Någon som kör Västafrikansk biotop?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Någon som kör Västafrikansk biotop?

Sitter med ett 840 liters kar utan fisk (förutom 2 Ancistrusar, men de räknas liksom inte) och är inte helt på det klara med vad jag ska göra med det ännu. Och de som läst några av mina andra trådar vet att jag kan ha lite svårt att besluta mig om vilken inriktning jag ska ta.
    Tidigare, när jag hade en liknande situation med mitt 900, bad jag om råd och tips och jag drog t o m igång en gallupundersökning. Nu blev det ju ett SA-kar med Altum/Discus som huvudattraktionerna. Men jag fick ju en del andra råd och tips som kittlade lite i inspirationsnerven och just nu väger jag två olika biotoper mot varandra.
    Det ena är en CA med Parachromis managuensis som huvudnumret.
    Och det andra är en västafrikabiotop kanske 10 Hemichromis lifalili , lite olika Pelvicachromis pulcher , några Steatocranus casuarius och en svärm Kongotetror i en stenig men växtrik miljö.

Jag gillar verkligen Jaguarcikliden, det gör jag. Det finns verkligt fina medinvånare att välja på: Hypsophrys nicaraguensis , Amphilophus citrinellus (kanske?), Amatitlania nigrofasciata .
    Men jag gillar verkligen tanken på ett västafrika-kar också. Då kan jag ju ha lite mer växter och det tilltalar mig.

När jag söker runt på nätet är det inte så lätt att hitta bilder på västafrikanska biotoper eller trådar där folk kör den inriktningen. Och jag kan förstå varför på ett sätt - det finns inte så många ciklidarter att tillgå - men jag tror det kan bli hur fint som helst.

Är det någon här på forumet som kör en ren västafrikansk biotop?

//Kaj
  • Ciklid_Martin
    Användare
    • May 2011
    • 136

Chromidotilapia guntheri har ett roligt beteende. En kompis kör dessa i ett 540l burk och de är snarare mörk gröna med nästan självlysande teckning runt käkpartiet.
    sigpic

Kommentar

• Kajjjan
      NCS Medlem
      • June 2008
      • 1882

Ursprungligen postat av Ciklid_Martin
      Chromidotilapia guntheri har ett roligt beteende. En kompis kör dessa i ett 540l burk och de är snarare mörk gröna med nästan självlysande teckning runt käkpartiet.
      Bra tips! Jag har sett att man har dem på Akvarielagret...ska dit imorgon innan jag reser hem för semestern...vi får se...hmmm. Men, nu ska jag inte förhasta mig - jag har inte droppat CA.

//Kaj

Kommentar

• endymion

Jag fick tag på Congochromis sabinae för ett tag sedan. En fisk som borde finnas i fler affärer. Men det är en dvärgciklid ...... en sjukt snygg sådan.

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Toppen Albin det kan bli en storsäljare. Riktigt stilig firre helt klart.

Odla odla odla!!
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• Cichlid-Power
            Användare
            • November 2006
            • 253

Ursprungligen postat av Kajjjan
            Sitter med ett 840 liters kar utan fisk (förutom 2 Ancistrusar, men de räknas liksom inte) och är inte helt på det klara med vad jag ska göra med det ännu. Och de som läst några av mina andra trådar vet att jag kan ha lite svårt att besluta mig om vilken inriktning jag ska ta.
            Tidigare, när jag hade en liknande situation med mitt 900, bad jag om råd och tips och jag drog t o m igång en gallupundersökning. Nu blev det ju ett SA-kar med Altum/Discus som huvudattraktionerna. Men jag fick ju en del andra råd och tips som kittlade lite i inspirationsnerven och just nu väger jag två olika biotoper mot varandra.
            Det ena är en CA med Parachromis managuensis som huvudnumret.
            Och det andra är en västafrikabiotop kanske 10 Hemichromis lifalili , lite olika Pelvicachromis pulcher , några Steatocranus casuarius och en svärm Kongotetror i en stenig men växtrik miljö.

Jag gillar verkligen Jaguarcikliden, det gör jag. Det finns verkligt fina medinvånare att välja på: Hypsophrys nicaraguensis , Amphilophus citrinellus (kanske?), Amatitlania nigrofasciata .
            Men jag gillar verkligen tanken på ett västafrika-kar också. Då kan jag ju ha lite mer växter och det tilltalar mig.

När jag söker runt på nätet är det inte så lätt att hitta bilder på västafrikanska biotoper eller trådar där folk kör den inriktningen. Och jag kan förstå varför på ett sätt - det finns inte så många ciklidarter att tillgå - men jag tror det kan bli hur fint som helst.

Är det någon här på forumet som kör en ren västafrikansk biotop?

//Kaj

Hei Kaj, ja da får jeg vel trå til igjen!! Jeg kjører jo med flere Vestafrikanere og mine biotoper skiller seg ikke mye fra Sydamerikanske biotoper. Du kan vel besøke min hjemmeside og se på Vestafrikanere. Men, en ting vil jeg ikke anbefale deg, 10 stk Hemichromis !!! Det blir et helvete mot de andre fisk du velger, det blir jaging og finnespising og de ender opp død. Jeg har hatt bl.a. mange forskjellige Hemichromiser og gemyttet skiller ikke stort. Men ta en titt på min Vestafrikanske side og kom igjen.
            Min hjemmeside er cichlid-power.com og velg Vestafrika.

Cichlid-Power

Kommentar

• Kajjjan
              NCS Medlem
              • June 2008
              • 1882

Ursprungligen postat av endymion
              Jag fick tag på Congochromis sabinae för ett tag sedan. En fisk som borde finnas i fler affärer. Men det är en dvärgciklid ...... en sjukt snygg sådan.
              Ja, riktigt snygg!!!

