Hur ser det ut med medlemmar i de andra nordiska länderna, följer det kurvan?
Medlemsstatistik
Kollaps
X
-
-
Första sidan har jag en massa ideeer kring som jag slaskat omkring i sedan förra sommaren, jag hade tänkt det skulle bli lite överaskningar för alla, men då det tar tid kanske jag lika gärna kan blåsaut allt för diskussion istället
Intressant fråga om fördelning över länder, jag har tyvärr inte statistiken för det fullt ut, men jag kan ska se vad jag kan ta fram.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Jag tycker att vi ska ha reklambanners i andra akvarierelaterade forum (eller husdjurrelaterade forum kanske). Ett klick bort, allt ska vara enkelt idag. Att dela ut lappar i zoobutiker kanske kan locka någon men då krävs ändå en större "ansträngning" från den "intresserade" som förmodligen har slarvat bort lappen och sen glömmer bort...
Artregistret är en lurig fråga vi komme rinte kunna fylla på utan att ha medlemmar, men vill samtidigt verka för att alla ska lära sig om ciklider, dvs det är för alla.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Zoopet kör ju artregister med delvis fria arter, samt några som man får se om man betalar. Kanske kan vara ett sätt att köra det på. Eller ha det helt öppet, helt stängt tror jag inte på. Kan ju vara bra att "visa vad man säljer" så att säga
Kanske också att medlemmar kan ha tillgång till fler forumskategorier? Det är ju alltid trevligt att få något mer som medlem.Kommentar
-
Kunde man ha artregistret så att texten (infon som vi vill sprida) är för alla, medan bilderna är bara för medlemmar? Är det tekniskt genomförbart?mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Absolut. Dels ska vi enligt stadgarna bl.a. befrämja intresset för ciklider, vilket innebär att vi ska ge info till alla, dels ska medlemskap ge mervärde. Denna balansgång är en fortgående utmaning för alla föreningar (med motsvarande ändamål).mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Massa kombinationer med artregistret är möjligt att konfigurera. Endast en bild + basfakta resten endast för medlemmar exempelvis.
Detta skulle nog säkert dra hit folk...Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Så med artregistret kan man även nå ”medlemmar” utanför norden tror jag.
Men som vanligt med ideellt arbete… nån ska göra det.Kommentar
-
Känner man att man inte får något som motiverar att betala medlemsavgiften så låter nog många bli. Inte för att det är dyrt utan för att det inte finns någon anledning helt enkelt.
Samtidigt har vi som uppgift att ge människor mer kunskap om ciklider, men står det att det ska ske helt utan kostnad? I så fall varför måste all information vara tillgänglig utan kostnad? Det är ju inte många saker i världen (som man vill ha) som är gratis.
Främja intresset för ciklider behöver ju inte nödvändigtvis betyda att det behöver ske utan att vi tar betalt för det, det kanske snarare är tvärtom. Ju fler medlemmar som betalar för sig desto större möjlighet har vi att sprida information och främja intresset?Kommentar
-
ja jag är nog personligen för linjen att artregistret skulle kunna begränsas för att gynna medlemskapKlart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Man bör ställa sig frågan om man ska ta betalt INNAN man fått folk intresserade eller EFTER. En intresserad person är mer benägen att betala än en som vars intresse inte fångats ännu.
Vad jag menar är att om vi nu menar allvar med att skaffa fler medlemmar så måste vi underlätta att intresse väcks, att folk blir nyfikna och får veta tillräckligt för att prova på det här med akvarier i allmänhet och ciklider i synnerhet. Ta gärna betalt, men inte för sådant som kan underlätta att folk blir intresserade. Och här kanske en uppdelning i artregistret kan vara lämpligt.
Ola Svensson föreslog att vi skulle trycka på att ciklider går att hålla i mindre akvarier. Varför inte göra ett antal trevliga förslag till fisksammansättning för kar i mindre storlekar? Lite åt det hållet som danska Neonfisken gjort: http://neonfisken.dk/ideer/
Och kanske skapa en liten avdelning för "den nye" så att säga?
//KajKommentar
-
grymt bra förslag. gör någon lite förslag med text och bilder lägger jag gärna upp det på liten.
en egen tråd för det projektet vore ju en bra start.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Hej, personligen tror jag inte så mycket på att införa några större begränsningar för icke medlemmar.
Anledningen till att JAG är medlem och har varit så är för att man känner en tillhörighet, man har ett intresse osv. Sen om man kan se lite mer info, posta lite större bilder osv osv, ja det är fine - det funkar säkert som indragare för vissa personer men jag tror inte att det är här som det stora ligger.
