Altum dålig!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Ursprungligen postat av Thommy
    Hej har du värmare i akvariet liknar brännskada det fick jag i bland på mina scalare.innan ja satte skydd över,å dom som råkade ut för det blev lite konstiga några dagar.
    Ja, jag har värmare. Skulle kunna vara det - om det inte hade varit för att fler nu är lite hängiga.
    Jag får se nu med salt och vattenbyten. Annars blir det medicinering i separat balja.

//Kaj

Kommentar

• kaj.p
      Användare
      • April 2002
      • 2294

Vad är det för diskus dvs ursprungligen o hur länge har de gått i svenskt vatten?
      Diskussällskapet
      www.diskusforum.se

Kommentar

• Kajjjan
        NCS Medlem
        • June 2008
        • 1882

Ursprungligen postat av kaj.p
        Vad är det för diskus dvs ursprungligen o hur länge har de gått i svenskt vatten?
        Stendker Alenquer. Har säkert gått hos Lasse i Sandby ett bra tag, tror ju jag.

//Kaj

Kommentar

• kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

Ok hur är andningen o vad visar de andra för symtom?
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Har för mig att det skrivits om något liknande här på forumet förra året. Ska kolla om jag hittar det ikväll.
            Det var denna tråd (från inlägg 28 )jag tänkte på. Lite långsökt och behöver inte vara detta! Har ju altum från denna kull /sändning och de är hur friska som helst! Peppar peppar!
            Men ta ur firren ur akvariet och ner i ett karantänkar!
            Senast redigerad av Wilhelm; 06 July 2012, 22:06.
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kajjjan
              NCS Medlem
              • June 2008
              • 1882

Ok hur är andningen o vad visar de andra för symtom?
              Andningen på just det här exemplaret är häftigare. De andra kniper ihop fenorna. Matade ikväll. Alla utom den sjuke käkade ordentligt. Den sjuke tog en munsbit som den också svalde. Inga andra fiskar visar några symptom. Inte heller peru-altumen.

Det var denna tråd (från inlägg 28 )jag tänkte på. Lite långsökt och behöver inte vara detta! Har ju altum från denna kull /sändning och de är hur friska som helst! Peppar peppar!
              Men ta ur firren ur akvariet och ner i ett karantänkar!
              Läser jag beskrivningen så skulle jag kunna säga att det är precis vad som händer, men inte så snabbt förlopp.

//Kaj

Kommentar

• Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

Håller tummarna att så inte är fallet! Har du isolerat sjuklingen?
                mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• kaj.p
                  Användare
                  • April 2002
                  • 2294

Som övriga säger så hade jag tagit över den till ett annat kar. Gjort ett större vattenbyte i 900 karet o haft koll på de övriga fiskarn.
                  Den sjuka hade jag behandlat med PP dvs kaliumpermanganat.
                  Stamlösning är 3 gram på 1,5 liter vatten Av denna häller du 1 dl per 100 litervatten och väntar tills det blivit klart igen, byt då allt igen.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

Kommentar

• Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • June 2008
                    • 1882

Håller tummarna att så inte är fallet! Har du isolerat sjuklingen?
                    Nej, inte än. Men jag ska skaffa en burk i morgon fm och slänga över honom i det.

Som övriga säger så hade jag tagit över den till ett annat kar. Gjort ett större vattenbyte i 900 karet o haft koll på de övriga fiskarn.
                    Den sjuka hade jag behandlat med PP dvs kaliumpermanganat.
                    Stamlösning är 3 gram på 1,5 liter vatten Av denna häller du 1 dl per 100 litervatten och väntar tills det blivit klart igen, byt då allt igen.
                    Ja, det blir till att gå till apoteket i morgon fm då. Plus att jag får hitta ett kar för en billig peng snabbt.Tack för instruktionerna kaj.p!

//Kaj

Kommentar

• endymion

Ursprungligen postat av Kajjjan
                      Nej, inte än. Men jag ska skaffa en burk i morgon fm och slänga över honom i det.

Ja, det blir till att gå till apoteket i morgon fm då. Plus att jag får hitta ett kar för en billig peng snabbt.Tack för instruktionerna kaj.p!

