Nu behöver det ju inte vara så illa och för att vara helt säker krävs ett microskåp. PP är dock ingen medicin utan ett kraftigt oxiderande salt som i princip desinfekterar fisken o karet. Så den slår på alla externa organismer. När man slår i det blir vattnet kraftigt blått för att sedan bli brunt o till sist klart då byter man 100 procent. Iblan måste man upprepa det hela för att knäcka parasitens livscykel.
Altum dålig!
Kollaps
X
-
-
kom ihåg att pp tar hårt på småfiskar typ rödmunstetror (har själv förlorat en del såna vid pp )Kommentar
-
Kommentar
-
En sak har jag ju lärt mig av det här och det är att det är bra att ha ett extra kar som kan användas direkt vid nödfall som detta och att man bör förse sig med ett litet apotek av de ovanligare grejerna åtminstone.
Nu hade jag varken det ena eller det andra och jag förlorade värdefull tid på det. Idag har jag varit runt halva Malmö och även utanför stadsgränsen i min jakt på det heliga kaliumpermanganatet - men förgäves! Färghandlare, byggvaruhusens färgavdelningar och zooaffärernas dammavdelningar - nada.
Något måste ju göras och bättre att göra något än inte något alls så därför köpte jag antisvamp-medel för koi, märke Aqua Nautica - www.aquadk.com. Det står överhuvudtaget ingenting om vad det innehåller, inte mer än att man ska handskas varsamt med det och att det ska doseras i väääldigt små mängder.
Införskaffade också ett 100-liters kar på Hornbach. Flyttade över 4 st Altum till detta kar, doserade 2 ml för de 75 liter vatten jag har fyllt upp med. Enligt instruktionen ska samma dos i var 24:e timme i fem dagar.
Personligen så ser jag samtliga Altum som förlorade och skulle någon klara sig är det ren bonus. Ännu har ingen dött dock. Men hade jag haft kunskapen om det här och de rätta grejerna i torsdags kväll så tror jag att jag kanske hade klarat den som först drabbades också.
//KajKommentar
-
Pm:a mig din adress så postar jag en omgång PP imorgon så har du det på måndagKommentar
-
Just röda mygg har ju ofta pekats ut som boven i dramat vid maginfektioner...Nu verkar ju detta vara mer av en hudinfektion kanske. Faktum kvarstår att min senaste stam av scalare var den första jag inte matat med röda mygg och på två år fick jag inte ett dödsfall.Kommentar
-
//KajKommentar
-
Kommentar
-
hej kaj vet inte vad du kör för dosering jag kör den som tony diskus hänvisar till på hans hemsida även köp pp av han .. Och jag har då alltid haft dödsfall på rödmunstetror och colombia tetror ..///// PeterKommentar
-
//KajKommentar
-
Sex stycken har vandrat vidare till de sälla jaktmarkerna. De andra två kommer att göra det, av allt att döma. Tyvärr tyvärr!
Jag var sällsynt nöjd efter att ha köpt dessa i april och förra söndagen visade de upp en aktivitet och prakt som toppade det jag sett de här prestera tidigare - och då var jag som sagt sällsynt nöjd redan från början. Fyra dagar senare är situationen helt annorlunda och hade jag varit lite förberedd för det här kanske kanske jag hade kunnat undvika katastrofen.
Jag har funderat en hel del naturligtvis och jag undrar om det har med diskusarna, som jag släppte i karet på fredagen innan jag såg de första symtomen, att göra? Jag har sett diskusarna noppa skalarerna på sidorna nu innan jag la över dem i karantänkaret. De har endast gjort detta på de större skalarerna, inte på de mindre Peru-altumen. Alltså endast på de som drabbats av dessa sår och svampinfektioner. Kan det vara så att diskusarnas noppande skadat och stressat skalarerna vilka sedan dragit på sig svampinfektioner osv?
//KajKommentar
-
Ajajaj vad tråkigt. Svindyra dessutom!!Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Fy vad tråkigt! Vet inte vad det kan bero på, men min vilda gissning är att diskusarna hade nån bakterie med sig som altumen inte klarade av.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kommentar
-
Jättetråkigt, tyvärr är altum hyperkänsliga mot vad som ibland kallas diskuspest. Förloppet är också rasande snabbt så det är svårt o hinna med.
Så skall man sätt till nya dyra fiskar till sin grupp så är karantän ett måste.Kommentar
Kommentar