Altum dålig!
Kollaps
X
-
-
Vad är det för diskus dvs ursprungligen o hur länge har de gått i svenskt vatten?Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Men ta ur firren ur akvariet och ner i ett karantänkar!Senast redigerad av Wilhelm; 06 July 2012, 22:06.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Andningen på just det här exemplaret är häftigare. De andra kniper ihop fenorna. Matade ikväll. Alla utom den sjuke käkade ordentligt. Den sjuke tog en munsbit som den också svalde. Inga andra fiskar visar några symptom. Inte heller peru-altumen.
Det var denna tråd (från inlägg 28 )jag tänkte på. Lite långsökt och behöver inte vara detta! Har ju altum från denna kull /sändning och de är hur friska som helst! Peppar peppar!
Men ta ur firren ur akvariet och ner i ett karantänkar!
//KajKommentar
-
Håller tummarna att så inte är fallet! Har du isolerat sjuklingen?mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
-
Som övriga säger så hade jag tagit över den till ett annat kar. Gjort ett större vattenbyte i 900 karet o haft koll på de övriga fiskarn.
Den sjuka hade jag behandlat med PP dvs kaliumpermanganat.
Stamlösning är 3 gram på 1,5 liter vatten Av denna häller du 1 dl per 100 litervatten och väntar tills det blivit klart igen, byt då allt igen.Kommentar
-
Nej, inte än. Men jag ska skaffa en burk i morgon fm och slänga över honom i det.
Som övriga säger så hade jag tagit över den till ett annat kar. Gjort ett större vattenbyte i 900 karet o haft koll på de övriga fiskarn.
Den sjuka hade jag behandlat med PP dvs kaliumpermanganat.
Stamlösning är 3 gram på 1,5 liter vatten Av denna häller du 1 dl per 100 litervatten och väntar tills det blivit klart igen, byt då allt igen.
//KajKommentar
-
Sänker man pH till 4.5 kan man få död på många parasiter på fiskar från Amazonas.Kommentar
-
Kommentar
-
Apoteken slutade tydligen att sälja det för 10 år sedan!
Här finns/fanns det i alla fall
Förmodligen finns det i de större färgaffärerna. Annars så vet KajP var man får tag i det.
Synd att du bor så långt bort , annars hade du kunnat låna ett akvarium av mig!mvh Wilhelm
-
Apoteken slutade tydligen att sälja det för 10 år sedan!
Här finns/fanns det i alla fall
Förmodligen finns det i de större färgaffärerna. Annars så vet KajP var man får tag i det.
Synd att du bor så långt bort , annars hade du kunnat låna ett akvarium av mig!
Såg också att det var länge sedan man slutade sälja det på apoteken. Tydligen kan man tillverka explosiva ämnen ganska lätt med det där. Läste någonstans att K-Rauta har det på hyllan dock. Åker dit i morgon fm.
//KajKommentar
-
Butiker som har bra sortiment för dammfisk har det http://www.emges.se/prestashop/categ...id_category=50
Och så klart skall man inte måla fan på väggen men symtomen påminner om de som uppstår vid chilodonella angrepp och då kan det vara bra o var förberedd.
Diskus kan ibland bära med sig en cilliat som heter Chilodonella. Iofs brukar inte Stenkers fisk vara kända för det men har de en gång varit utsatta så kan de vara bärare. Chilodonella startar ofta med att angripa gälarna och en area mellan huvud o ryggfena. Fisken får snabbare andning, trycker högre upp i karet och har ihopdragna fenor. Vid kraftiga angrepp så blir slemhuden mjölkig.
Problemet är att den är svårbehandlad då den kan kapsla in sig i slemhuden under längre perioder i väntan på gynnsammare förhållanden.Kommentar
-
Butiker som har bra sortiment för dammfisk har det http://www.emges.se/prestashop/categ...id_category=50
Och så klart skall man inte måla fan på väggen men symtomen påminner om de som uppstår vid chilodonella angrepp och då kan det vara bra o var förberedd.
Diskus kan ibland bära med sig en cilliat som heter Chilodonella. Iofs brukar inte Stenkers fisk vara kända för det men har de en gång varit utsatta så kan de vara bärare. Chilodonella startar ofta med att angripa gälarna och en area mellan huvud o ryggfena. Fisken får snabbare andning, trycker högre upp i karet och har ihopdragna fenor. Vid kraftiga angrepp så blir slemhuden mjölkig.
Problemet är att den är svårbehandlad då den kan kapsla in sig i slemhuden under längre perioder i väntan på gynnsammare förhållanden.
//KajKommentar
Kommentar