//Kaj
                      Apoteken har inga kemikalier.

Sänker man pH till 4.5 kan man få död på många parasiter på fiskar från Amazonas.

Kommentar

• Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • June 2008
                        • 1882

Ursprungligen postat av endymion
                        Apoteken har inga kemikalier.

Sänker man pH till 4.5 kan man få död på många parasiter på fiskar från Amazonas.
                        Läste på nätet att man kunde köpa det där eftersom det används inom behandling av bl a svampinfektioner.

Var köper man det annars?

//Kaj

Kommentar

• Wilhelm
                          Användare
                          • April 2002
                          • 9122

Apoteken slutade tydligen att sälja det för 10 år sedan!
                          Här finns/fanns det i alla fall
                          Förmodligen finns det i de större färgaffärerna. Annars så vet KajP var man får tag i det.
                          Synd att du bor så långt bort , annars hade du kunnat låna ett akvarium av mig!
                          mvh Wilhelm

Kommentar

• Kajjjan
                            NCS Medlem
                            • June 2008
                            • 1882

Apoteken slutade tydligen att sälja det för 10 år sedan!
                            Här finns/fanns det i alla fall
                            Förmodligen finns det i de större färgaffärerna. Annars så vet KajP var man får tag i det.
                            Synd att du bor så långt bort , annars hade du kunnat låna ett akvarium av mig!
                            Tack Wilhelm! Men nu får jag ju ett tredje kar som jag kanske kan ha till annat senare.....jaggayngel kanske?
                            Såg också att det var länge sedan man slutade sälja det på apoteken. Tydligen kan man tillverka explosiva ämnen ganska lätt med det där. Läste någonstans att K-Rauta har det på hyllan dock. Åker dit i morgon fm.

//Kaj

Kommentar

• kaj.p
                              Användare
                              • April 2002
                              • 2294

Butiker som har bra sortiment för dammfisk har det http://www.emges.se/prestashop/categ...id_category=50
                              Och så klart skall man inte måla fan på väggen men symtomen påminner om de som uppstår vid chilodonella angrepp och då kan det vara bra o var förberedd.
                              Diskus kan ibland bära med sig en cilliat som heter Chilodonella. Iofs brukar inte Stenkers fisk vara kända för det men har de en gång varit utsatta så kan de vara bärare. Chilodonella startar ofta med att angripa gälarna och en area mellan huvud o ryggfena. Fisken får snabbare andning, trycker högre upp i karet och har ihopdragna fenor. Vid kraftiga angrepp så blir slemhuden mjölkig.
                              Problemet är att den är svårbehandlad då den kan kapsla in sig i slemhuden under längre perioder i väntan på gynnsammare förhållanden.
                              Diskussällskapet
                              www.diskusforum.se

Kommentar

• Kajjjan
                                NCS Medlem
                                • June 2008
                                • 1882

Butiker som har bra sortiment för dammfisk har det http://www.emges.se/prestashop/categ...id_category=50
                                Och så klart skall man inte måla fan på väggen men symtomen påminner om de som uppstår vid chilodonella angrepp och då kan det vara bra o var förberedd.
                                Diskus kan ibland bära med sig en cilliat som heter Chilodonella. Iofs brukar inte Stenkers fisk vara kända för det men har de en gång varit utsatta så kan de vara bärare. Chilodonella startar ofta med att angripa gälarna och en area mellan huvud o ryggfena. Fisken får snabbare andning, trycker högre upp i karet och har ihopdragna fenor. Vid kraftiga angrepp så blir slemhuden mjölkig.
                                Problemet är att den är svårbehandlad då den kan kapsla in sig i slemhuden under längre perioder i väntan på gynnsammare förhållanden.
                                Din beskrivning stämmer ju tyvärr ganska bra, bortsett från att den inte trycker högre upp i karet. Den går tillsammans med de andra och när det vankas käk är den ju inte lika entusiastisk men den hänger med och den tar något men hugger inte in med den frenesi som de andra visar.

//Kaj

Kommentar

Arbetssätt...