Tanganyika och 180L?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • affealien
    Användare
    • January 2012
    • 1157

Tanganyika och 180L?

Efter att ha fått igång mitt stora 1000 liters kar och äntligen fått ha ciklider så känns mitt 180L kar i vardagsrummet med Asien inriktning rätt tråkigt med avsaknaden av ciklider. Visst hade jag kunna köra ett till SA kar och ha Dvärgciklider i det. Men börjar bli lite sugen på ett klippigt kar som tex Malawi eller Tanganyika men insåg ganska fort att Malawi behöver lite mer utrymme.

Har förstått att jag inte kan köra tex Tropheus i detta kar men vad finns det för alternativa kombinationer, Har aldrig tidigare varit intresserad av dessa fiskar så har absolut noll koll på vad man kan ha ihop och hur många av varje.

tittat lite på Altolamprologus för jag tycker de ser så fräcka ut men vet inte vad som går att ha som sagt.

Tacksam för lite idéer om du nu är möjligt att göra något med denna storlek på kar.
    Mvh
    //Alf
  • DaRe
    NCS Medlem

• September 2009
    • 22826

Tjaa, du har ju alltid Eretmodus, Telmatochromis samt Tanganicodus irsacae
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Wilhelm
      Användare
      • April 2002
      • 9104

Snäcklekare Lamprologus multifasciatus eller Lamprologus similis skulle passa bra! De är riktigt intressanta och roliga att titta på!
      ett tiotal samt en jädrans massa snäckskal!
      Och skulle det bli för många yngel så är det bara att stoppa ner några Julidochromis regani eller Julidochromis ornatus . De kommer att hålla snäckisarna i lagom antal.
      Senast redigerad av Wilhelm; 08 July 2012, 22:36.
      mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Carliz
        Användare
        • May 2012
        • 233

Lamprologus stappersi är snygg och det finns ju prinsessor o eretmodus kavala är riktigt snygg

Kommentar

• HåE
          Användare
          • September 2007
          • 1525

Nog finns det malawi som skulle funka bra i ett 180 liters. T.ex. en grupp Pseudotropheus saulosi skulle vara snyggt. Det finns flera mbuna arter som funkar i ett kar av den storleken. Han jag köpte mina demasoni av körde sin grupp i ett 150 liters.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• affealien
            Användare
            • January 2012
            • 1157

Skulle det gå att ha någon Eretmodus tillsammans med tex Lamprologus multifasciatus eller någon annan snäcklekare?

Annars ser Wilhelms förslag ganska trevligt ut som kombo.

Ursprungligen postat av HåE
            Nog finns det malawi som skulle funka bra i ett 180 liters. T.ex. en grupp Pseudotropheus saulosi skulle vara snyggt. Det finns flera mbuna arter som funkar i ett kar av den storleken. Han jag köpte mina demasoni av körde sin grupp i ett 150 liters.
            Tittade lite på Pseudotropheus demasoni faktiskt men hade gärna sett 2 olika sorters fiskar i karet om det nu är möjligt i detta lilla kar, gärna men ganska stor färgskillnad då också.

Då kanske Pseudotropheus saulosi är bättre alternativ för honorna är gula/guld medans hanarna verkar vara blå svarta. I så fall hur många skulle man kunna ha?
            Mvh
            //Alf

Kommentar

• HåE
              Användare
              • September 2007
              • 1525

Jag skulle köra en grupp på 25 st. Dom blir inte speciellt stora och några lär ryka under resans gång.
              När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

• affealien
                Användare
                • January 2012
                • 1157

Ursprungligen postat av HåE
                Jag skulle köra en grupp på 25 st. Dom blir inte speciellt stora och några lär ryka under resans gång.
                Får nog inhandla ett ytterfilter också tror jag för att klara den belastningen med standard Juwelfilter lär inte fungera. Tack för det tipset i alla fall, då vet jag att malawi inte är helt ute ur bilden.

Bara vänta på svar om Tanganyikasfiskarna sedan diskutera lite med tjejen och höra vad hon var mer sugen på.
                Mvh
                //Alf

Kommentar

• Carliz
                  Användare
                  • May 2012
                  • 233

saulosi lär du märka är tråkiga, endast så fina som på bilder ett tag, tar ett tag innan de färgar ut och matar man med mad som har mycket spirulina blir dom nästan kolsvarta,

Pseudotropheus pulpican är tvärtemot och håller färgen jättebra och lite tuffare.
                  dock honorna aningen tråkiga, men dom har sin charm dom med

Kommentar

• Mikael W
                    NCS Medlem

• August 2002
                    • 8623

Hur skulle det vara med dessa bulldoggar:
                    Telmatochromis burgeoni

Ev tillsammmans med denna lite udda snäcklekare:
                    Neolamprologus caudopunctatus
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• specmats
                      Användare
                      • December 2004
                      • 3060

de mindre arterna i släktet Xenotilapia kanske? som ex. Xenotilapia papilio ..
                      Tropheus Duboisi halembe, so
                      Melanochromis Auratus, vf
                      Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• affealien
                        Användare
                        • January 2012
                        • 1157

Telmatochromis burgeoni var helt klart intressant med någon slags snäcklekare.

Men nu har jag fått beviljat att byta 180L karet mot ett Juwel Rio 300 om jag hittar ett på begagnat marknaden, det är nämligen det största kar som ryms på platsen, så skannar begagnat marknaden hela tiden nu.

Då börjar jag direkt undra, Tropheus och Hästnosar eller möjligen Tropheus och Altolamprologus är det en möjlig kombination i ett 350L?
                        Mvh
                        //Alf

Kommentar

• Mikael W
                          NCS Medlem

• August 2002
                          • 8623

Ursprungligen postat av affealien

Men nu har jag fått beviljat att byta 180L karet mot ett Juwel Rio 300 om jag hittar ett på begagnat marknaden, det är nämligen det största kar som ryms på platsen, så skannar begagnat marknaden hela tiden nu.

Då börjar jag direkt undra, Tropheus och Hästnosar eller möjligen Tropheus och Altolamprologus är det en möjlig kombination i ett 350L?
                          Troffar + hästnosar är ju en klassisk kombination. Har förvisso själv aldrig lyckats med hästnosarna.
                          Troffar och Altolamprologus låter som problem, de käkar olika saker.
                          mvh
                          Mikael W
                          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• DaRe
                            NCS Medlem

• September 2009
                            • 22826

Ursprungligen postat av affealien

Ja den ser verjkligen spännande ut. Närbilden är cool.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• affealien
                              Användare
                              • January 2012
                              • 1157

Ursprungligen postat av Mikael W
                              Troffar + hästnosar är ju en klassisk kombination. Har förvisso själv aldrig lyckats med hästnosarna.
                              Troffar och Altolamprologus låter som problem, de käkar olika saker.
                              Just ja.. tänkte inte på att Troffar är vegitarianer.

råkar jag snubbla över ett Rio 300 innan hösten blir det nog Troffar och hästnosar som introduktion in i riftwally

Ursprungligen postat av DaRe
                              Ja den ser verjkligen spännande ut. Närbilden är cool.
                              Ja får jag inte tag i nått större kar ska jag nog jaga reda på dessa och några snäcklekare och köra dem i 180L karet.
                              Mvh
                              //Alf

Kommentar

Arbetssätt...