Labeotropheus trewavasae + vad

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

Labeotropheus trewavasae + vad

I väntan på att hitta fler Labeotropheus trewavasae så tänkte jag ta och hitta nästa art/arter.
    Jag hittar massor jag vill ha men vill begränsa mig till 2 alt 3 arter så jag önskar lite tipps på passande arter.
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Någon Protomelas kanske?
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Mikael W
      NCS Medlem

• August 2002
      • 8621

L. trewavasae är kraftigt aggressiv. Vilken färg har du, skulle t.ex. rödzebra vara ett bra komplement?
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
        NCS Medlem

• August 2002
        • 8621

Var det i 540:an du tänkte ha dem? Då går det bra med rödzebra eller någon annan större mbuna (beroende som sagt på färgen på trewavasaen då).
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Gäst

aa dom ska va i 540L och hanen jag har är blå med röd/orange fena (red-top kanske det heter)

Kommentar

• Gäst

har det nån betydelse om man blandar mina med andra färger av samma art för jag har bara hittat OB än

Kommentar

• Gäst

Skulle det va dumt av mig att tillsätta några golden för jag har hittat en som ett par hundra meter ifrån mig som har massa yngel.

Kommentar

• Mikael W
                NCS Medlem

• August 2002
                • 8621

1 och 3. Då blir golden ju en ganska bra kontrast.
                Men bara 2 trewavasae i en 540a låter som upplagt för dråp. Du borde ha 10 minst.

2. Ja. Blanda inte olika geografiska raser/fångstplatser. Inom redtop finns det blå hannar, MC-hannar, bruna honor, OB-honor och orange honor, du kan ha alla dessa bara de är redtop.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Erik Österlund
                  Användare
                  • January 2005
                  • 3788

Om jag skulle ge ett råd så är det att du väljer fisk som du vill ha. Kolla i artregistret här på ciklid och hittar du något intressant är det bara att fråga om den passar.

Eftersom du har valt L. Trewavasae nu så tycker jag att du ska köra på Mbuna. Mbuna har en tendens att vara lite stökiga, en del mer (L. Trewavasae) andra mindre (golden).

Mitt råd är att du väljer 3-4 arter till ditt 540 L, och välj fiskar du gillar redan från början för det är lätt att man hittar fler och fler arter man vill ha och det slutar med "fisksoppa". Akvariumet blir inte som man tänkt sig utan bara en plottrig röra av olika fiskar i olika färger.

Du har ju redan en blå fisk, skaffa fler av samma art. 8-10 st kan vara lagom.

Sen kan du komplettera med Labidochromis caeruleus (golden) för att få något gult om du vill ha det för att det är enkelt att få tag på.

Kolla in Pseudotropheus saulosi så får du hanar i svart/blått och gula honor (då tar du bort golden från listan)

Labidochromis sp. "hongi" kan vara ett alternativ också. Finns som "superröd" så får du in något rött i burken också.

En annan röd klassiker är Metriaclima estherae .

Aulonocara "fire fish" som inte finns naturlig i sjön brukar klara lite tuffare sällskap.

Så där har du lite att titta på, bara att välja och vraka. De som jag har föreslagit brukar inte vara några problem att få tag på. Lycka till

Kommentar

• Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

Glömde en grej. Lämpligt antal firrar i ditt 540 L tycker jag är ca 40 st.

Du kan ju välja en större grupp av en art och färre av de andra.

Aggressionerna fiskarna emellan minskar ju fler individer som de kan sprida den på.

Kommentar

• Gäst

Tack för dessa svar.
                      Ska kika på de alternativ jag fått.

Honan tuggade när jag hämtade dom men spottade sina yngel efter flytten och dom små krabaterna ligger i en yngrlbur nu (9st).
                      Dom kommer nog va frisimmande vilken dag som helst nu.
                      Hur länge bör jag ha dom i buren? Kan jag släppa dom när dom simmar fritt?

Kommentar

• Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

Ursprungligen postat av maolka
                        Tack för dessa svar.
                        Ska kika på de alternativ jag fått.

Honan tuggade när jag hämtade dom men spottade sina yngel efter flytten och dom små krabaterna ligger i en yngrlbur nu (9st).
                        Dom kommer nog va frisimmande vilken dag som helst nu.
                        Hur länge bör jag ha dom i buren? Kan jag släppa dom när dom simmar fritt?
                        Du kan inte släppa i ynglena med föräldrarna, de finns stor risk att dete blir foder av dom.

Antingen flyttar du dom till ett eget akvarium eller också låter du dom gå kvar när du flyttar föräldrarna till 540 L. Efter att gulesäcken är borta så matar du ynglen 4-5 ggr/dag med ett foder med högt proteininnehåll, t ex NLS Grow. En bra vattenkvalitet är viktigt byt därför vatten oftare än "normalt". Beroende på hur stor burk du har så byt vatten 1 - 2 ggr/vecka, hade det varit mer yngel hade jag bytt oftare men nu är det bara 10 st så det blir inte jättehög belastning på burken.

När ynglena är 3-4 cm kan du slänga över dom i 540 L hos föräldrarna om det är det du har tänkt dig.

Kommentar

• johho
                          NCS Medlem

• March 2007
                          • 1825

Åh, trews, synd att sambon har lite för litet kar för dem, jag älskar denna malawiciklid, nästan den enda jag gillar

Kommentar

• Erik Österlund
                            Användare
                            • January 2005
                            • 3788

Ursprungligen postat av johho
                            Åh, trews, synd att sambon har lite för litet kar för dem, jag älskar denna malawiciklid, nästan den enda jag gillar
                            Finns alltid plats för en burk till, gäller bara att prioritera rätt

Kommentar

• Gäst

Finns alltid plats för fler burkar. Sambon börjar bli galen då jag nu har 4 st med fisk i och en tom. Som tur är så har vi gjort slut och hon flyttar väl förhoppningsvis snart. Då blir det säkert nått till. Ska väl avveckla alla småbrukar och satsa på större.

Kommentar

Arbetssätt...