LED-lysrör i befintlig armatur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gryni
    Användare
    • February 2004
    • 63

    LED-lysrör i befintlig armatur

    Har funderat på att byta ut det gamla konventionella lysröret tilll akvariet mot ett LED-lysrör. Nu finns det ju LED-lysrör som kan sättas in i befintliga armaturer av T8-modell. Men är det någon som har erfarenhet av detta i akvariesammanhang? Och vilken ljusbild krävs? Det finns lysrör som ska kunna leverera färgtemp på 6500K men även 10000K. Vad är tillräckligt när man även vill hålla växterna glada?
  • endymion

    #2
    Åk och kolla på Aquarium Stockholm, där låg det led-lysrör borta vid Petrochromisarna.

    Kommentar

    • gryni
      Användare
      • February 2004
      • 63

      #3
      tack, ska kolla in det. Var lysrören installerade också så att man kan se hur det ser ut i praktiken?

      Kommentar

      • Mikael W
        NCS Medlem
        • August 2002
        • 8599

        #4
        Ursprungligen postat av gryni
        tack, ska kolla in det. Var lysrören installerade också så att man kan se hur det ser ut i praktiken?
        Vill minnas att de är det. Torde komma med transformator, bara att sätta stöpseln i uttaget.
        Nåt i den här stilen: http://glassbox-design.com/2010/arca...-fluorescents/
        mvh
        Mikael W
        (NCS-medlem sedan 1981)

        Kommentar

        • gryni
          Användare
          • February 2004
          • 63

          #5
          De modeller jag tittat på verkar det bara vara att sätta in lysröret i den befintliga hållaren och byta ut glimtändaren.
          Som denna:

          eller

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • August 2002
            • 8599

            #6
            Men du avsåg väl lysrör som man sätter in i befintlig armatur. Såsom dessa: http://www.grontljus.com/ledlysror.html
            Enligt reklamen behöver man inte längre göra några ändringar i armaturen, bara att byta rör och tända.
            Men jag vet inte om det finns dylika som är gjorda för akvariebruk.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • gryni
              Användare
              • February 2004
              • 63

              #7
              Precis, jag har sett sådana i "kontorsmiljö" men det vore ju smidigt om man kunde applicera detta i akvariemiljö. Alltså bara byta ut sina gamla lysrör mot ett LED-lysrör och sedan köra vidare med den gamla armaturen.

              Kommentar

              • Erik Österlund
                Användare
                • January 2005
                • 3788

                #8
                Jag har fått testa ett rör från ett företag som heter TD light http://www.tdlight.se/

                Det röret jag lånade är på 6500 K och det blir alldeles för gult. De har rör som är på 8000 K också och det kanske funkar bättre, tror dock att man bör komma upp i 10 000 K för att det ska bli riktigt bra. Jag kör nu med två T8 rör (58W) tillsammans med det här röret och det blir galet snyggt flimmer på botten.

                Mycket riktigt så får man byta glimtändaren till en sån här:

                Kommentar

                • gryni
                  Användare
                  • February 2004
                  • 63

                  #9
                  Schysst med bilder. Jag misstänker också att man ska ha ett ljusbild uppmot 10000K för akvariesammanhang. I alla fall när man som i mitt fall funderar på att byta ut armaturens enda lysrör.

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    Användare
                    • January 2005
                    • 3788

                    #10
                    Kan man leva med lite gulare ton eller om man rent av vill ha lite mer dämpad ton så funkar det säkert med 8000 K. 6500 K skulle jag inte rekomendera alls, inte med bara ett rör iaf.

                    Fördelar med rören förutom att de drar ungefär en tredjedel av vad ett T8 gör är att de inte blir så varma, de tänds direkt, innehåller inte kvicksilver och fosfor och de håller garanterat 80 000 timmar, efter det kan de förlora 30% av effekten. Men TD Light garanterar full effekt 80 000 timmar. Vilket innebär, om du har lyset tänt 10 timmar per dag, ca 22 års funktion. Ett motsvarande 58W T8 rör går loss på 900:- + moms, har jag för mig att de sa.

                    Kommentar

                    • gryni
                      Användare
                      • February 2004
                      • 63

                      #11
                      Haha ja 22års funktion känns ju lockande. Och det är väl just livslängden och den låga energiförbrukningen som kan försvara de höga priserna på LED-lysrör. Men man vill gärna höra från någon som kört med dessa ljuskällor ett tag och få några kommentarer hur det funkar med växter osv innan man slantar upp 900kr för ett lysrör.

                      Kommentar

                      • Erik Österlund
                        Användare
                        • January 2005
                        • 3788

                        #12
                        Ursprungligen postat av gryni
                        Haha ja 22års funktion känns ju lockande. Och det är väl just livslängden och den låga energiförbrukningen som kan försvara de höga priserna på LED-lysrör. Men man vill gärna höra från någon som kört med dessa ljuskällor ett tag och få några kommentarer hur det funkar med växter osv innan man slantar upp 900kr för ett lysrör.
                        Jag har som sagt ingen längre erfarenhet. Haft röret i ca 2 månader och har inga växter. Sen har jag dessutom vanliga rör samtidigt. Jag återkommer om ca 22 år med ett utförligt omdömme

                        Kommentar

                        Arbetssätt...