Vetenskapliga namn på skalarer och diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

    #16
    Då är det väl 3 arter som finns men att det med tiden säkerligen kommer beskrivas fler...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • April 2002
      • 4619

      #17
      Ursprungligen postat av DaRe
      Då är det väl 3 arter som finns men att det med tiden säkerligen kommer beskrivas fler...
      Nja - som sagt 2 arter på Fishbase, 3 arter på cichlid room, 4 arter på COF.

      Så det beror på var man läser

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #18
        CoF är den mest pålitliga källan vad gäller fisknamn.

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

          #19
          Ursprungligen postat av Mike_Noren
          CoF är den mest pålitliga källan vad gäller fisknamn.
          Enligt vem?
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • kaj.p
            Användare
            • April 2002
            • 2294

            #20
            Ursprungligen postat av DaRe
            Jo jag såg det. Kaj.p får ta den bollen. Eller någon annan som kan detta.
            Nja inte jag inte Diskusfolket har inte den uppdelningen när det gäller de vilda då Ola är såld på fishbase.
            De odlade har jag dock försökt då lite struktur på men det är en helt annan sak.
            Diskussällskapet
            www.diskusforum.se

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

              #21
              ok, jo har har försökt få tag på Ola, men jag misstänker att semestern har sin lilla gång med grabben
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

                #22
                Ursprungligen postat av kaj.p
                Enligt vem?
                Alla som vet vad de talar om, dvs ichthyologer. Annars hade jag förstås sagt FishBase, eftersom jag jobbar åt FishBase. Cichlid Press är minst pålitlig, det drivs av hobbyister och deras taxonomi är full av fel.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

                  #23
                  Ursprungligen postat av Mike_Noren
                  Alla som vet vad de talar om, dvs ichthyologer. Annars hade jag förstås sagt FishBase, eftersom jag jobbar åt FishBase. Cichlid Press är minst pålitlig, det drivs av hobbyister och deras taxonomi är full av fel (som de vägrar fixa).
                  Fast NCS följer ju som sagt här Cichlidroom (antar att det är dom du menar - för det var länge sedan som Cichlid Press hade någon "fisklista").

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

                    #24
                    Bara för malawi och tanganyika. Fishbase är hivudkällan men oftast hänger den bra ihop med catalog of fishes.

                    Jag personligen är dock fullständigt öppen för förslag. Jag tycker det viktigaste är att vi väljer en lösning som inte är personberoende och godtycklig. Ad har i alla fall tydlig dokumentation och publicerar sina resultat vilket ger transparans. Det värsta är om man tvingas fråga en person så snart det blir klurigt
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

                      #25
                      Ursprungligen postat av DaRe
                      Bara för malawi och tanganyika. Fishbase är hivudkällan men oftast hänger den bra ihop med catalog of fishes.
                      Nåväl - i NCS artregister finns det 3 diskusarter med (hybriden frånräknad). Exakt samma som på Fishroom - medan Fishbase har 2 och COF har 4.
                      Så här överenstämmer det faktiskt med FR och inte med FB eller COF.
                      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 July 2012, 23:12.

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • September 2009
                        • 22830

                        #26
                        Nej det har du rätt i iofs.
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 14633

                          #27
                          Hej,

                          P. cf. eimeki är konstigt tror jag. Den skulle betyda att den kan höra till eimeki, men eimeki är betraktat som en yngre synonym till scalare. Jga tror inte att jag tidigare sett cf. användas på detta sättet, utan snarare som en markör på att man inte är helt säker på om den är den angivna giltiga arten. Ptyeropyhyllum-systematiken är tydligen extremt komplicerad och försvåras av att fenstrålarna i rygg och analfena pressats ihop.

                          Edit: användandet av "cf" avgörs inte av "the code" utan praxis och språkregler.
                          Senast redigerad av Ola Svensson; 19 July 2012, 07:46.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

                            #28
                            Symphusodonnomenklaturen (namnfrågan) är inte löst, däremot är en del systematiska (släktskap) frågor lösta. Det finns tre beskrivna arter och troligen minst 2 obeskrivna.

                            Detta är problemet:

                            Enligt Ready et al. finns tre arter S. aequifasciata ("vanlig"), S. tarzoo ("prickig") och S. diskus.
                            Enligt Bleher et al. finns tre arter S. haraldi ("vanlig"), S. aequifasciata ("prickig") och S. diskus.

                            CoF har fel här då de listar 4 arter. aequifasiata/haraldi är samma liksom tarzoo/aequifasciata: Det finns bara tre beskrivna.

                            Sven är ansvarig för cikliderna på Fishbase och medförfattare på Readys artikel. En gissning är att han inte lagt in tarzoo pga. jäv.

                            Enligt "the code", reglerna som styr vilka namn arter ska ha verkar det enligt alla som är insatta som att det är Readys artikel som gäller och därmed arterna S. aequifasciata, S. tarzoo och S. discus detta pga. Readys artiklel är den första som uppfyller "the code". Den tidigare publikationen av Bleher verkar inte uppfylla kraven.
                            Med vänliga hälsningar

                            Ola

                            Kommentar

                            • DaRe
                              NCS Medlem
                              • September 2009
                              • 22830

                              #29
                              Toppen Ola!!

                              Ciklid.org äger med andra ord
                              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                              ///David
                              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                              Kommentar

                              • Ola Svensson
                                Användare
                                • April 2002
                                • 14633

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Nej det är det inte - som jag fattar den "nya" DATZ-artikeln så är det en uppföljning av den artikeln du länkar till.
                                Den är en uppföljning och har tidigare publicerats i Cichlid News tror jag (kan ha varit Buntbarsche bulletin). Jag tackade nej till att publicera den i Ciklidbladet då den var för lik den tidigare artikeln och inte ledde till några egentliga nya slutsatser i frågan som jag tror intresserar läsarna (hur många arter finns det och vad ska vi kalla dem) utan snarare kan beskrivas som en rafflande beskrivning av hur röran fortsätter och även om vissa (t.ex. jag) tycker att det är underhållning på hög nivå är jag nog ett undantag.
                                Med vänliga hälsningar

                                Ola

                                Kommentar

                                Arbetssätt...