Ny Layout på ciklid.orgs framsida

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Ursprungligen postat av Erik Österlund

På något sätt känns det som att delar av föreningen tycker att det är mindre värt att vara förknippade med en hemsida och att "bara" finnas på nätet. Men det är 2012 nu och finns man inte på nätet och har en bra sida så finns man inte alls.
    Du är fel ute! NCS finns och det med briljans om du tänker efter men visst, allt bra kan bli bättre...... och det kommer inte handla om hemsidan som ger det stora lyftet.

Mvh Jari
    Senast redigerad av jarinen; 04 July 2012, 12:23.

Kommentar

• Erik Österlund
      Användare
      • January 2005
      • 3788

Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Jag har ingen aning om var du får det från. NCS var Sveriges första akvarieförening på nätet. Vi hade länge Sveriges största akvarieforum (fanns inte så många att välja på). Den största delen av styrelsen tid (när jag satt i styrelsen) lades på ciklid.org. Det som skiljer ciklid.org från andra stora sidor är att en förening äger ciklid.org. Så ciklid.org är inte NCS utan ciklid.org är NCS hemsida. NCS är mer än ciklid.org. Detta förminskar inte sidan, det gör den större.Den smällen träffade De på ciklid.org som är intresserade av detta är de som oftare än andra svarar "kreti och pleti"! Håll inte på och hitta på vad folk tycker och tänker är du snäll

Edit: Nejmenusch vad tjurigt detta inlägg blev. det var inte meningen.
      Jag stack ut hakan och då får man självklart räkna med att man kan bli träffad

Det är bara det att i båda de här trådarna som vi har diskuterat medlemsantalet och hur vi kan förbättra hemsidan så får jag känslan av att hemsidan är en så liten del av föreningen att den kan vi glömma för att göra föreningen större. Det som ska dra folk är föreningens syfte och viljan att bidra till allt gott NCS gör för ciklidvärlden.

Jag har läst mellan raderna (så som jag tolkar det) i flera inlägg från flera olika personer att hemsidor finns det gott om, NCS ska inte förknippas med en sketen hemsida utan det är så mycket större än så. Hemsidan är bara en parantes. Jag kanske har tolkat in saker som inte finns men det är iaf så jag har tolkat det. Det är ju möjligt att NCS är mycket större än den här "sketna" hemsidan men om vi pratar om att öka medlemsantalet kan den vara hur stor som helst, utan hemsidan är den ingenting.
      Senast redigerad av Erik Österlund; 04 July 2012, 12:39.

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Ursprungligen postat av jarinen
        Du är fel ute! NCS finns och det med briljans om du tänker efter men visst, allt bra kan bli bättre...... och det kommer inte handla om hemsidan som ger det stora lyftet.

Mvh Jari
        OK men då kan vi ju ta bort hemsidan då eller? Ta bort forumet och behåll artregister och första sidan med information om föreningen så får vi se hur många medlemmar som löser nytt medlemsskap 2013. Det är ju ett sätt att mäta föreningens styrka kontra hemsidans och forumets.

Det som känns så j-vla märkligt är att det är sånt motstånd mot att utveckla hemsidan! Hur ska vi annars värva nya medlemmar? Berätta för nya potentiella medlemmar om vilken briljans som finns inom NCS??

Ja lycka till...

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Det tål tydligen att upprepas: Det handlar inte om antingen-eller.
          Vi har Hemsidan med alla dess nuvarande olika funktioner (nuvarande och förhoppningsvis också framtida, som vi idag inte ens kan föreställa oss), plus Ciklidbladet plus Ciklidstämman. Hemsidan är idag det vi satsar mest personresurser på, och även får mest input av medlemmar och ickemedlemmar till. (Ciklidstämmman får vi också avgörade hjälp med av "utomstående" dvs den lokalförening som svarar för arrangemanget.)
          Skulle hoppas att denna diskussion inte behövde handla om hemsidan mot det övriga, utan mer om utveckling av hemsidan.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
            NCS Medlem

• August 2002
            • 8621

Också vad gäller medlemmar finns det väl en del olika inriktningar på ciklidintresset. Vi behöver inte ställa dem mot varandra (elit versus k&p) utan vi kan försöka vara så breda som möjligt inom vår (smala) hobby.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mikael W
              NCS Medlem

• August 2002
              • 8621

Det finns inget motstånd, tvärtom, utveckling av hemsidan är en prioritet. Vad det handlar om är att det är svårt, och att det finns olika åsikter om hhur.
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

