Sötvattenshaj i Nicaraguasjön?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kajjjan
    NCS Medlem
    • June 2008
    • 1882

Sötvattenshaj i Nicaraguasjön?

Det står så här om Nicaraguasjön i Artregistret:

Nicaraguasjön är en insjö i Nicaragua. Ytan är 8624 km vilket gör sjön till Centralamerikas största och Latinamerikas näst största. Det största djupet är omkring 70 meter. I sjön finns vulkaniska öar och de enda sötvattenshajarna i världen.

Men på andra platser på nätet finner jag att det man tidigare trodde var "världens enda sötvattenshaj" i själva verket var Bull Shark, eller Tjurhaj på svenska, vilke är känd för att kunna gå från havet hundratals kilometer upp i floder och stanna där längre tid - klarar sig alltså bra i sötvatten. Men den räknas inte som sötvattenshaj och det är inget unikt för Nicaraguasjön - detta kan hända överallt där man har Tjurhajen i havet. Så texten i artregistret är lite missvisande.

//Kaj
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

Onekligen en rejäl fisk för akvariebruk m a o
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel

Kommentar

• RobinH
      Användare
      • August 2008
      • 2150

Ja lite missvisade kanske, men dom menar nog att det är den ända Haj arten i världen som går så långt upp i sötvatten och är så tolerant mot sötvatten.
      CA

Kommentar

• DaRe
        NCS Medlem
        • September 2009
        • 22830

Bra noterat Kajjjan, kan du ge mig ett förslag på ny text så lägger jag in den!
        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...