//Kaj

Kommentar

• Kajjjan
                NCS Medlem
                • June 2008
                • 1882

Ursprungligen postat av Cichlid-Power

Hei Kaj, ja da får jeg vel trå til igjen!! Jeg kjører jo med flere Vestafrikanere og mine biotoper skiller seg ikke mye fra Sydamerikanske biotoper. Du kan vel besøke min hjemmeside og se på Vestafrikanere. Men, en ting vil jeg ikke anbefale deg, 10 stk Hemichromis !!! Det blir et helvete mot de andre fisk du velger, det blir jaging og finnespising og de ender opp død. Jeg har hatt bl.a. mange forskjellige Hemichromiser og gemyttet skiller ikke stort. Men ta en titt på min Vestafrikanske side og kom igjen.
                Min hjemmeside er cichlid-power.com og velg Vestafrika.

Cichlid-Power
                Ok, Cichlid-Power, jag ska ta en titt på din hemsida i eftermiddag när jag sitter på tåget och har lite mer tid.
                Betyder ditt inlägg att du helt avråder från Hemichromis eller var det antalet?
                Jag försöker att se lite estetiskt på mina akvarier. Vill gärna att de ska locka folk att titta mera. Därför var tanken att ha ett gäng röda Hemichromis som "eyecatchers" tillsammans med ett stom Kongotetra och som jag sen kompletterar med annan fisk.
                Tror du man kan ha enbart 10 Hemichromis och 30-40 kongotetror? Eller är 10 Hemichromis dömt att misslyckas? Det kommer att finnas väldigt många gömställen och vrår.
                //Kaj

Kommentar

• aejohansson
                  Användare
                  • May 2011
                  • 432

CA, helt klart!

Kommentar

• Kajjjan
                    NCS Medlem
                    • June 2008
                    • 1882

Ursprungligen postat av aejohansson
                    CA, helt klart!
                    Men jag vill ha växter också...så det blir svårt om jag ska tro artbeskrivningarna...

//Kaj

Kommentar

• RobinH
                      Användare
                      • August 2008
                      • 2150

Men jag vill ha växter också...så det blir svårt om jag ska tro artbeskrivningarna...

//Kaj
                      Det beror ju på vad du vill ha för arter!
                      Jag har växter i nästan alla mina CA kar för tillfälligt och det går bra, man ska bara se till att förankra rötterna med typ en sten eller något så dom inte blir upp grävda vid lek.
                      Sen finns det ju centralare som käkar växter oxå men om du skulle ha jaggor som du skrev tidigare så är det ju inga problem med växter!
                      CA

Kommentar

• Kajjjan
                        NCS Medlem
                        • June 2008
                        • 1882

Ja, det är ju jaggor som skulle ha huvudrollen i så fall. Men om det är som du säger bör vi ändra i artregistret för där står: Inga växter fungerar - de blir sönderbitna.
                        Det jag tänkt mig växtväg är Anubias och kanske några stora Cryptocoryne
                        crispatula.

//Kaj

Kommentar

• RobinH
                          Användare
                          • August 2008
                          • 2150

Ja, det är ju jaggor som skulle ha huvudrollen i så fall. Men om det är som du säger bör vi ändra i artregistret för där står: Inga växter fungerar - de blir sönderbitna.
                          crispatula.

//Kaj
                          Ja jag vet inte varför det står så i artregistret, det står på dom flesta CA och det bygger på det det dåliga ryktet att dom är bökiga och aggressiva och käkar upp alla väter osv. visst stämmer det till viss del men du såg ju att jag har cryptocoryne hos mina jaggor och citrinellum och det går super bra så länge man förankrar rötterna med någon sten ovanpå eller liknande.
                          CA

Kommentar

• Cichlid-Power
                            Användare
                            • November 2006
                            • 253

Ok, Cichlid-Power, jag ska ta en titt på din hemsida i eftermiddag när jag sitter på tåget och har lite mer tid.
                            Betyder ditt inlägg att du helt avråder från Hemichromis eller var det antalet?
                            Jag försöker att se lite estetiskt på mina akvarier. Vill gärna att de ska locka folk att titta mera. Därför var tanken att ha ett gäng röda Hemichromis som "eyecatchers" tillsammans med ett stom Kongotetra och som jag sen kompletterar med annan fisk.
                            Tror du man kan ha enbart 10 Hemichromis och 30-40 kongotetror? Eller är 10 Hemichromis dömt att misslyckas? Det kommer att finnas väldigt många gömställen och vrår.
                            //Kaj
                            Hei Kaj, Hemichromis artene er flotte, men veldig aggressive, så jeg vil nok ha et spesialakvarium om du fortsatt ønsker de. Det blir mye bråk i et selskapsakvarium der Hemichromiser inngår, og de leker stadig vekk og da er det full rulle.

Cichlid-Power

Kommentar

• Rivulatus
                              Användare
                              • December 2002
                              • 811

crispatula.

//Kaj
                              Jaggor kan slita sönder/flytta växter vid lekplatsen. Men annars rör dom inte växter nämnvärt. De växter du nämnde funkar till alla CA nästan. Problemet mest jag märkt med CA och växter är att växten ska palla de höga näringssvängningarna med stora fiskar som man skulle ha i vilket kar som helst med stor fisk i princip. Har fått bra resultat med crinnum, javaormbunke, vallisneria, cryptocoryne tillsammans med stora CA genom åren. Finns säkert fler släkten som funkar
                              SA:

Geophagus brasiliensis "Rio Sao Fransisco"
                              Caquetaia myersi "Rio Ortequaza"

Kommentar

Arbetssätt...