Ursprungligen postat av Mikael W
                Det tål tydligen att upprepas: Det handlar inte om antingen-eller.
                Vi har Hemsidan med alla dess nuvarande olika funktioner (nuvarande och förhoppningsvis också framtida, som vi idag inte ens kan föreställa oss), plus Ciklidbladet plus Ciklidstämman. Hemsidan är idag det vi satsar mest personresurser på, och även får mest input av medlemmar och ickemedlemmar till. (Ciklidstämmman får vi också avgörade hjälp med av "utomstående" dvs den lokalförening som svarar för arrangemanget.)
                Skulle hoppas att denna diskussion inte behövde handla om hemsidan mot det övriga, utan mer om utveckling av hemsidan.
                Precis vad jag också trodde, att vi skulle kunna bli starkare genom den kombinationen av medlemsförmåner som vi har. Ett ställe, som jag tror är ett väldigt viktigt ställe för föreningen - nämligen hemsidan, finns det inga medlemsförmåner öht (jo några men de är få och kanske till viss del obetydliga).

Att säga att det inte finns ett motstånd mot att utveckla hemsidan känns lite märkligt då åsikterna klart går isär om vad som är viktigt för föreningen och inte. När jag pratar om utveckling av hemsidan så menar jag utveckling i form av medlemsförmåner, inte fler gratisförbättringar för då finns det fortfarande inget som lockar nya medlemmar förutom NCS briljans.

Kommentar

• jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

OK men då kan vi ju ta bort hemsidan då eller? Ta bort forumet och behåll artregister och första sidan med information om föreningen så får vi se hur många medlemmar som löser nytt medlemsskap 2013. Det är ju ett sätt att mäta föreningens styrka kontra hemsidans och forumets.

Det som känns så j-vla märkligt är att det är sånt motstånd mot att utveckla hemsidan! Hur ska vi annars värva nya medlemmar? Berätta för nya potentiella medlemmar om vilken briljans som finns inom NCS??

Ja lycka till...
                  Jag är för att utveckla hemsidan i den mån det finns resurser (tid o engagemang hos de som sysslar med den biten) ....men jag tillskriver inte den biten som nyckeln till nya medlemmar.

Det enda jag är emot är när man försöker förringa föreningens huvudsakliga syfte samt CB som viktigt och som det ibland antyds att det är en förlegad syn att det är det som är det viktiga. Nu hör ju inte detta till denna tråden riktigt men hoppas på överseende.

Mvh Jari

Kommentar

• Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

Jag får väl erkänna att det känns som att jag har fel i mitt resonemang när det gäller den här föreningen, (Jag vet att jag har rätt när det gäller föreningar och verksamheter utvecklingspotential generellt.) eftersom jag verkar vara väldigt ensam om att tycka som jag tycker.

Intressant är ju dock att istället för att själva lyfta fram argument för hur vi ska kunna få nya medlemmar så arbetar en del frenetiskt med att tala om hur fel jag har. Kom med egna lösningar istället... Och inte bara naiva ideér om att folk betalar medlemsavgiften för att stödja föreningen, då har vi nog nått högt över taket på vad man kan förvänta sig av en sådan "frivillig" betalningsvilja. Jag är helt övertygade om att man som medlem vill ha något mer än att bara känna att man stödjer en god sak när det gäller en sån här smal nisch som ciklider.

Jag skiter i det här nu, nu har jag iaf försökt att engagera mig lite och fått vara lite kreativ i mina tankar. Kanske gjorde jag på fel sätt men jag har iaf försökt

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

Och jag som tycker tvärtom - att det bara tjatas om att utveckla hemsidan och inte om Ciklidbldet och att krafterna istället skall läggas där - hur skall vi annars värva nya medlemmar

Har inte direkt någon åsikt om första sidan (förutom att jag vill att föreningsaktiviteterna skall lyftas fram tydligare). Problemet är väl snarare att många struntar i att läsa på första sidan och hoppar direkt till forumet. det viktiga för en första sida är att den är tydlig (inte plottrig), samt att det hela tiden händer något och att detta syns (dvs att det inte står samma sak där - dag efter dag).

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

Precis vad jag också trodde, att vi skulle kunna bli starkare genom den kombinationen av medlemsförmåner som vi har. Ett ställe, som jag tror är ett väldigt viktigt ställe för föreningen - nämligen hemsidan, finns det inga medlemsförmåner öht (jo några men de är få och kanske till viss del obetydliga).

