Ny Layout på ciklid.orgs framsida

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Ny Layout på ciklid.orgs framsida

Ett alternativ skulle kunna vara att ha bara nyheter till vänster och en smal klumn til höger med ciklidbladet, stämman, forum/köposälj/kalender(som idag fast smalare), artikelexempel, artexempel.

I nyheterna till höger visar vi allt som händer i en löpande rulle men inbäddade reklamsnuttar.

Det som händer är därmed:
    Nyheter vi lägger in manuellt
    Nya albumbilder
    Nya kommentarer på alla ställen vi har kommentarer (Album, artreg, senare även artikelregistret,...)
    Nya blogginlägg ( varje gång nåt nytt skrivs kan vi lista de tre senaste, eller bara senaste om det skrivs mycket)
    Nya mina akvarier
    Nya forummedlemmar (visas en ggr per månad med en lista)
    Senast uppdaterade art
    När medlemmar kan ladda upp egna bilder på viss art kan vi lägga till det också.

Då blir det vesäntligt renare och väldigt mycket trevligare med tydlig aktivitet, plötsligt skulle det finna sanledningh att engarera sig i siten. Nu är alla funktioner meningslösa, ingen ser ju om nåt ändras eller läggs till.

Kanske nåt som detta:
    Senast redigerad av DaRe; 04 July 2012, 00:00.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • DaRe
    NCS Medlem
    • September 2009
    • 22830

Eller som du säger Mikael Breaking news bred men ovan nyheterna. Där kan vi lägga prioriterade nyheter
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David

Kommentar

• DaRe
      NCS Medlem
      • September 2009
      • 22830

Summering av de alternativ jag tog fram i höstas.

///David

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Ett nytt förslag här som jag tror på.

Tänk på att det gäller principen. Färger och linjer kan ju fixas längre fram.

Tre kolumner.
        Till vänster:
        Ciklidbladet sttämman och reklamplats samt slumpvis artikel ur artikelregistret

Mitten:
        1) 4 fasta boxar +
        2) Nyhetsflöde där vi matar på uppifrån med allt som händer på siten. Dels nyheter vi lägge rin dels automatgenererade boxar om något uppdateras

Höger:
        Fototävling + andra fasta funktioner såsom köp och sälj, kalender osv. Om vi har en extar tävling kan en box läggas in i den kolumnen

Vad tycker ni??

///David

Kommentar

• DaRe
          NCS Medlem
          • September 2009
          • 22830

Någon i detta större forum som har åsikter om vad vi borde göra?

///David

Kommentar

• RobinH
            Användare
            • August 2008
            • 2150

Tycker det ser bra ut
            CA

Kommentar

• Erik Österlund
              Användare
              • January 2005
              • 3788

Jag tycker det ser för plottrigt ut. Mycket information vilket gör risken stor att man inte vet/hittar vad man vill titta på, det man söker.

Jag besöker själv aldrig första sidan utan hamnar direkt i forumet, och navigerar sen därifrån. Så jag har inte tänkt så mycket på hur den ser ut tidigare.

Om man tänker sig hur de flesta tar sig hit. Nya besökare lär ju följa en länk från t ex google eller annan hemsida och hamna direkt i artreg. eller forum, eller?

Medlemmar, hur tar de sig hit? Hamnar på första sidan eller direkt i forumet?

Kommentar

• Mikael W
                NCS Medlem

• August 2002
                • 8621

Principen är bra. Men jag tror att tanken kan förädlas ännu mer. Tänk dig tre spalter: Ciklidbladet, Nyheter, Medlemmar.

Ciklidbladet: ungefär som nu, med bild av aktuellt nummer, sedan innehållet (korta rubriker, ev bara ett urval av dem), sedan slumpvald artikel. Längst ner en ruta "Vill du annonsera i CB"

Nyheter: Överst en ruta om Ciklidstämman, varierande så att före en stämma finns där info om stämman plus länk, efter stämman länk till referat, kanske en kul bild. Denna ruta behöver inte vara stor men den ska synas.
                Under den en större ruta med aktuell huvudnyhet.
                Under den en ruta med tidigare nyheter, 1-2 rader + länk.

Medlemmar: Tävlingar, Mina akvarier etc, Kalender, K&S. (Har vi en tävling som är öppen även för ickemedlemmmar kan den vara i denna spalt, det går ju att nämna att den är öppen.

