Ny Layout på ciklid.orgs framsida

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Det jag skulle vilja få till på framsidan är att den akrtivitet vi har på siten syns och lockar in läsaren till ett steg närmare innehållet.

Saker som idag är meningslösa på grund av avsaknad av uppvisning av vad som händer:
    Album: Det märks ingenstans om någon lägger tillen bild eller kommenterar en bild
    Mina Akvarium: Ingen märker om man gör nåt. Samt man kan bara lägga till en bild. Multipla bilder och synlighet när något ändras
    Min arter: Bra funktion som kan bli bättre om man tillåter användaren att ladda upp mängder av egna bilder av arten som syns i artregistret antingen direkt under officiella artbilderna (Medlemmarnas bilder på arten) eller via medlemslänken som finns idag för de medlemmar som har arten. Uppdateringar här vore trevligt om de synliggörs någonstans.
    Artregisterkommentarer: Syns ingenstans utom för de som jobbar med artregistret. Detta har en potential att bli väldigt värdefull om folk kan berätta om sina erfarenheter och det finns i en kommentarslogg.

Min tanke var då att ha boxar på framsidan där denna aktivitet syns, sedan gick jag över till att det helt enkelt kan ingå i ett rullande nyhetsflöde i mitten.

Men jag gillar tanken på att ha snabblänkar till viktiga sidor. Säg at vi har 4 boxar under menyn på framsidan:
    Ciklidbladet - Artregistret - Forumet - Ny för ciklider

Ciklidbladet: där kunde vi ha senaste numret samt länk till artikelregistret
    Artregistret: Senast uppdaterad art, eller slumpvis (men då visar vi inte på aktivitet) Om slumpvis så kunde vi istället ha uppdateringar i nyhetsflödet
    Forumet: Senaste 5 trådarna
    Ny till ciklider: Länk till sida som har bra tips att tänka på vad gäller att hålla ciklider, på kombon med olika setups för ciklider med små, mellan stora akvarier samt sammanfattande länkar till hemsidan

Under dessa huvudboxar kunde vi ha ett nyhetsflöde, samt reklam, samt på sidorna köp och sälj osv

Nyhetsflödet skulle kunna göras luftigt för att undvika plotter som en dagstidning helt enkelt...
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Ursprungligen postat av Mikael W
      ...Och, har vi statistik på hur många som går in via Första sidan resp via Forumet (alltid bra med fakta innan man börjar fixa)?
      Vissa går till framsidan www.ciklid.org vissa till artregistret, vissa till artikelregistret vissa till forumets huvudsida eller till den sidan som visar alla nya inlägg. Vilken har du som startsida?

wohoo, såg just att jag passerat 10k inlägg. Det får bli tårta ikväll hehe

.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• johho
        NCS Medlem

• March 2007
        • 1825

Erik, jag ser det nog på samma sätt som dig, så helt ensam står du inte.
        Jag ser hemsidan som viktigaste "reklampelaren" för oss. Det är dit folk kommer för att söka informationen. Folk söker inte upp CB för att få informationen. Forumet är levande 365 dagar om året, CB 4 dagar om året, dessutom med väldigt lång svarstid

Sen tror jag att om man kommer som ny och möts av en trevlig atmosfär på ett forum och under någon månads användning där "smygreklam" om rabatter, CB och annat som man får som medlem, då kommer denna nya personen bli medlem om de anser det värt och att de anser att det är en trevlig gemenskap.

Dare, gillade förslaget med 4 boxar, men behöver vara lättöverskådligt, snyggt och praktiskt. Låter enkelt va?

Kommentar

• Kajjjan
          NCS Medlem
          • June 2008
          • 1882

Jag delar Eriks och johho's uppfattning, om det inte redan framgått. Hemsidan är den absolut viktigaste kontaktytan mot allmänheten. Och om föreningens syfte är att sprida kunskap om och intresse för ciklider till allmänheten som ännu inte drabbats av detta virus så är det väl ganska naturligt att det är hemsidan man satsar på.
          Därmed inte sagt att andra aktiviteter ska läggas ned eller bortses ifrån. Men huvudsatsningen i marknadsföringen måste väl ligga där. Om sedan ciklidstämman drar in bra med stålar så ska väl den också utvecklas.