Att säga att det inte finns ett motstånd mot att utveckla hemsidan känns lite märkligt då åsikterna klart går isär om vad som är viktigt för föreningen och inte. När jag pratar om utveckling av hemsidan så menar jag utveckling i form av medlemsförmåner, inte fler gratisförbättringar för då finns det fortfarande inget som lockar nya medlemmar förutom NCS briljans.
                        1. Håller med (om jag förstod dig rätt). Skulle vi lägga ned allt annat och ha bara hemsidan finns det ingen anledning att betala medlemsavgift. Det intressanta är åtkomligt för alla.

2. Det finns olika åsikter om vad som ska vara gratis och vad NCS ska ta betalt för, men det är inte ett motstånd mot förbättringar. Också jag tror (efter att ha läst flera inlägg) att vi ska vara väldigt försiktiga med att lägga avgift på sådant (gammalt) som nu är gratis. Rätt väg att gå är att finna upp högkvalitativa nya grejer och överväga vilka av dem vi kunde ta betalt för.

Sen märkte styrelsen för ett antal år sedan att diskussionen alltid sköt in sig på utseende i stället för på substans. Antagligen för att det är lättare att ha en massa åsikter där. Lösningen blev att erkänna faktum och separera frågorna. Utveckling av utseende och utveckling av innehåll drivs därför separat (dock med en viss kontakt förstås). Denna tråd handlar om utseende (layout).
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Erik Österlund
                          Användare
                          • January 2005
                          • 3788

Ursprungligen postat av jarinen
                          Jag är för att utveckla hemsidan i den mån det finns resurser (tid o engagemang hos de som sysslar med den biten) ....men jag tillskriver inte den biten som nyckeln till nya medlemmar.

Det enda jag är emot är när man försöker förringa föreningens huvudsakliga syfte samt CB som viktigt och som det ibland antyds att det är en förlegad syn att det är det som är det viktiga. Nu hör ju inte detta till denna tråden riktigt men hoppas på överseende.

Mvh Jari
                          Du kan ju svara på hur de nya medlemmarna ska värvas då om det inte är via en utveckling av hemsidan. Kom med lite förslag eller är det "någon annan" som ska fixa det?

Föringa föreningens huvudsakliga syfte? Det har jag väl knappast gjort? Vad krävs för att man ska nå sina mål och syfte? Jo att man har något att förmedla. Det har vi. Vi har kunskap och ett stort artregister tex. Vi har också en medlemstidning vars innehåll man kan söka upp på internet (iaf till stora delar).

Hur ska vi förmedla vår kunskap och nå ut med vårt syfte?

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

Jag tycker sidan idag i stora drag ser bra ut, framförallt strukturen, första sidan tycker jag är allt för plottrig. Den tycker jag behöver bantas ned ordentligt vad gäller innehåll och satsa på att få den snygg med kriteriet lätt att hitta det som används mest på sidan.

Tror på en attraktiv första sida, inte en marknadsföringssida, marknadsföring kan komma sen när den nya besökaren har gillat läget och lätt hittar det den söker efter.

Mvh Jari

Kommentar

• Kjell Fohrman
                              Användare
                              • April 2002
                              • 4619

När jag pratar om utveckling av hemsidan så menar jag utveckling i form av medlemsförmåner, inte fler gratisförbättringar för då finns det fortfarande inget som lockar nya medlemmar förutom NCS briljans.
                              Man måste väl främst ta ställning till vilken väg man skall gå i framtiden - om man räknar med att CB skall finnas kvar då hävdar jag fortfarande att det lockar nya medlemmar. Jag har säkert direkt eller indirekt fått 20 st att gå med under det senaste året och de har alla gått främst pga CB. Så om CB kommer att finnas kvar så tror jag att så mycket (om inte allt) här skall vara fritt.
                              Om däremot CB försvinner så är det oerhört viktigt att redan flera år i förväg börja bygga upp medlemsfunktioner som kan locka folk till att bli medlemmar i NCS.
                              Detta vägval för framtiden måste NCS styrelse ta och sedan agera utifrån det redan nu.

Men som sagt denna fråga har väl inte direkt med första sidan att göra utan borde väl mer in under den andra "diskussiontråden".

Kommentar

• Mikael W
                                NCS Medlem

• August 2002
                                • 8621

Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Problemet är väl snarare att många struntar i att läsa på första sidan och hoppar direkt till forumet.
                                Tänk om det är tvärtom! Dvs att detta inte är ett problem utan en möjlighet. Kan vi modifiera Forumet så att det blir Första sidan (vet inte hur, bara en tanke).

Och, har vi statistik på hur många som går in via Första sidan resp via Forumet (alltid bra med fakta innan man börjar fixa)?
                                mvh
                                Mikael W
                                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

Arbetssätt...