240l Ytterfilter?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tisse89
    Användare
    • January 2011
    • 330

240l Ytterfilter?

Hej!

Det är tänkt att jag ska skaffa mig ett ytterfilter, men när man går in på nätet så blir man bara förvirrad av alla märken och modeller, Jag har bestämt att jag ska köpa ett kraftpaket från Eheim, frågan är vilken?
    mitt krav är kristallklart vatten! :-)

Firrarna i karet är 1+1 Andinoacara rivulatus
    1+1 Hypsophrys nicaraguensis

mvh Christofer
    CA

Parachromis loisellei
    Cryptoheros sajica
    Hypsophrys nicaraguensis

SA

Pterophyllum altum

< 2124L >
  • Tisse89
    Användare
    • January 2011
    • 330

...

Det jag egentligen vill ha svar på är hur många Liter/timmen jag behöver.

MVH Christofer
    CA

Parachromis loisellei
    Cryptoheros sajica
    Hypsophrys nicaraguensis

SA

Pterophyllum altum

< 2124L >

Kommentar

• affealien
      Användare
      • January 2012
      • 1157

3-5 gånger karets volym i timmen brukar man väll köra som tumregel.

Jag som har både Eheim och Aquael filter tycker inte Eheim är värt det dubbla i pengar, gör inte ett dugg bättre jobb och fick skicka tillbaka 2 pumpar innan jag fick en som var komplett.
      Mvh
      //Alf

Kommentar

• Tisse89
        Användare
        • January 2011
        • 330

Ursprungligen postat av affealien
        3-5 gånger karets volym i timmen brukar man väll köra som tumregel.

Jag som har både Eheim och Aquael filter tycker inte Eheim är värt det dubbla i pengar, gör inte ett dugg bättre jobb och fick skicka tillbaka 2 pumpar innan jag fick en som var komplett.
        ok tack!

Handlar mest om säkerheten för mig! Betalar gärna extra för den! :-)

MVH Christofer
        CA

Parachromis loisellei
        Cryptoheros sajica
        Hypsophrys nicaraguensis

SA

Pterophyllum altum

< 2124L >

Kommentar

• affealien
          Användare
          • January 2012
          • 1157

Tyvärr måste jag väll säga att det är Eheim som haft mest problem med läckande filter senaste åren.
          Köp en gammal Eheim om du vill ha säkerheten.

Sen tycker jag aquael har bättre kopplingar med konade muttrar som man drar fast slangarna med i stället för bara styra på dem på rören och hoppas de sitter kvar. Har dock satt slangklammer på min eheim pump för att känna mig säker. :-)
          Mvh
          //Alf

Kommentar

• liv
            NCS Medlem
            • February 2005
            • 192

Ursprungligen postat av affealien
            Tyvärr måste jag väll säga att det är Eheim som haft mest problem med läckande filter senaste åren.
            Köp en gammal Eheim om du vill ha säkerheten.

Sen tycker jag aquael har bättre kopplingar med konade muttrar som man drar fast slangarna med i stället för bara styra på dem på rören och hoppas de sitter kvar. Har dock satt slangklammer på min eheim pump för att känna mig säker. :-)
            Sjekk akwarie west .dk om lekkende eheim filter.Har selv eheim 2080 og 2028 og de bare går og går og liker eheim veldig godt,har ikke lest noe negativt om eheim sine klassiske filter og 2080 .
            jan

Kommentar

• nicson
              Användare
              • January 2010
              • 639

...och som alltid finns det ett sätt att begränsa skadan av ett slanghaveri eller liknande - Borra ett några mm stort hål på insugsröret några cm under vattenytan. Om en slang lossnar slutar flödet då vattennivån sjunkit ner till hålet och suger luft istället för vatten.

Kommentar

• Tisse89
                Användare
                • January 2011
                • 330

affealien:

Jaså är det så nu för tiden? Då ska man kanske tänka om lite kanske, det skiljer ju i pris ganska så mycket.

Nicson: Jo jag har hört att man kan göra så, förlorar man inte kraft från pumpen på ngt sätt om man borrar hål? Eller får man bara lite bubblor?

MVH Christofer
                CA

Parachromis loisellei
                Cryptoheros sajica
                Hypsophrys nicaraguensis

SA

Pterophyllum altum

< 2124L >

Kommentar

• Uffe Lindström
                  Användare
                  • May 2005
                  • 285

Ursprungligen postat av nicson
                  ...och som alltid finns det ett sätt att begränsa skadan av ett slanghaveri eller liknande - Borra ett några mm stort hål på insugsröret några cm under vattenytan. Om en slang lossnar slutar flödet då vattennivån sjunkit ner till hålet och suger luft istället för vatten.
                  Det var ju himla fiffigt! ... och "utblåsröret" är ju redan vid vattenytan
                  www.youtube.com/user/Uffelimpan

Kommentar

• DaRe
                    NCS Medlem
                    • September 2009
                    • 22830

Hur gör du då vid vattenbyte? Stänger du av pumparna för att slippa få pumpen tömd och fylla upp dem igen?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• nicson
                      Användare
                      • January 2010
                      • 639

DaRe slår huvet på spiken när det gäller den enda egentliga nackdelen. Vid vattenbyte får du stänga av. Några luftbubblor blir det däremot inte då hålet vid normaldrift sitter under vattenytan.

Kommentar

• Tisse89
                        Användare
                        • January 2011
                        • 330

DaRe slår huvet på spiken när det gäller den enda egentliga nackdelen. Vid vattenbyte får du stänga av. Några luftbubblor blir det däremot inte då hålet vid normaldrift sitter under vattenytan.
                        ok, låter bra! blir det till att borra när jag har lyckats hitta ett filter som blir bra!
                        tack för alla svar!

MVH Christofer
                        CA

Parachromis loisellei
                        Cryptoheros sajica
                        Hypsophrys nicaraguensis

SA

Pterophyllum altum

< 2124L >

Kommentar

• affealien
                          Användare
                          • January 2012
                          • 1157

Ursprungligen postat av liv
                          Sjekk akwarie west .dk om lekkende eheim filter.Har selv eheim 2080 og 2028 og de bare går og går og liker eheim veldig godt,har ikke lest noe negativt om eheim sine klassiske filter og 2080 .
                          Jag har ett 2080 själv och kan väll säga att filtret fungerar inte dåligt, men det filtrerar inte dubbelt så bra som tex Aquael men kostar det dubbla. Sedan låter det mer också. Men att säga att det är ett skitfilter är ju absolut att gå för långt tycker jag. Mer att det är för högt i pris mot vad man får i jämförelse med konkurrenter. Tycker de lever lite mycket på sitt gamla namn fortfarande.

Hur stort måste hålet vara då?
                          jag menar det borde väll ha betydelse på pumpen kraft och storleken på röret eller är det direkt vakuumet far som vattnet slutar rinna?
                          Mvh
                          //Alf

Kommentar

• nicson
                            Användare
                            • January 2010
                            • 639

På mitt gamla Eheim räckte det med 3 mm - kanske hade det räckt med mindre. Nu är det över 20 år sedan jag hade ngt ytterfilter (annat än droppfilter - och då sitter jet head-pumpen i karet) men det måste finnas ngn annan här på forumet som kör med säkerhetshål?

Kommentar

Arbetssätt...