Altum dålig!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Ja, det var ju något man kunde vara förutan naturligtvis.
    När man råkar ut för bakslag bör man ju försöka se vad man kan lära sig av det här, se vad man skulle kunna göra annorlunda för att förhindra att detsamma händer igen.
    Ett behandlingskar och medel för att behandla potentiella åkommor bör man ju ha. Det hade jag inte.
    kaj.p, du säger att karantän är ett måste när man sätter till nya dyra fiskar till sin grupp. I det här fallet begriper jag dock inte vad karantän skulle gjort för skillnad? Jag antar att det är diskusarna du menar, men de hade ju gått länge i ett kar tillsammans med andra diskusar hos Lasse i Sandby. Vad skulle skillnaden vara att de skulle gå ytterligare en månad i ett separat kar hos mig? De har ju inga sjukdomssymptom alls. Varken då eller nu. Ingen annan firre har det.
    Jag tror fortfarande att det var diskusarnas beteende, att de började bita skalarerna på kroppssidorna (precis som de gör med sina föräldrar när de är små) som utlöste det hela. Slemhinnorna skadades, fiskarna blev stressade o s v. Kanske lösningen skulle ha varit att ta upp diskusarna omgående när jag såg detta första gången? Jag har sett de små Peru-altumen göra så någon enstaka gång också, mot de stora Altumen.
    Ingen som har någon åsikt om detta.

//Kaj

Kommentar

• h0llowman
      Användare
      • April 2010
      • 106

jag har också funderat vad man tjänar på att ha ny fisk i ett karantänkar !!!
      som kajjan skriver vad har det spelat för roll om dom gått i 1 månad i ett separat kar ??? dom har väl fortfarande om dom har någon bakterie/parasiter eller dyligt på sig efter en månad!
      om man gör en behandling av dom i förebyggande syfte innan man stoppar i dom i huvudkaret då förstår jag det där med karantäkar ..

Kommentar

• Kajjjan
        NCS Medlem
        • June 2008
        • 1882

Ursprungligen postat av Kajjjan
        Ja, det var ju något man kunde vara förutan naturligtvis.
        När man råkar ut för bakslag bör man ju försöka se vad man kan lära sig av det här, se vad man skulle kunna göra annorlunda för att förhindra att detsamma händer igen.
        Ett behandlingskar och medel för att behandla potentiella åkommor bör man ju ha. Det hade jag inte.
        kaj.p, du säger att karantän är ett måste när man sätter till nya dyra fiskar till sin grupp. I det här fallet begriper jag dock inte vad karantän skulle gjort för skillnad? Jag antar att det är diskusarna du menar, men de hade ju gått länge i ett kar tillsammans med andra diskusar hos Lasse i Sandby. Vad skulle skillnaden vara att de skulle gå ytterligare en månad i ett separat kar hos mig? De har ju inga sjukdomssymptom alls. Varken då eller nu. Ingen annan firre har det.
        Jag tror fortfarande att det var diskusarnas beteende, att de började bita skalarerna på kroppssidorna (precis som de gör med sina föräldrar när de är små) som utlöste det hela. Slemhinnorna skadades, fiskarna blev stressade o s v. Kanske lösningen skulle ha varit att ta upp diskusarna omgående när jag såg detta första gången? Jag har sett de små Peru-altumen göra så någon enstaka gång också, mot de stora Altumen.
        Ingen som har någon åsikt om detta.

//Kaj
        Jag får citera mig själv här igen. Är det ingen som har någon åsikt/förklaring till:
        1) Vilken skillnad skulle ett karantänkar göra?
        2) Min teori angående diskusarnas bitande?

