Någon som kör Västafrikansk biotop?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Det är ju väldigt kul att ha ett tomt stort kar stående. Man får möjlighet att undersöka möjligheterna som finns. Jag har gjort det tidigare med mitt 900-liters och nu var det dags för 840-litarn där jag hade malawi. Medan jag fortfarande hade malawin tänkte jag bara göra ett enkelt byte, ut med malawin och i med tropheus. Men sen dök Robins Parachromis managuensis upp i tråden CA-bilder. Smack! Nu var det CA som gällde! Men sen tänkte jag att det skulle vara mer kul att ha växter, ett stim tetror etc tillsammans med någon ciklidart. Det var då jag började titta på Västafrika. Smack igen! Bilden av ett gäng röd juvelciklid ( Hemichromis lifalili ) tillsammans med ett stim kongotetra och lite andra dvärgciklider i ett kar med växter var det jag ville ha. Jaguarcikliden Parachromis managuensis kan man ju absolut inte ha i ett kar med växter enligt artregistret. När jag nämnde det hade en del invändningar och menade på att det kan man visst, bara inte precis där de väljer sin lekplats.
    Nåväl, det är ju ingen brådska att bestämma detta. Jag har ju dessutom ett litet problem att lösa i mitt andra kar så jag åkte upp till Lasse i Södra Sandby för lite råd. Där får jag då syn på de fyra jaguarcikliderna som jag såg förra veckan men som vi inte kunde könsbestämma. Nu var det lättare för de två som jag trodde var ett par lekte! Smack än en gång!
    Så nu är jag ägare till ett par Parachromis managuensis , dvs Jaguarciklider! Jag köpte dessutom på mig en massa anubias och fina vallisneria gigantea. Ny sand/grus likaså. Den vita krossade flintan ska ut (någon som vill ha gratis?). Fiskarna har jag inte tagit hem ännu. Jag vill göra färdigt karet först. Men i nästa vecka någon gång.
    Blir väl en ny tråd av det här...

//Kaj

Kommentar

• RobinH
      Användare
      • August 2008
      • 2150

Grattis Kajjan till ett mycket bra val av fisk
      , vad har du mer tänkt att ha i karet med jaggorna?
      Ska bli kul att följa din jagga tråd
      CA

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9122

Välkommen Kaj till jaguarklubben! Man blir lätt "biten" av dessa underbara djur!
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kajjjan
          NCS Medlem
          • June 2008
          • 1882

Ursprungligen postat av RobinH
          Grattis Kajjan till ett mycket bra val av fisk
          , vad har du mer tänkt att ha i karet med jaggorna?
          Ska bli kul att följa din jagga tråd
          Tack!
          Det blir absolut ett par Hypsophrys nematopus . Vill även gärna ha Parachromis loisellei , om nu det funkar med jaggorna? Annars några Amatitlania nigrofasciata . Inget mer. Beror lite på hur jag får till inredningen i karet. Letar efter någon stor rot - både Lasse i Sanby och Zoogiganten har några rejäla sådana. Tror jag kanske tar ut alla RockZolid River modulerna - vi får se.
          Men jag vill inte ha för mycket fisk i alla fall.
          Har du några bra förslag eller tips om var jag kan hitta fina medpassagerare så få du gärna meddela mig - du har bra koll har jag förstått.

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
            NCS Medlem
            • June 2008
            • 1882

Ursprungligen postat av Wilhelm
            Välkommen Kaj till jaguarklubben! Man blir lätt "biten" av dessa underbara djur!
            Ooops! Tur du inte la näsan i blöt i alla fall...

//Kaj

Kommentar

• Wilhelm
              Användare
              • April 2002
              • 9122

Ja, man får inte stoppa ner något i vattnet när de leker o har yngel! I varje fall inte när de är 30cm stora!
              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Kajjjan
                NCS Medlem
                • June 2008
                • 1882

Ursprungligen postat av Wilhelm
                Ja, man får inte stoppa ner något i vattnet när de leker o har yngel! I varje fall inte när de är 30cm stora!

//Kaj

Kommentar

• RobinH
                  Användare
                  • August 2008
                  • 2150

Ursprungligen postat av Kajjjan
                  Tack!
                  Det blir absolut ett par Hypsophrys nematopus . Vill även gärna ha Parachromis loisellei , om nu det funkar med jaggorna? Annars några Amatitlania nigrofasciata . Inget mer. Beror lite på hur jag får till inredningen i karet. Letar efter någon stor rot - både Lasse i Sanby och Zoogiganten har några rejäla sådana. Tror jag kanske tar ut alla RockZolid River modulerna - vi får se.
                  Men jag vill inte ha för mycket fisk i alla fall.
                  Har du några bra förslag eller tips om var jag kan hitta fina medpassagerare så få du gärna meddela mig - du har bra koll har jag förstått.

//Kaj
                  Om du hittar Hypsophrys nematopus i sverige så hade jag oxå varit intresserad av några, Uniamti hade dom tidigare vet jag men jag har inte sett några i sverige.
                  Att ha managuense med loisellei medför kanske risken att loisellein inte kommer till sin fulla rätt, men jag har ingen erfarenhet av det själv som jag har nämt tidigare i en annan tråd så är detta första gången jag har managuense nu och dom fungerar klockrent med citrinellum paret dom går med, just nu så har dom delat av karet i 2 revir och trotts att jaggorna är mer än dubbelt så stora så vågar dom sig inte in på citrinellumens revir nu när dom har lekt.
                  Kanske hade Cichlasoma salvini varit ett alternativ? annars kan du ju pröva dig fram om det funkar med loisellei.
                  CA

Kommentar

• Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • June 2008
                    • 1882

Om du hittar Hypsophrys nematopus i sverige så hade jag oxå varit intresserad av några, Uniamti hade dom tidigare vet jag men jag har inte sett några i sverige.
                    Att ha managuense med loisellei medför kanske risken att loisellein inte kommer till sin fulla rätt, men jag har ingen erfarenhet av det själv som jag har nämt tidigare i en annan tråd så är detta första gången jag har managuense nu och dom fungerar klockrent med citrinellum paret dom går med, just nu så har dom delat av karet i 2 revir och trotts att jaggorna är mer än dubbelt så stora så vågar dom sig inte in på citrinellumens revir nu när dom har lekt.
                    Kanske hade Cichlasoma salvini varit ett alternativ? annars kan du ju pröva dig fram om det funkar med loisellei.
                    Det blev lite fel där... Hypsophrys nicaraguensis skulle det vara så klart! Den är ju dessutom lite lättare att få tag på. Cichlasoma salvini kan ju vara ett alternativ. Vi får se vad jag kan få tag på.

//Kaj

Kommentar

• endymion

Fanns mängder Hypsophrys nematopus i Nol sist jag var där.

Kommentar

• RobinH
                        Användare
                        • August 2008
                        • 2150

Ursprungligen postat av endymion
                        Fanns mängder Hypsophrys nematopus i Nol sist jag var där.
                        Okej det låter ju bra tack för tipset!
                        CA

Kommentar

Arbetssätt...