//Kaj

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

Ursprungligen postat av Erik Österlund
            Du kan ju svara på hur de nya medlemmarna ska värvas då om det inte är via en utveckling av hemsidan. Kom med lite förslag eller är det "någon annan" som ska fixa det?
            Jag tror att nya besökare som brinner för sin hobby gärna hänger kvar på NCS om de märker att de får hjälp och att det är en trevlig atmosfär på forumet, hänger de kvar och blir mer och mer inspirerade så är steget inte långt till ett medlemsskap, det är jag övertygad om.

Följdfrågan i det fallet skulle bli: har vi den atmosfären på forumet? Kan den bli bättre?

Det är mera såna faktorer jag menar än layout. Facebook är det mest röriga ostrukturerade och fula som går att använda på nätet idag men det är ändå det mest använda. En dålig exemplifiering av vad som är det viktiga i sammanhanget.

Mvh Jari

Kommentar

• johho
              NCS Medlem

• March 2007
              • 1825

Ja absolut för att förtydliga, CB, stämmor och annat ska absolut inte läggas ned. Jag läser sällan CB, för mycket som står där har redan pratats om på forumet i olika projekttrådar, men det är ju en jättefin tidning. Min sambo läser den. Och självklart ska den goda traditionen med CB och dess utveckling vara kvar, men hemsidan är "ansiktet utåt"

Kommentar

• johho
                NCS Medlem

• March 2007
                • 1825

Jarinen, atmosfären på forumet har blivit bättre. Sen om det beror på att några tyvärr har blivit utkastade eller inte, det kan jag inte svara på. Men om man jämnför med 2-3 år sedan så är det ju riktigt trevligt här nu. Men den kan helt klart bli bättre. fortfarande sitter vuxna män (och ibland kvinnor) och blir lite väl sura för något som kan tolkas som påhopp.
                Nej en gladare atmosfär, acceptera folk olikheter och att det kan finnas mer än ett rätt vad gäller att hålla samma fisk. Men vi är på rätt väg.

Kommentar

• Joakim Draktoft
                  NCS Medlem
                  • April 2002
                  • 7334

Håller med till fullo om att atmosfären på en sida, och då främst där interaktiva element finns (forum), påverkar i mycket om sidan används eller inte. Gott att se att vi faktiskt har sett förbättringar här.

För att återgå till spåret layout på förstasidan kommer här mina här lite tankar.

Som jag delvis uttryckt tidigare i denna tråd i Arbetsgruppen, (men som nu finns i originaltråd och inte i denna), så anser jag att en förstasida behöver vara luftig (inte för plottrig) samt innehålla både statiska element samt framför allt kontinuerligt uppdaterade element så att sidan upplevs som levande samt har teknik för att ge träffar av Google (befintlig Joomla implementation släpar efter).

För estetiken och att inte uppleva förstasida som ostrukturerad, bör boxar hållas med samma avstånd i bredd och höjd, men med eventuell variering av antal boxar (tänk kolumnuppbyggnad).

Ett bra och tydligt exempel som jag då vill peka på är (från hemtrakten):
                  http://www.vastsverige.com/sv/Vastsverige/ och http://www.vastsverige.com/sv/visitt...tanvanersborg/

Tänk boxen Evenemang/Erbjudande innehållandes löpande Nyheter i korthet/Forumsinlägg/Kalender för vår del

Tänk boxen Paketerbjudanden/Hotell/Camping som scrollande ticker som visar uppdaterade bilder för Mina akvarium, Nya arter/bilder arter, Album eller annat grafiskt element.

Tänk boxar som visar funktioner/"produkter", med eventuellt interaktivt innehåll med begränsad text pekandes mot mer info.

Allt avslutandes med en informativ sitemap med kontaktuppgifter längst ned.

Säger inte att man skall kopiera, men som inspiration finns en hel del element att hämta.
                  Joakim Draktoft
                  f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Absolut, jag gillade andra länkens scrolllista till höger. Tydligt och tog sin plats utan att slösa.

///David

Kommentar

• DaRe
                      NCS Medlem
                      • September 2009
                      • 22830

Skulle man kunna ha en header som denna?

Flikar med start på start sedan kan man välja olika fliokar och kommer då till det området. På någon av dessa kan aktiviteten på siten visas kansxke såsom kommentarer och dylikt

///David

Kommentar

Arbetssätt...