//Kaj

Kommentar

• Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

Det här är spekulationer.
          Jag tror inte att diskusens beteende är orsaken till att altumen dog utan vad jag tror är att diskusen hade en bakterieflora som altumen inte tålde. Det kanske hade hjälpt om diskusen hade gått i ett karantänsakvarie i ett antal månader.
          Jag har inget karantänakvarie för "vanlig" fisk men jag hade det när jag hade ett gäng diskus från Polen, och dessa fick jag på Malmöutställningen.
          Efter att ha läst på diskusforumet att man "måste" ha nya diskus i karantän en längre tid innan man introducerar dem till sin befintliga grupp, så hade jag dem i flera månaders karantän och det blev bra!
          Så hade du haft diskusarna i karantän, så hade altumen kanske levd idag. Men det får man aldrig veta nu.
          En sak är säker att till min altumgrupp, så blir det inga diskus, inte ens från mina egna.
          Mina bluehoneyskalarer (15tal yngel) går ihop med diskusarna och jag ser inga tendenser till att diskusen biter på skalarerna.
          Så svaret på din fråga skulle jag tro är
          1) Altumen skulle inte blivit sjuka
          2) Diskusen är en elak fisk, mobbar och biter gärna svaga individer.
          mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Snubbelfot
            Användare
            • May 2011
            • 19

Jag har sett Ancistrus hänga sig fast på sidorna på både diskus och scalarer, ofta nattetid. Har du några sådana i karet kan kanske det vara en möjlighet?

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Läskiga ancistrus, någon annan som haft den upplevelsen?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Ursprungligen postat av DaRe
                Läskiga ancistrus, någon annan som haft den upplevelsen?
                Nej!
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• Kajjjan
                  NCS Medlem
                  • June 2008
                  • 1882

Ursprungligen postat av Wilhelm
                  Det här är spekulationer.
                  Jag tror inte att diskusens beteende är orsaken till att altumen dog utan vad jag tror är att diskusen hade en bakterieflora som altumen inte tålde. Det kanske hade hjälpt om diskusen hade gått i ett karantänsakvarie i ett antal månader.
                  Jag har inget karantänakvarie för "vanlig" fisk men jag hade det när jag hade ett gäng diskus från Polen, och dessa fick jag på Malmöutställningen.
                  Efter att ha läst på diskusforumet att man "måste" ha nya diskus i karantän en längre tid innan man introducerar dem till sin befintliga grupp, så hade jag dem i flera månaders karantän och det blev bra!
                  Så hade du haft diskusarna i karantän, så hade altumen kanske levd idag. Men det får man aldrig veta nu.
                  En sak är säker att till min altumgrupp, så blir det inga diskus, inte ens från mina egna.
                  Mina bluehoneyskalarer (15tal yngel) går ihop med diskusarna och jag ser inga tendenser till att diskusen biter på skalarerna.
                  Så svaret på din fråga skulle jag tro är
                  1) Altumen skulle inte blivit sjuka
                  2) Diskusen är en elak fisk, mobbar och biter gärna svaga individer.
                  Nu är jag riktigt trög för jag fattar inte vad det är som du och kaj.p menar ska hända i karantänkaret. Den där pesten, om de nu bar på det, skulle den bara tacka för sig och stiga av där i karantänen? I min värld har man ett karantänkar för att observera nyinköpt fisk och se om de bär på något som då kan behandlas i karantänkaret. Men mina diskusar har inte varit och har inte blivit sjuka. De mår hur bra som helst. Så om de nu bar på något som de själva är immuna mot men altumen är känsliga för så kan jag inte se hur ett karantänkar skulle förhindra det hela.
                  Men visst kan det vara så att pesten kom först och diskusens mobbning kom sen.

Kaj

Kommentar

• Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • June 2008
                    • 1882

Ursprungligen postat av Snubbelfot
                    Jag har sett Ancistrus hänga sig fast på sidorna på både diskus och scalarer, ofta nattetid. Har du några sådana i karet kan kanske det vara en möjlighet?
                    Ja, två stycken. Den tanken slog mig också när jag såg den första altumen hade skador.
                    Men varför just nu i så fall?
                    Kaj

Kommentar

• Carliz
                      Användare
                      • May 2012
                      • 233

Ursprungligen postat av Snubbelfot
                      .

Kommentar

• kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

En diskus kan vara bärare av chilodonella den kan också vara tåligare efter den varit utsatt för angrepp tidigare. Så liknande fläckar som fanns på dina altum syns också diskus som bär på det.
                        Och även om dina ny inköpta gått i butik i flera månader så innebär det ju inget. Vad som däremot kan utlösa ett utbrott är stress relaterade saker och dit får man nog räkna in faktorer som flytt, ny miljö, nýtt vatten samt ny ordning i karet. Olika fiskar har också olika motståndskraft.
                        Jag kör karantän där kan jag lättare se om det dyker upp något på fisken, Jag kan isåfall köra några PP kurer som desinfekterar den nya fisken om jag är osäker eller misstänker något. Till sist brukar jag ta en fisk av de gammal o testa med de nya i karantänskaret för o se om de fungerar´ihop. Gör de inte det är det mycket lättare o behandla där än stora tanken.
                        Men det är jag det o det kanske är onödigt försiktigt. Men så klart var o en gör som den vill.

