellegrin 1904 -- (Kullander 1986:226 [ref. 12439]). •Synonym of Symphysodon aequifasciatus Pellegrin 1904 -- (Kullander in Reis et al. 2003:642 [ref. 27061], Ready et al. 2006:200 [ref. 29520]).7 •Valid as Symphysodon haraldi Schultz 1960 -- (Bleher et al. 2007:164 [ref. 29227], Bleher 2011:1290 [ref. 31397]). Current status: Valid as Symphysodon haraldi Schultz 1960. Cichlidae: Cichlinae. Distribution: Clear lakes and rivers, Amazon River basin: Brazil, Colombia and possibly Peru. Habitat: freshwater.



            tarzoo, Symphysodon discus Lyons [E.] 1959:6, Fig on p. 7 [Tropicals Magazine v. 4 and cover; ref. 29521] Rio Jutaí, Amazonas State, Brazil. Neotype: INPA 25960. Neotype designated by Ready et al. 2006:208 [ref. 29520]. Original as Symphysodon discus Tarzoo from Leticia, Colombia. Species name appeared as conditional proposal but is available according to Kullander 1996:16 [ref. 31368]. See also discussion in Bleher & Bailey 2011:1306 [ref. 31397]. •Synonym of Syphysodon aequifasciatus Pellegrin 1904 -- (Kullander 1986:226 [ref. 12439], Kullander in Reis et al. 2003:642 [ref. 27061], Bleher & Bailey 2011:1306 [ref. 31397]). •Valid as Symphysodon tarzoo Lyons 1959 -- (Ready et al. 2006:208 [ref. 29520]). Current status: Valid as Symphysodon tarzoo Lyons 1959. Cichlidae: Cichlinae. Distribution: Western Amazon basin: Brazil, Colombia and Peru. Habitat: freshwater.



            willischwartzi, Symphysodon discus Burgess [W. E.] 1981:37, Fig. [Tropical Fish Hobbyist v. 29 (no. 7); ref. 8994] Rio Abacaxis, Brazil. Holotype: MZUSP 15375. Paratypes: USNM 224866 (5). See Bleher et al. 2007:154 [ref. 29227] for type locality. •Synonym of Symphysodon discus Heckel 1840 -- (Kullander in Reis et al. 2003:642 [ref. 27061], Bleher et al. 2007:154 [ref. 29227]). Current status: Synonym of Symphysodon discus Heckel 1840. Cichlidae: Cichlinae. Habitat: freshwater.


            Kaj, the scientist have now 4 species, see http://research.calacademy.org/redirect?url=http://researcharchive.calacademy.org/research/Ichthyology/catalog/fishcatmain.asp
            You see now they (for the time being) accepted 4 species, all 3 as we classified them remain, and the so called fake name tarzoo (which never existed, except for in a popular magazine and written clearly "Unofficiual name" and no types exist anywhere). That is one has just added a 4th species. If one day the Zoological Commity makes an decvission (if at all ever), than maybe there is a change. Normally now the 4th (tarzoo), if valid, should be restricted to the Jutaí River basin, as the Neotype they elected for "tarzoo" is from that river only (and far away from the one published in the popular magazine Tropical by Lyons 1960 - publication date). So if one wants can name the Green from Jutai S. tarzoo ...., but no other Green Discus. See also the correct write-up in DSCUSBOOK02, which actually Sven said to me "it is correct".
            Senast redigerad av kaj.p; 19 July 2012, 18:36.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

              #36
              Kaj: dvs. inget nytt på diskusnamnfronten.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Ciklidtok
                Användare
                • September 2008
                • 506

                #37
                vad gäller vetenskapliga namn på Scalaren, så brukar det, vad jag vet i varje fall, stå Pterophyllum scalare och inom situationstecken vilken odlingsvariant det är. T.ex Pterophyllum scalare "Sunset", "Marmor","Koi", "Platinum" osv. osv

                jag gör så när jag lägger ut bilder på dem på mina sidor, och flera av djuraffärena gör samma sak, åtminstone här uppe.
                www.ciklidtok.weebly.com
                *720 liter
                *375 liter
                *300 liter
                *275 liter
                *112 liter

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • September 2009
                  • 22830

                  #38
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Symphusodonnomenklaturen (namnfrågan) är inte löst, däremot är en del systematiska (släktskap) frågor lösta. Det finns tre beskrivna arter och troligen minst 2 obeskrivna.