"Problemet" som jag uppfattade det när jag satt som medlemsansvarig - var att få folk att vara med under längre period än ett/två år. När jag själv satt och ringde runt till folk som inte valt att förnya sitt medlemsskap så var svaret att "jag har glömt" i 90% av fallen. MAO det var "krångligt" att betala på nytt alternativt så hade man missat den påminnelsen som NCS skickat ut och därmed gick man miste om att förnya...och när det väl gått ett eller två nummer in på nya året så...ja då var det liksom inte lönt att betala i efterskott för att som man sa..."få två gamla nummer" som redan kommit ut - Lösningen är alltså att få fler att betala kontiunuerligt så att man inte missar några nummer av CB, för även om Ciklid.org är en väl fungerande sida så ligger mångas största anledning till att betala i just Ciklidbladet.
Nu med en betalknapp så borde det vara lite enklare att både bli medlem och förnya sitt meddlemsskap. Att erbjuda autogirobetalning har inte varit möjligt tidigare för det har varit för dyrt (NCS har varit för små sett till antalet medlemmar) men annars hade det varit en toppenidé - att man inte behöver oroa sig för att bli utan CB 1 och NCS behöver inte skicka ut påminnelser osv.
En annan idé som jag skulle tycka var bra, var ifall man på en karta kunde se vart alla medlemmar och registrerade på forumet bodde. Det har i fler än ett fall visat sig att flera personer med samma intresse bott i samma område utan att känna till varandras hobby. Denna funktion skulle också kunna bidra till fler och större lokala Ciklidföreningar runt om i landet. Dessa lokala föreningar skulle dessutom kunna få lite utrymme i CB för info osv.
Tidigare så har jag för mig att det fanns "region"ansvariga eller iaf landsansvariga för nordens länder. Jag tror det vore utmärkt att ha en dedikerad person för olika områden rent geografiskt (som tur är så har ju styrelsen tidigare varit utspridd över såväl sverige som norden). Det var ett antal mycket trevliga Norrmän, Finnar och Danskar på senaste Akvariehelgen/stämman varav flera passade på att bli medlemmar - här har vi en utmärkt chans att jobba vidare på och växa över hela norden.
Nåja,..detta var lite kort från min sidaTrappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
Ordförande GCGKommentar
-
bra idéer. andel som förnyar sitt medlemskap är rätt konstant över åren men antalet nya medlemmar, dvs de som inte varit medlem tidigare sjunker från år till år utom i år då det tycks vända ordentligt.
jag tror fokusgrupper bör vara unga som inte varit medlem tidigare.
Om man tittar på vilka som besöker hemsidan just nu är det väldigt många son kör tapatalk och något jag försöker få till så är det ett tillägg där man kan browsa artregistret, artikelregistret (mest för surfplattor), album osv via ett grymt enkelt gränssnitt. denna funktion skulle kunna vägas åt medlemmar. kan vara en killer applikationer om man är ute och shoppar och vill kolla upp nåt. icke medlemmar borde då enkelt kunna köpa appen och på så vis bli medlem.Senast redigerad av DaRe; 02 July 2012, 17:08.Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
-
Varning för åsiktsspäckat inlägg
Jag anser att det är fullständigt förkastligt att ta betalt för något som vi nu inte tar betalt för. Artregistrets text och bild har producerats med löftet att det är tillgängligt för alla och jag har inte lagt ner en massa tid för att dra in pengar utan för att sprida kunskap och intresse för ciklider. När det gäller ciklid.org handlar det om att bygga upp en portal öppen för allmänheten.
Rent generellt är jag dessutom mot att vi som ideell förening tar betalt för något som inte genererar en merkostnad per användning. Jag fattar självklart att många medlemmar gör att detta kan göras effektivare, men klåfingrigheten att "marknadsmässigt" ta betalt för allt och förslag om att till och med låsa forumet för att få folk att betala var en av orsakerna till att jag gick med i styrelsen en gång.
Helt fel väg att gå enligt mig helt enkelt. Jag menar inte att vi under inga omständigheter inte får ta betalt för information, men ska vi fundera på fler förmåner för medlemmar ska vi i första hand leta någon annanstans.
När det gäller pdf-erna i CB är det en helt annan sak då flera utländska författare glatt går med på att de sprids till medlemmar, men inte fritt på nätet.Senast redigerad av Ola Svensson; 02 July 2012, 17:59.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
Kommentar