Det är ju väldigt kul att ha ett tomt stort kar stående. Man får möjlighet att undersöka möjligheterna som finns. Jag har gjort det tidigare med mitt 900-liters och nu var det dags för 840-litarn där jag hade malawi. Medan jag fortfarande hade malawin tänkte jag bara göra ett enkelt byte, ut med malawin och i med tropheus. Men sen dök Robins Parachromis managuensis upp i tråden CA-bilder. Smack! Nu var det CA som gällde! Men sen tänkte jag att det skulle vara mer kul att ha växter, ett stim tetror etc tillsammans med någon ciklidart. Det var då jag började titta på Västafrika. Smack igen! Bilden av ett gäng röd juvelciklid ( Hemichromis lifalili ) tillsammans med ett stim kongotetra och lite andra dvärgciklider i ett kar med växter var det jag ville ha. Jaguarcikliden Parachromis managuensis kan man ju absolut inte ha i ett kar med växter enligt artregistret. När jag nämnde det hade en del invändningar och menade på att det kan man visst, bara inte precis där de väljer sin lekplats.
Nåväl, det är ju ingen brådska att bestämma detta. Jag har ju dessutom ett litet problem att lösa i mitt andra kar så jag åkte upp till Lasse i Södra Sandby för lite råd. Där får jag då syn på de fyra jaguarcikliderna som jag såg förra veckan men som vi inte kunde könsbestämma. Nu var det lättare för de två som jag trodde var ett par lekte! Smack än en gång!
Så nu är jag ägare till ett par Parachromis managuensis , dvs Jaguarciklider! Jag köpte dessutom på mig en massa anubias och fina vallisneria gigantea. Ny sand/grus likaså. Den vita krossade flintan ska ut (någon som vill ha gratis?). Fiskarna har jag inte tagit hem ännu. Jag vill göra färdigt karet först. Men i nästa vecka någon gång.
Blir väl en ny tråd av det här...
//Kaj
Nåväl, det är ju ingen brådska att bestämma detta. Jag har ju dessutom ett litet problem att lösa i mitt andra kar så jag åkte upp till Lasse i Södra Sandby för lite råd. Där får jag då syn på de fyra jaguarcikliderna som jag såg förra veckan men som vi inte kunde könsbestämma. Nu var det lättare för de två som jag trodde var ett par lekte! Smack än en gång!
Så nu är jag ägare till ett par Parachromis managuensis , dvs Jaguarciklider! Jag köpte dessutom på mig en massa anubias och fina vallisneria gigantea. Ny sand/grus likaså. Den vita krossade flintan ska ut (någon som vill ha gratis?). Fiskarna har jag inte tagit hem ännu. Jag vill göra färdigt karet först. Men i nästa vecka någon gång.
Blir väl en ny tråd av det här...
//Kaj
Kommentar