                  Detta är problemet:

                  Enligt Ready et al. finns tre arter S. aequifasciata ("vanlig"), S. tarzoo ("prickig") och S. diskus.
                  Enligt Bleher et al. finns tre arter S. haraldi ("vanlig"), S. aequifasciata ("prickig") och S. diskus.

                  CoF har fel här då de listar 4 arter. aequifasiata/haraldi är samma liksom tarzoo/aequifasciata: Det finns bara tre beskrivna.

                  Sven är ansvarig för cikliderna på Fishbase och medförfattare på Readys artikel. En gissning är att han inte lagt in tarzoo pga. jäv.

                  Enligt "the code", reglerna som styr vilka namn arter ska ha verkar det enligt alla som är insatta som att det är Readys artikel som gäller och därmed arterna S. aequifasciata, S. tarzoo och S. discus detta pga. Readys artiklel är den första som uppfyller "the code". Den tidigare publikationen av Bleher verkar inte uppfylla kraven.
                  Väcker upp detta igen lite:
                  Symphysodon haraldi & Symphysodon axelrodi är synonymer till Symphysodon aequifasciatus ?
                  Symphysodon willischwartzi är synonym till Symphysodon discus ?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #39
                    Ursprungligen postat av DaRe
                    Väcker upp detta igen lite:
                    Symphysodon haraldi & Symphysodon axelrodi är synonymer till Symphysodon aequifasciatus ?
                    Symphysodon willischwartzi är synonym till Symphysodon discus ?
                    Ja. Fishbase (dvs. Sven antar jag) har uppdaterat så det som står där gäller.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • April 2002
                      • 2294

                      #40
                      här http://www.ciklid.org/artregister/ar...art.php?ID=518 ligger min film fel o även MArts Bryzells bild det är inte S Discus utan S aequifasciatus
                      I Mattias Ahlroths bild på S aequifasciatus står tarzoo Cuipeua Här skall tarzoo bort
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

                        #41
                        Tack Kaj, det är jag som trasslat. Jag har lite svårt att göra skillnad på discus och aequifasciatus, utom tarzoo samt att det stod axelodi lite här och där.

                        Edit: Nu är det fixat.
                        Senast redigerad av DaRe; 12 November 2013, 20:46.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Ove Planstedt
                          NCS Medlem
                          • May 2006
                          • 1816

                          #42
                          Ursprungligen postat av DaRe
                          Tack Kaj, det är jag som trasslat. Jag har lite svårt att göra skillnad på discus och aequifasciatus, utom tarzoo samt att det stod axelodi lite här och där.

                          Edit: Nu är det fixat.
                          Inte riktigt filmen är fortfarande kvar.

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • September 2009
                            • 22830

                            #43
                            Kolla igen, jag har inte sparat.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Ove Planstedt
                              NCS Medlem
                              • May 2006
                              • 1816

                              #44
                              Ja nu är den äntligen borta

                              Kommentar

                              • DaRe
                                NCS Medlem
                                • September 2009
                                • 22830

                                #45
                                Hehe,

                                ser väldigt tomt ut i registret. Vi har inte en enda bild på hane eller hona. Ingen lekbild ingen närbild. Ingen film på S. discus. osv. Sedan alla odlade former och vilda former från olika platser. Sedan kanske det vore intressant att lista de vilda formerna inte bara efter plats utan royal full semi osv.

                                Exempelvis skulle vi kunna ha
                                Cuipea, brown full Royal
                                Cuipea, blue half Royal
                                och alla de kombinationerna

                                eller vad det nu kan finns där.
                                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                                ///David
                                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                                Kommentar

                                Arbetssätt...