Betalknappen borde alltid synas uppe till höger på ett bra ställe, på alla sidor, nu syns den bara på artregistersidan och nån till.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• johho
                  NCS Medlem

• March 2007
                  • 1825

Jag kanske inte besitter en 14 årings hjärna längre, så jag tycker också det ser prottligt ut, det blir för mycket information för min smak. Jag gillar en förstasida som är ren och med tydliga alternativ om vart jag kan gå vidare.
                  Det är min tanke iaf.

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Jag tror att en tydlig text om vad vi är bör ligga högt.
                    Nordiska ciklidsällskapet är en akvarieförening för oss intresserade av akvariefisk främst ciklider.
                    Afrikanska ciklider Amerikanska ciklider, malawiciklider tanganyikaciklider viktoriaciklider, västafrikanska ciklider, asiatiska ciklider
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Erik Österlund
                      Användare
                      • January 2005
                      • 3788

Och information om vad det innebär för förmåner att bli medlem. Det kan vara en knapp som nu, bli medlem.

Sen forumet.

Artregister, Köp och sälj fast kanske som knappar?

Förstasidan måste ju "sälja in" ett intresset för att fortsätta att utforska siten.

Nu ser det mer ut som innehållsförteckningen i en tidning.

Kommentar

• Mikael W
                        NCS Medlem

• August 2002
                        • 8621

Ja, en överskådlig, sparsmakad och enkel Första sida är kanske ett bra alternativ:

Vad är NCS
                        För vem
                        Hur bli medlem
                        Medlemsförmåner

Sen en balk uppe, eller på någondera sidan med länkar till "produkterna"

Vi är inte ett diskussionsforum, eller en hemsida, vi har dessa (och annat också).
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Ta en redig funderare vad NCS vill med sin första sida, mycke lite stort smått.
                          Div. ommöblering av redan befintliga boxar leder ingenstans.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Erik Österlund
                            Användare
                            • January 2005
                            • 3788

Ursprungligen postat av Mikael W
                            Vi är inte ett diskussionsforum, eller en hemsida, vi har dessa (och annat också).
                            Nej vi är väl inte det men det kanske är dags att ställa frågan vilka av våra aktiviteter/"produkter" som främjar våra mål på bästa sätt?

Om det handlar om att sprida kunskap om ciklider, vilken är då den bästa platsen att göra det på idag? Förmodligen via nätet va?

Vad gör en nybliven (eller erfaren) ciklidägare glad och intresserad? Jo förmodligen möjlighet att kunna få svar på sina frågor och vad kan vara en bättre plats för det än i ett forum.

Självklart är föreningen så mycket mer än så men det är nog svårare för en ny potentiell medlem att se de andra bitarna.

På något sätt känns det som att delar av föreningen tycker att det är mindre värt att vara förknippade med en hemsida och att "bara" finnas på nätet. Men det är 2012 nu och finns man inte på nätet och har en bra sida så finns man inte alls.

Är det en förening för elit inom akvaristik som bara vill ta del av oläsliga forskarrapporter och diskutera hur många fenstrålar någon nyupptäckt art har och inte beblanda sig med kreti och pleti som inte vet vilken fisk de har köpt så kanske man får nöja sig med färre medlemmar helt enkelt. Annars kan man ju anpassa sig till hur dagens samhälle fungerar och bygga något bra i kombination med det man redan har.
                            Senast redigerad av Erik Österlund; 04 July 2012, 10:49.

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              På något sätt känns det som att delar av föreningen tycker att det är mindre värt att vara förknippade med en hemsida och att "bara" finnas på nätet. Men det är 2012 nu och finns man inte på nätet och har en bra sida så finns man inte alls.
                              Jag har ingen aning om var du får det från. NCS var Sveriges första akvarieförening på nätet. Vi hade länge Sveriges största akvarieforum (fanns inte så många att välja på). Den största delen av styrelsen tid (när jag satt i styrelsen) lades på ciklid.org. Det som skiljer ciklid.org från andra stora sidor är att en förening äger ciklid.org. Så ciklid.org är inte NCS utan ciklid.org är NCS hemsida. NCS är mer än ciklid.org. Detta förminskar inte sidan, det gör den större.
                              Ursprungligen postat av Erik Österlund
                              Är det en förening för elit inom akvaristik som bara vill ta del av oläsliga forskarrapporter och diskutera hur många fenstrålar någon nyupptäckt art har och inte beblanda sig med kreti och pleti
                              Den smällen träffade De på ciklid.org som är intresserade av detta är de som oftare än andra svarar "kreti och pleti"! Håll inte på och hitta på vad folk tycker och tänker är du snäll

Edit: Nejmenusch vad tjurigt detta inlägg blev. det var inte meningen.
                              Senast redigerad av Ola Svensson; 04 July 2012, 11:30.
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...