Labeotropheus trewavasae

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • johho
    NCS Medlem

• March 2007
    • 1825

Trevligt med inredningstips. Jag tänkte mig införskaffa BTN Juwel bakgrund som sagt. Den är dock inte hög nog, så måste säkra den undertill så att fiskar inte simmar in där nere, men tänkte lösa det med slimline på något sätt.

Trevlig inredning Erik, jag ser ju helst också att jag kan ha så öppet. Där finns ju grottor, men är inte några jättehögar med sten. Det är nice.

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Det går ju att kombinera moduler med bakgrund för att lösa höjdproblemet. Det blir nog både snyggare och säkert lättare att få till. Slimline är ju helt platt vilket inte bakgrunder är.

Min tanke med burken var att botten skulle bestå av sten och att modulerna får agera grottor. Inne i det högre hörnet gömmer sig allihopa så fort en håv visas upp och där är det kört att håva Speciellt den stora modulen till höger, vad den nu heter, den har ju ett utrymme bakom som de kan gömma sig i och det är asjobbigt Jag har tömt akvariumet en gång för att få ur fisk och det är nästan det som krävs.

Men vad gör man inte för utseendet?

Kommentar

• johho
        NCS Medlem

• March 2007
        • 1825

Utseendet är ju väldigt viktigt, därför jag inte vill ha ett tomt kar med fisk i som en "odlare" ska ha. Jag gillar att ha en bakgrund, och att ha det lite fint ordnat i akvariet.
        Letar efter vettiga billiga bakgrunder för tillfället. Och efter ett vettigt billigt akvarium såklart Alltid kul med nytt, men 5.7k för ett Juwel är ju en del pengar, pengar man kan lägga på fisken istället om man får tag i ett begagnat

Kommentar

• Erik Österlund
          Användare
          • January 2005
          • 3788

Beggat på sommaren brukar vara billigt, eller i augusti när folk har kommit hem och fisken har dött. Då kan man nog göra klipp!

Kommentar

• johho
            NCS Medlem

• March 2007
            • 1825

Hehe, absolut, visst är det så.
            Kanske borde kolla med Nol vad VF kostar Blir ju några kronor om man ska ha 15 stycken.

Kommentar

• Cronan
              Användare
              • July 2008
              • 907

Ursprungligen postat av endymion
              Red top tror jag inte är möjlig att få tag på som VF eftersom det är nationalpark vid Thumbi Westområdet. Det viltfångade som kommer in brukar oftast vara MC och OB varianter. Vildfångad fisk har totalt annorlunda kroppsform mot de flesta odlade fiskarna. Jag har inga problem att hålla trewavasae i 222 kar.

Tittar man på cichlidenstadl:s hemsida har de Labeotropheus trewavasae black top Mara Rocks 9 - 12 cm, hemma som vildfångade just nu. Nol plockar därifrån med jämna mellanrum, så det är inga problem att få tag på. Men det sker nog inga leveranser under sommaren.
              Gäller detta även Zimbawe rocks ? Köpte nämligen en grupp wf från Zimbawe rocks eller jag kanske köpte odlad fisk för samma pris som vildfångad. Nu har den dominante hanen dödad hela gruppen så det är bara han kvar av ursprungsgruppen men alltid bra att veta om man blivigt grundlurad.

Kommentar

• Mikael W
                NCS Medlem

• August 2002
                • 8621

Ursprungligen postat av Cronan
                Nu har den dominante hanen dödat hela gruppen
                Där har ni L. trewavasae i ett nötskal.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• johho
                  NCS Medlem

• March 2007
                  • 1825

Cronan, hur hände detta? Hur stor grupp köpte du? Inredning? Storlek på kar?

Kommentar

• Cronan
                    Användare
                    • July 2008
                    • 907

Var en grupp på 3+5 djur har jag för mig. Först gick dom i ett 310l men efter att han dödat de andra hanarna blev det flytt till 540l och efter han jagar ihjäl några av honorna och jag fick ett 720l över blev det flytt över till det karet. Där hade han ihjäl de sista honorna. Har köpt nya odlade djur nu till honom och nu verkar det som det funkar. Största skillnaden tror jag är sällskapet dom går med nu. Går med tuffa och bökiga m-bunas bla bluelips som är betydligt större och starkare. Så han kan inte ta hela karet i beslag plus att jag inrett med mycket sten som bildar grottor och revir gränser. Tömde en hona i helgen så har jag tur så kanske han har slutat mörda för tillfäligt iaf.

Kommentar

• johho
                      NCS Medlem

• March 2007
                      • 1825

Skönt att höra att det löst sig iaf. Aldrig kul när en fisk går bärsärk.
                      Revisgränser är något jag också tror skarpt på. Dela upp tydligt så att hanarna kan få var sin del.

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Cronan
                        Gäller detta även Zimbawe rocks ? Köpte nämligen en grupp wf från Zimbawe rocks eller jag kanske köpte odlad fisk för samma pris som vildfångad. Nu har den dominante hanen dödad hela gruppen så det är bara han kvar av ursprungsgruppen men alltid bra att veta om man blivigt grundlurad.
                        Vad jag har förstått gäller det även Zimbawe Rock. Så jag är nog lite småskeptisk både till att det är Zimbawe Rock och att det är vildfångat. Tittar man på bilden på din fisk skiljer det ju en del mot Patriks bilder som är tagna på plats i Malawisjön.

Kommentar

• endymion

Jag har inte haft några problem med någon av mina 3 olika trewavasaegrupper trots att jag har 2 hanar i en av grupperna.

Kommentar

• johho
                            NCS Medlem

• March 2007
                            • 1825

Jag tänker mig en uppsättning av 4+12, borde det fungera? Ska bara få en affär att gå med på att inte köpa 1+1 utan där man faktiskt får köpa fler honor.

Kommentar

• Mikael W
                              NCS Medlem

• August 2002
                              • 8621

Ursprungligen postat av johho
                              Jag tänker mig en uppsättning av 4+12, borde det fungera? Ska bara få en affär att gå med på att inte köpa 1+1 utan där man faktiskt får köpa fler honor.
                              Ju fler hannar, desto mindre hinner de antasta honorna (på gott och ont).
                              mvh
                              Mikael W
                              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• johho
                                NCS Medlem

• March 2007
                                • 1825

jo, men känns tråkigt att ha 8+8, vill gärna ha några fler honor, och 16 är väl antalet jag tänkt ha. Får se vad som går att ordna upp

Kommentar

Arbetssätt...