Troffe som hostar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Doktor-T
    Användare
    • April 2012
    • 424

Troffe som hostar

Jag har en troffe som jag har starka misstankar kring. Denna verkar inte äta något speciellt samt drar sig undan lite. Jag tycker att den står och hostar lite då och då.

Satte igår in en behandling med Aquamor 1 Forte för att vara ute i tid så att säga.

Tror ni soten kan vara på G?

Om ingen skillnad blir efter ett par dagar, är det flagyltabletter som gäller då?

Mvh: Tobbe
    720 Malawi
    375 Yngel
    112 Yngel
    70 Yngel
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1604

Den

beskrivning du gör stämmer med buken, Ja flagyl eller metronidazole, det du får tag på av dessa två.

Ursprungligen postat av Doktor-T
    Jag har en troffe som jag har starka misstankar kring. Denna verkar inte äta något speciellt samt drar sig undan lite. Jag tycker att den står och hostar lite då och då.

Satte igår in en behandling med Aquamor 1 Forte för att vara ute i tid så att säga.

Tror ni soten kan vara på G?

Om ingen skillnad blir efter ett par dagar, är det flagyltabletter som gäller då?

Mvh: Tobbe

Kommentar

• wenger
      Användare
      • February 2003
      • 233

Såg att dom sålde flagyl receptfritt på kronans apotek i kungens kurva, dom har ju utökat djursortiment i den butiken. Var ju så jäkla svårt att få tag i ett tag.

Kommentar

• Wilhelm
        Användare
        • April 2002
        • 9104

Då måste det ju finnas på alla apotek som har djursortiment, eller så ska man kunna beställa på ett vanligt apotek!
        Märkligt!
        mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Doktor-T
          Användare
          • April 2012
          • 424

Ursprungligen postat av Wilhelm
          Då måste det ju finnas på alla apotek som har djursortiment, eller så ska man kunna beställa på ett vanligt apotek!
          Märkligt!

Jag åkte på lördag morgon till Kronans apotek i sisjön (Göteborg). Dom har ett litet djursortiment men bara till hund och katt. Visst, dom har flagyl för människor men på recept. Försökte under hela fredagen få fatt i en veterinär som kunde hjälpa mig men förjäves. Den enda som fanns var på semester utomlands så det sket sig med.

Eftersom Aquamor kuren verkat verkningslös så drog jag iväg till Hercules Zoo och köpte Waterlifes Octozin. Gjorde ett 150 liters vattenbyte och löste upp 30 tabletter i ett glas innan jag hällde ner blandningen i akvariet.

Idag på morgonen har jag inte sett någon förändring på dom fiskana som är misstänkta utan räknar med att det kanske kan ta lite längre tid. Dom fiskarna som inte "är med på banan" är 3-4 dubbar. Dom äter inte och slöar mest. Inget tecken ännu på konstig avföring eller uppvällda bukar.

Jag är fortfarande inte helsäker på att det är soten men risken finns ju. Ingen fisk har ännu dött och resterande fiskar i karet är precis som vanligt.

Det står på Waterlifes bipacksedel till Octozinet att man ska behandla med lika mkt preparat både dag 2 & 3 för att sedan låta det verka i tre dagar och sen göra ett 50%-igt vattenbyte. Har ni som använt detta octozin använt det enligt den principen? Erfarenheter?
          720 Malawi
          375 Yngel
          112 Yngel
          70 Yngel

Kommentar

• endymion

Jag brukar bara köra octozin en dag men då tillsammans med Aquafloxin (eller Aquamor 1) har alltid funkar för mig. Fisken som är sjuk går oftast inte att rädda men det brukar hindra smittspridningen.

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem

• September 2009
              • 22826

Ofta är väl rekommendationer på längre kurtider just för att ta död på allt så inge med lite bättre gener överlever och sprider dessa starkare gener så det blilr ännu fler som överlever den första dagen?!

dvs, det är nog bra att köra kuren enligt föreskriven behandlingstid.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

Arbetssätt...