När det sedan gäller malar så är det rätt vanligt att malar gör detta. Det verkar heller inte vara artspecifikt utan det är individer av flera olika sorters malar som kan göra detta. Sturiosoma, plecos, gibbiceps, har även sett botior. De malar som börjar med detta hemma hos mig tar jag bort.
                        Senast redigerad av kaj.p; 12 July 2012, 19:58.
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

Kommentar

• Kajjjan
                          NCS Medlem
                          • June 2008
                          • 1882

Ursprungligen postat av kaj.p
                          En diskus kan vara bärare av chilodonella den kan också vara tåligare efter den varit utsatt för angrepp tidigare. Så liknande fläckar som fanns på dina altum syns också diskus som bär på det.
                          Och även om dina ny inköpta gått i butik i flera månader så innebär det ju inget. Vad som däremot kan utlösa ett utbrott är stress relaterade saker och dit får man nog räkna in faktorer som flytt, ny miljö, nýtt vatten samt ny ordning i karet. Olika fiskar har också olika motståndskraft.
                          Jag kör karantän där kan jag lättare se om det dyker upp något på fisken, Jag kan isåfall köra några PP kurer som desinfekterar den nya fisken om jag är osäker eller misstänker något. Till sist brukar jag ta en fisk av de gammal o testa med de nya i karantänskaret för o se om de fungerar´ihop. Gör de inte det är det mycket lättare o behandla där än stora tanken.
                          Men det är jag det o det kanske är onödigt försiktigt. Men så klart var o en gör som den vill.

När det sedan gäller malar så är det rätt vanligt att malar gör detta. Det verkar heller inte vara artspecifikt utan det är individer av flera olika sorters malar som kan göra detta. Sturiosoma, plecos, gibbiceps, har även sett botior. De malar som börjar med detta hemma hos mig tar jag bort.
                          Ok, det resonemanget köper jag - nu fattar jag hur ni tänker. Grejen är att mina diskus inte har haft, varken nu eller tidigare, dessa symtom. Men jag har uppenbarligen underskattat både altumens och diskusens känslighet, jag har ju haft ganska tåliga arter i mina kar tidigare.

Nu ser det ut som att en altum klarar sig och det utan några direkt synbara men. Så frågan är vad jag gör nu? Altum eller Diskus? Det tål att fundera på... Just nu är min entusiasm och inspiration över det karet något dämpad. Huvudattraktionen var ju Altumen - de andra var ju bara statister. Nu har jag nästan bara statister kvar...
                          Nåväl, det får bli en annan tråd.

//Kaj

Kommentar

• Wilhelm
                            Användare
                            • April 2002
                            • 9122

Det ser ut som om du behöver ett akvarium till , och det till diskusen! Sen är det "bara" att skaffa ett tiotal altum!
                            Lämplig annan ciklid till altum är flaggciklid Mesonauta festiva , de brukar ju vara ihop i det vilda!
                            mvh Wilhelm

Kommentar

• kaj.p
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2294

Tror säkert att det sker hela tiden men det är först när det handlar om lite dyrare fisk som det kommer upp på forumet.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

Kommentar

• Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • June 2008
                                • 1882

Ursprungligen postat av kaj.p
                                Tror säkert att det sker hela tiden men det är först när det handlar om lite dyrare fisk som det kommer upp på forumet.
                                Nja, hade mina 30 rödmunnar à 10 spänn styck utplånats på en vecka så hade jag ställt samma fråga: Vad f-n hände här? Och den frågan ställer jag av en enda anledning och det är för att undvika att det händer igen. När man sedan förstått vad man gjorde fel så svider det så klart mindre i plånboken när man ska ersätta 30 rödmunnar jämfört med 7 eller 8 Altum. Men det anser jag vara beside the point i diskussionen på forumet.

//Kaj

Kommentar

Arbetssätt...